شناسهٔ خبر: 57576 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در كمیته مهندسی ایمنی راه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شد:

آشكارسازی ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف در جاده‌های کشور

اکبری مدیركل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری گفت: با تلاش مسئولان و دست‌اندركاران ذی‌ربط ۱۵۸۵ نقطه آشکارسازی گردیده و به مرحله نهایی تهیه طرح ایمن‌سازی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با هدف بررسی وضعیت پروژه شناسایی، اولویت بندی و ایمن‌سازی نقاط پر تصادف و بررسی موضوع وقوع تصادفات در محدوده ۳۰ كیلومتری اطراف شهرها و اتخاذ تدابیر ایمنی پیرامون این امر، كمیته مهندسی ایمنی راه كمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور اعضاء تشكیل جلسه داد.

رضا اكبری مدیركل دفتر نگهداری راه‌های سازمان با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری جلسات مستمر با مسئولان پلیس راه در خصوص طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با موضوع ایمن راه، ارتقای ایمنی سفرهای جاده‌ای و پروژه‌های در دست اجرا در این خصوص افزود: با تلاش مسئولان و دست‌اندركاران ذی‌ربط ۱۵۸۵ نقطه آشکارسازی گردیده و به مرحله نهایی تهیه طرح ایمن‌سازی رسیده است.

اكبری همچنین گفت: طرح شناسایی و رفع ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف در راه‌های كشور مقرر بود كه در دو مرحله انجام شود و خوشبختانه در مرحله اول ۱۵۸۵ نقطه‌ آشكارسازی شده است و در مرحله بعدی، ایمن‌سازی ۳۵۰ نقطه در دستور كار اجرا قرار دارد.

مدیركل دفتر نگهداری راه‌ها همچنین به انجام بازدیدهای میدانی در ارتباط با شناسایی نقاط پر تصادف در استان‌ها و برگزاری جلسات كارشناسی با حضور مسئولان و كارشناسان دفاتر توسعه ایمنی راه و حریم و دفتر نگهداری راه‌ها در ستاد مركزی استان اشاره كرد و اظهار داشت:

از ابتدای اجرای طرح مقرر شد در هر استان ۱۰ نقطه اولویت‌دار از فهرست نقاط اولویت بنید شده جهت تهیه طرح و ایمن‌سازی به ستاد معرفی شود كه این اتفاق صورت گرفت و طی برگزاری جلسات متعدد با حضور كارشناسان، طرح ایمن‌سازی این نقاط تهیه شد و در نظر است با توجه به ابلاغ ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای هر اداره كل جهت اجرای طرح یادشده، مابقی نقاط در مرحله دوم و به‌تدریج در سال ۹۸ ایمن‌سازی شود.

بر اساس این گزارش سرهنگ ابراهیم وهاب‌زاده  جانشین ریاست پلیس راه راهور ناجا با تأكید بر لزوم همدلی و تعامل مسئولان و نهادهای ذی‌ربط در امر ارتقای ایمنی راه‌ها و كاهش تصادفات، تأمین اعتبار لازم، پیگیری دستورالعمل‌های اجرایی از سوی استان‌ها و انجام بازدیدهای مستمر از نقاط پر تصادف را از جمله مواردی دانست كه در اجرای این طرح مؤثر است.

وی گفت: ماهیت تصادفات و عواملی كه در شكل‌گیری سوانح تأثیرگذار است در هر ناحیه متفاوت است. یك نسخه مشترك و واحد نمی‌توان برای كل مجموعه‌ها در نظر گرفت. به‌طوری‌که نیاز است هر محدوده‌ای مستقلاً مورد بررسی قرار گیرد.

سرهنگ وهاب‌زاده خواستار كاهش ۱۰ كیلومتر سرعت مجاز در محدوده ۳۰ كیلومتری اطراف شهرها شد و گفت:این امر یكی از اقدامات كلیدی در كاهش تصادفات است كه با توجه به سامانه‌های در اختیار اجرای آن امكان‌پذیر است

وی افزود: ۳۰ كیلومتر الزاماً برای همه شهرها مطرح نیست در برخی از استان‌ها نظیر استان‌های شمالی با توجه به فواصل كوتاه شهرها این كیلومتر تغییر می‌كند. به عبارتی بین ۳ تا ۳۰ كیلومتری اطراف شهرها كاهش سرعت ۱۰ كیلومتری می‌تواند عاملی مؤثر در جهت كاهش تصادفات جاده‌ای باشد.

این گزارش حاكی است در ادامه این جلسه پس از بحث و بررسی از سوی اعضای حاضر در جلسه كه متشكل از نمایندگانی از وزارت كشور، پلیس راه ناجا، سازمان ملی استاندارد ایران، مركز تدوین مقررات و ایمنی حمل‌ونقل و مسئولان و كارشناسان دفاتر نگهداری راه‌ها، آمار، ایمنی و ترافیك و دفتر توسعه ایمنی راه و حریم بودند، به‌منظور سرعت‌ بخشی به روند كار پروژه شناسایی و رفع نقاط پرحادثه در راه‌های كشور، مقرر شد از مهرماه سال جاری (شروع سه‌ساله دوم) با همكاری پلیس راه، كمیته‌ای تشكیل و گزارش‌ها و اطلاعات به‌صورت سیستمی تبادل گردد.

نظر شما