شناسهٔ خبر: 57552 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

تشریح اهمیت و جایگاه کارگروه لجستیک در شرایط کنونی/ نقش برجسته معاونت حمل‌ونقل در ایجاد هماهنگی بین تمامی ذی‌نفعان

جلسه معاون پیشگیری و کاهش تقاضا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه «لجستیک موضوعی فرا بخشی است و تعامل همه بازیگران این عرصه را می‌طلبد» گفت: حضور کلیه سازمان‌ها و افراد مرتبط موجب بهبود و ارتقای سطح عملکردی می‌شود و معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی این هماهنگی را به خوبی ایجاد کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عبدالله هندیانی معاون پیشگیری و کاهش تقاضا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هفتمین جلسه کارگروه لجستیک در ابتدا به فرمان مقام معظم رهبری خطاب به رئیس‌جمهور وقت در سال ۸۱، جایگاه قانونی و ساختار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و اظهار داشت: در سال جاری رویکرد جامع‌نگر به مقوله مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سه بعد ۱- تمرکز بر پیشگیری و کاهش تقاضا (اجرای فصل دوم قانون شامل ۱۲ ماده، ۱۲ تبصره و ۲۹ بند)، ۲- مقابله مؤثر و بازدارنده، ۳- کاهش آسیب‌­های مبارزه تعریف شده است.

 معاون پیشگیری و کاهش تقاضا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اهمیت و جایگاه کارگروه لجستیک بیان داشت: از اینکه وزیر راه و شهرسازی کارگروه لجستیک را تشکیل داد مشعوف شدم. لجستیک کشور موضوعی فرا بخشی است و تعامل همه بازیگران این عرصه از بخش‌های خصوصی،‌تعاونی و دولتی را می‌طلبد به‌طوری‌که حضور کلیه سازمان‌ها و افراد مرتبط موجب بهبود و ارتقای سطح عملکردی می‌شود و معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی این هماهنگی را به خوبی ایجاد کرده‌ است.

وی تصریح کرد: کارگروه لجستیک یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در راستای تشکیل معاونت حمل‌و‌نقل است که وظیفه اصلی سیاست‌گذاری، هماهنگی، هدایت و پیگیری امور مربوطه را بر عهده دارد و از تمام ظرفیت‌های موجود کشور در جهت ایجاد تحولی مثبت در این عرصه همانند گمرک، صمت، انجمن‌های علمی، صنفی، بنادر کشور، بخش خصوصی، اساتید و صاحب‌نظران بهره‌گیری می کند.

معاون پیشگیری و کاهش تقاضا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از تشریح اهم اقدامات اخیر ستاد در راستای تسهیل حمل‌ونقل و تجارت پرداخت و به ارائه راهکارها و پیشنهاد‌ها برای پیشگیری از قاچاق کالا در حمل‌ونقل و ترانزیت پرداخت و گفت: مهم‌ترین ابزار و راه‌کار برای پیشگیری از قاچاق در پوشش حمل‌ونقل و ترانزیت، تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی موردنیاز در فرآیند تجارت و حمل‌ونقل با هدف پرهیز از ایجاد مانع در فرآیند تجارت، جلوگیری از توقف بی‌دلیل وسایل نقلیه و پیشگیری از برخورد سلیقه‌ای و بدون پشتوانه با ناوگان حمل‌ونقل است. لذا با تکمیل و توسعه سامانه‌های اطلاعاتی، حدود مسئولیت همه اجزای حمل‌ونقل از قبیل راننده، شرکت حمل‌ونقل و صاحب کالا در قبال تخلف و قاچاق روشن و قابل پیگیری خواهد شد.

وی افزود: با توجه به برخی آسیب‌های موجود در فرآیند ترانزیت به‌ویژه قاچاق که موجب ضربه اساسی به تولید و اشتغال کشور است و با عنایت به برخی هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از عملیات ترانزیت جاده‌ای مانند آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت و سایر عوارض زیست‌محیطی، فرسایش بیش از حد جاده‌ها و غیره، اساساً حمل‌ونقل زمینی و ترانزیت باید به سمت بخش ریلی سوق پیدا کند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه برگزاری هفتمین جلسه کارگروه لجستیک کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «امروز با توجه به تحریم‌ها و تلاش‌های استکبار جهانی با هدف وارد کردن ضربه‌ به اقتصاد کشور، ایجاد ظرفیت‌های جدید با توجه به جایگاه‌های فرا بخشی می‌تواند کمک کند» یادآور شد: کارگروه لجستیک که به همت معاونت حمل‌و‌نقل برگزار می‌‌شود از جمله مراکزی است که از نظر تفکر و جایگاه علمی برای تصمیم‌سازی می‌تواند به این معاونت در وزارت راه و شهرسازی کمک شایانی کند.

وی مطرح کرد که شما بگویید ما چه باید بکنیم تا ترانزیت و حمل و نقل تسهیل شود.

نظر شما