شناسهٔ خبر: 57179 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

قول مساعد رییس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت اعتبار راه‌آهن میانه- تبریز/ اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به همراه معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه از راه‌آهن میانه- تبریز بازدید کرد و از قول مساعد وی در پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز  به همراه رییس سازمان برنامه و بودجه از راه‌آهن میانه- تبریز بازدید کرد و در این خصوص گفت: راه‌‌آهن میانه- تبریز از پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه ریلی و یکی از طرح‌های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی به طول ۲۰۵ کیلومتر است. 

وی افزود: این خط آهن از شهرستان میانه شروع و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم می‌شود و در حدفاصل میانه تا بستان‌آباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمه‌داش و بستان‌آباد دارای ایستگاه است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اعلام تکمیل زیرسازی این خط ریلی حدفاصل میانه تا بستان‌آباد اظهار داشت: زیرسازی محدوده بستان‌آباد تا تبریز هم  با پیشرفت فیزیکی۶۲ درصد در حال اجرا است.

خادمی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی بخش روسازی میانه تا بستان‌آباد ۶۵ درصد است که در صورت تخصیص اعتبار به موقع این پروژه در زمان مقرر تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تاکید بر قول مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تامین بودجه مورد نیاز طرح گفت: به منظور تکمیل راه‌آهن میانه- تبریز، از سوی دولت  ۳۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و ۱۵۰ میلیارد تومان نقدی در نظر گرفته شده است.

خادمی در خصوص ایستگاه‌های این محور عنوان کرد:  در این مسیر ۹ ایستگاه طراحی شده که تا کنون سه  ایستگاه ساخته شده و شش مورد دیگر نیز در حال ساخت است.

وی ایستگاه مسافری بستان‌آباد را یکی از ایستگاه‌های مهم این خط معرفی کرد و اظهار داشت: این ایستگاه در ۱۴ هکتار با زیربنای ۶ هزار و ۸۳۶  مترمربع طراحی شده که مساحت ساختمان اصلی آن ۱۸۲۰ مترمربع است که با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی کل ایستگاه نیز ۴۲ درصد تخمین زده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: این محور دارای ۱۷ کیلومتر تونل است که تاکنون ۱۵ کیلومتر آن احداث شده است و پنج کیلومتر پل خاص هم در این محور اجرایی می‌شود که تاکنون ۲ کیلومتر آن ساخته شده است.

 خادمی در خاتمه با اشاره به خط‌آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز شروع می‌شود گفت: مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و در نتیجه با احداث خط‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز که ۱۱۴کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود ۵.۵ ساعت کاهش می‌یابد.

نظر شما