شناسهٔ خبر: 5714 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تمام شهروندان حق دسترسی آزاد به اطلاعات دوربین‌های هوشمند را دارند/ تجهیز ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی به ۲۲۸۰ دوربین کنترل سرعت

وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا سه سال آینده ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی به ۲۲۸۰ دوربین کنترل سرعت تجهیز می‌شوند گفت: تمام شهروندان حق دسترسی آزاد به اطلاعات دوربین‌های نظارتی را پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز یکشنبه ۹ فروردین در حاشیه مراسم بازدید از مرکز مدیریت راه‌های کشور در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته برنامه ریزهای گسترده‌ای صورت گرفت که باهماهنگی پلیس ما بتوانیم دوربین های کنترل جاده‌ها را افزایش دهیم. حدود ۴۰۰ دوربین ثبت تخلفات هم اکنون در راه‌های شریانی کشور وجود دارد. قراردادی که امروز منعقد شد به عنوان بزرگترین اتفاق در حوزه مدیریت الکترونیک و هوشمند راه ها  محسوب می شود.

وی افزود: ۱۸۸۰ دوربین کنترل سرعت طی ۳ سال در ۳۴ هزار کیلومتر از راه های شریانی کشور علاوه بر ۴۰۰ دوربین موجود نصب می شود بنابراین تعداد دوربین‌ها به ۲۲۸۰ عدد می‌رسد. بر همین اساس این امکان به وجود می آید که سرعت لحظه ای و سرعت میانگین خودروها بین دو دوربین کنترل و ثبت شود؛ همچنین این امکان وجود دارد عبور از خط ممتد نیز در این دوربین ها رصد شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم امکان مدیریت هوشمند جاده ها افزایش پیدا کند. قاعدتا کسانیکه تمام مقررات را رعایت می کنند بسیار خشنود خواهند بود اما افرادی که تخلف می کنند بلافاصله از طریق این دوربین ها شناسایی می شوند و پلیس می تواند اعمال قانون کند.

وی ادامه داد: با توجه به حجم راه هایی که در حال گسترش و همچنین تعداد خودروهایی که در حال افزایش است اول انقلاب یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور وجود داشت اما اکنون تقریبا ۱۷ میلیون خودرو در سطح جاده های ایران تردد می کنند و این رقم روبه افزایش است. قاعدتا دیگر به صورت دستی و حضور فیزیکی پلیس کنترل راه ها و خودروها امکان پذیر نیست بنابراین به یک روش جدید نیاز است تا این اقدام انجام شود.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: عقد قرار داد پوشش شبکه راه های شریانی کشور به دوربین های کنترل سرعت اتفاق بزرگی بود که در اول سال ۹۴ انجام شد. این قرار داد امروز منعقد شد و قرار است طی ۳ سال این دوربین ها نصب شوند و پیمانکاری که این قرارداد را امضا کرد تا سال ۱۴۰۰ مسئولیت نگهداری این دوربین ها را نیز بر عهده دارد. کار بسیار بزرگی انجام شد. ضمن اینکه علاوه بر نصب دوربین ها راه های شریانی کشور به فیبر نوری تجهیز می‌شوند و  همه دوربین ها به یک مرکز کنترل وصل می شوند تا بتوان بلافاصله ۱۷ میلیون خودرویی که در سطح جاده های کشور تردد می کنند شناسایی شوند و همه اطلاعات یکپارچه و در نهایت اگر تخلفی بود برگه جریمه صادر شو. این کار بسیار بزرگی است که توسط مهندسان ایرانی انجام می شود. امیدوارم که با این پروژه بهره وری مدیریت راه ها افزایش پیدا کند و بتوانیم از جان های ارزشمند بسیاری محافظت کنیم.

آخوندی درباره غیرفعال بودن برخی دوربین های کنترل سرعت در جاده ها  گفت: در سال گذشته تمام دوربین های راهداری با پلیس هماهنگ شد و در حال حاضر تمام ۴۰۰ دوربین در جاده ها فعالند و تمام تخلفات را ثبت می کنند و در صورت بروز تخلف اعمال قانون می شود بنابراین موضوع یاد شده مربوط به سال ۹۲ است اما بعد از هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با پلیس راهور این مشکل برطرف شد.

وی افزود: آمار پلیس نشان می دهد هر جا دوربین نصب شده در ۶ ماه اول مردم تصورشان این بود که دوربین ها غیرفعالند اما بعد از ۶ ماه دوربین ها کارکرد خود را نشان دادند بنابراین مکان هایی که دوربین ها عملکرد درستی داشتند آمار تخلفات به حداقل رسید.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: میزان رقم قرار داد تجهیز راه های شریانی کشور به دوربین های هوشمند کنترل سرعت بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان است که بزرگترین قرارداد مدیریت راه های ایران است.

وی افزود: امیدوارم در عمل ثمرات این کار بزرگ را همه مردم ایران لمس کنند هرچند علاوه بر اینکه مدیریت و کنترل انجام می‌شود. خود رانندگان بیش از ما نگران حفظ جان سرنشینان خودرو باشند بنابراین امیدواریم این پروژه باعث تغییر رفتار رانندگان در سطح کشور شود همانطور که بستن کمربند رایج شد امیدواریم با تجهیز راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های کنترل سرعت سبک غالب رانندگی تغییر کند در واقع ما به دنبال تغییر رفتار  رانندگان هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته بسیار مهم اطلاع رسانی است تلاش کردیم در سال جدید از طریق سامانه www.۱۴۱.ir تمام اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم بر همین اساس از ابتدای امسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر به این سامانه مراجعه و از اطلاعات آن استفاده کرده‌اند.

آخوندی گفت: هم‌اکنون نرم افزارهای سامانه ۱۴۱ می‌تواند روی دستگاه‌های تلفن همراه نصب شود و کاربران می‌توانند به لحظه از طریق دوربین‌های جاده‌ای از وضعیت محورها با خبر شوند.

وی افزود: تمام شهرواندان حق دسترسی آزاد به اطلاعات را دارند و ما در پی آن هستیم که اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی٬ پلیس٬ هلال احمر و مرکز امداد و نجات وزارت بهداشت تولید می‌کنند، همه این اطلاعات یکپارچه شود و سپس در اختیار همه مردم ایران قرار گیرد.

عضو دولت یازدهم یادآور شد: براین اعتقادیم که اگر مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند حتما در جهت توزیع سفر و حفظ جان خود بیش از ما مراقب خواهند بود. هرچقدر این اطلاعات بیشتر در اختیار مردم قرار گیرد میزان بهره‌وری از جاده‌ها و استفاده مردم از وقتشان بهتر می‌شود.

وی درباره اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴ گفت: بزرگترین اولویت من افزایش بهره‌وری از ثروتی است که در اختیار وزارت‌خانه است. ثروتی که در جاده‌ها٬ فرودگاه‌ها٬ بنادر و خطوط ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ارزش راه‌های ما بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. پروژه‌ تجهیز راه‌های کشور به دوربین‌های کنترل سرعت رقمی بالغ بر  ۵۵۰ میلیارد تومان است بنابراین ۵۵۰ میلیارد تومان در مقابل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رقمی بسیار اندک است ولی می‌تواند در افزایش بهره‌وری در جاده‌ها بسیار موثر باشد. همین بحث در راه‌آهن دنبال می‌شود به طوری که در پایان سال ۹۳ سیستم اتوماتیک ATC راه‌اندازی شد تا تمام قطارها به طور اتوماتیک سیر داشته باشند همچنین بحث افزایش بهره‌وری برای فرودگاه‌ها نیز دنبال می‌شود./

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۴-۰۱-۰۹ ۱۵:۱۸علیزاده 0 0

    كار بسيار ارزشمندی است.اما توجه داشته باشید که تنها باکاهش سرعت مشکلات ترافیک حل نخواهد شد.بلکه با افزایش تکنولوژی وورود خودروهای با سرعت بالا،متناسبا باید طرفیت جاده ها وامکان افزایش سرعت در آنها افزابش یابد.بنده نمی توانم با ماشینی که می تواند 200 کبلومتر سرعت داشته باشد دایما روی سرغت متوسط 60 تا 70 کیلومتر حرکت وچشمم دایم روی کیلومتر شمار باشد تا از 110 تجاوز نکنم.الان با موانعی که وزارت زاه  وشهرسازی در مسیر اهواز به اندیمشک نصب کرده است ماشینها حداقل در 6 تا 7 نقطه ناچارند سرعت خودرا به 5تا 10 کیلومتر در ساعت برسانند.که هم باعث ترافیک وهم باعث اتلاف وقت وهم افزایش فوق العاده سوخت گردیده است.راه حل مشکل در این مورد بخصوص تکمیل واحداث اتوبان خلیج فارس از شمال شهرستان دزفول به اهواز می باشد.بخاطر چها تا مغازه ودستفروش مسیر بعضی شهرها نمی توان مردم را از استفتده از تکنولوژی وامکانات خودوروهای جدید محروم کرد.بنده امتحان کرده ام مواقعی که در اتوبان از سیستم کروز ماشین خود استفاده می کنم مصرف سوخت  تا 4.5 الی 5 لیتر در 100 کیلومتر نیز کاهش می یابد.در حالیکه در سرعت گیرها به بیش  مصرف لحظه ای از 20 لیتر در 100 کیلوتر نیز فراتر می رود.لذا در خواست دارد تا جناب دکتر آخوندی توجه ویژه به تکمیل واحداث اتوبان خلیج فارس از شمال شهرستان دزفول داشته باشند.با تشکر
                                

نظر شما