شناسهٔ خبر: 57618 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس هیات مدیره شرکت نوین صنعت رجا:

تحریم‌های آمریکا بر صنعت واگن‌سازی بی اثر است

واگن سازی رئیس هیات مدیره شرکت نوین صنعت رجا گفت: صنعت تولید واگن قطار برخلاف خودروسازی، با شمارگان تولید (تیراژ) پایین کار می‌کند و بر این اساس تحریم های آمریکایی نمی تواند چندان بر آن تاثیرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا «فرهاد فرهمند محمدی» ضمن اعلام خبر فوق افزود: سیستم الکترونیکی کنترل اصلی واگن های خودکشش که اساسا تولید آنها در داخل به دلیل شمارگان تولید پایین اقتصادی نیست، مشمول تحریم آمریکایی هاست که نیاز سالیانه به آنها زیاد نیست.

رئیس هیات مدیره شرکت نوین صنعت رجا بیان داشت: عمده این قطعات از اتحادیه اروپا تامین می شود که با توجه به حمایت های این اتحادیه از کشورمان در مقوله برجام، تامین آن تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: تامین این تعداد از قطعه یاد شده، اگر با تحریم مواجه شود از طریق سایر مسیرها و کشورها با صرف هزینه بیشتر ممکن است.

فرهمند محمدی ادامه داد: در مقابل، بخش ها و قطعات الکترونیک واگن های معمولی قابل تامین و تعمیر است و حتی اگر نتوان قطعات اصلی را از اروپا تهیه کرد، می توان از قطعات چینی با عمر مفید کمتر استفاده و جایگزین کرد.

وی همچنین به قراردادهای واگن سازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با شرکت های خارجی اشاره کرد و گفت: این قراردادها بیشتر در زمینه مترو است، اما با انجام مذاکره هایی با ایدرو مقرر شده بخشی از ۲ هزار واگن تولیدی به ناوگان ریلی بین شهری اختصاص داده شود.

به گزارش ایرنا، در ماه های پایانی پارسال قرارداد همکاری تامین و ساخت ۴۵۰ دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین ایدرو و شرکت پوژن چین و قرارداد همکاری تامین و تولید ۹۶۰ دستگاه مترو تهران و کرج بین با شرکت اشتدلر(Stadler) سوئیس، نهایی شده است.

کارشناسان صنعت ریلی معتقدند که اکنون حجم ساخت داخل در انواع واگن های تولیدی شامل واگن باری ۹۰ درصد، واگن مسافری (بین شهری) ۸۰ درصد، واگن های خودکشش بین شهری و حومه ۲۵ درصد، واگن های مترو ۲۸ درصد و انواع لکوموتیو ۵۵ درصد است.

نظر شما