شناسهٔ خبر: 57464 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

طی مراسمی انجام شد؛

آغاز فعالیت يك شرکت خدماتی در صنعت ریلی

محمد رجبی مراسم آغاز به کار شرکت نوین صنعت رجا با هدف توسعه خدمات فنی با حضور مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و هگتا در ساختمان معاونت‌های اجرایی و فنی رجا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد رجبی در مراسم آغاز به کار شرکت نوین صنعت رجا اظهار داشت: امیدواریم با تشکیل این شرکت شاهد  توسعه خدمات فنی باشیم که به طور قطع در این زمینه بحث استانداردسازی فنی و مهندسی پیگیری خواهد شد.

وی افزود: ما در روزگاری این شرکت را بنیان‌گذاری کردیم که شاهد فشارهای متعددی در بخش حملو نقل ریلی هستیم البته در نظر داریم با برنامه‌های مقابله با تحریم‌ها بر این مشکلات غلبه کنیم.

مدیرعامل شرکت حمب و نقل ریلی رجا اعلام کرد: اکنون رجا در بخش فعالیت تعمیرات واگن‌های باری فعالیت دارد که امیدواریم ظرفیت‌های بیشتری با فعالیت شرکت نوین صنعت رجا ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا در ادامه بیان داشت: با تخصصی شدن شرکت‌ها و تاسیس مجموعه تخصصی دنبال ارتقای تکنولوژی در صنعت ریلی هستیم و برای به روزسازی تجهیزات و امکانات با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های فنی همکاری می‌کنیم.

رجبی هدف از تاسیس شرکت نوین صنعت رجاء را انجام فعالیت زنجیره و ارایه خدمات به شرکت‌های باری و کششی در صنعت ریلی عنوان کرد و گفت: شرکت رجاء دچار بروکراسی دولتی بسیار سنگینی است به همین دلیل شرکت جدید تاسیس شده می‌تواند فعالیت های تخصصی خارج از بروکراسی های دولتی داشته باشد و به سایر  شرکت‌ها کمک کند.

رجبی بر IT محور بودن فعالیت‌های این شرکت تاکید کرد و گفت: با استفاده از شرکت دانش‌بنیان دنبال ارتقای تکنولوژی در این شرکت جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت رجاء با بیان اینکه با تاسیس شرکت‌های تخصصی می‌توان وابستگی به کشورهای خارج را کاهش داد، گفت: وابستگی به کشورهای خارجی در بخش‌هایی از صنعت ریلی به حداقل رسیده، البته این به معنای خودکفایی نیست اما معتقدیم می‌توان با این سیاست‌ها و تخصصی کردن فعالیت‌ها و ارتقای تکنولوژی به خود اتکایی در این صنعت برسیم.

رجبی در ادامه از کاهش وابستگی به کشورهای خارجی در بخش ناوگان غیر خود کشش به کمتر از ۲۰ درصد خبر داد و  گفت: بسیاری از تجهیزاتی که داخل تولید شده در ۱۰ سال گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و واردات آنها قطع شده است.

وی با بیان اینکه  «قطار در میان سایر مدهای حمل‌ونقل بالاترین جایگاه ایمنی را دارد» تاکید کرد:  بنابراین حمایت دولت از این صنعت ضروری است و نیازمند توسعه ناوگان با حمایت‌های دولت هستیم.

وی با تاکید بر ارایه یارانه به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای تردد در برخی مسیرها گفت: در حال حاضر قیمت بلیت‌های تعیین شده ۳ هزار تومان به ازای هر ۱۲۰ کیلومتر است که این رقم هزینه‌های تمام شده مسیر را پوشش نمی‌دهد. لذا برای جبران مابه‌التفاوت هزینه تمام شده و نرخ بلیت، دولت باید یارانه بپردازد که البته یارانه‌ای هم در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا افزود: قیمت بلیت قطار حومه‌ای همچنان براساس هزینه‌های سال ۹۴ است، حال اینکه هزینه‌های بخش حومه‌ای تا ۵۰ درصد افزایش یافته و قیمت‌های فعلی بلیت برای ۲۰۰ قطار حومه‌ای پاسخگوی هزینه‌های تمام شده نیست.

رجبی با اشاره به ارتقا کیفیت واگن‌ها در سال‌های اخیر اظهار داشت: تا کنون۴۰۰ واگن از رده خارج و سایر واگن‌ها با هزینه‌‌ای بیش از صدها میلیارد تومان  بازسازی و نوسازی شده اند.

وی از مذاکره با معاون اول رییس‌جمهوری برای پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های تمام شده و قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای در قالب یارانه خبر داد و در ادامه با اشاره به افزایش قیمت ۱۰ درصدی نرخ بلیت قطار‌های مسافری گفت: در برابر افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های قطارهای بین شهری، دولت با افزایش ده درصدی قیمت بلیت موافقت کرد که باید هزینه‌ها  از محل صرفه جویی‌ها کاهش یابد تا رشد قیمت‌ها بدین شکل جبران شود.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا خاطرنشان کرد: در حالیکه مدت زمان تعمیر و نگهداری یک واگن امروز به ۱۱۰ روز می‌رسد تلاش می‌کنیم در شرکت نوین صنعت رجاء به ۴۵ روز کاهش یابد.

در ادامه این مراسم  یاوری مدیرعامل شرکت نوین صنعت رجاء اظهار داشت:  مقرر شد تا بخش فنی رجاء از مسافری جدا شود و تاسیس این شرکت در راستای تخصصی شدن فعالیت‌ها و ایجاد یک شرکت چابک به دور از بروکراسی‌های دولتی بوده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت قیمت تمام شده گفت: یکی از سیاست‌های در شرکت نوین صنعت رجاء کاهش قیمت‌های تمام شده و با افزایش کیفیت خدمات و رقابت در بازار است.
وی افزود: این شرکت توان بازسازی و نوسازی اساسی ۱۵۰ واگن در سال را دارد همچنین می‌تواند تعمیرات سالیانه ۱۲۰۰ واگن را انجام دهد.

نظر شما