شناسهٔ خبر: 57650 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

پیش‌فروش مسکن، بدون ثبت رسمی وجاهت قانونی ندارد/ دستورالعمل و قانون پیش فروش ساختمان

اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هرگونه قرارداد پیش فروش مسکن بدون ثبت در دفاتراسناد رسمی فاقد وجاهت قانونی است و رسمیت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبداللهیان با اعلام اين خبر گفت: بر اساس آیین نامه اصلاحیه قانون پیش فروش مسکن، هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن مالک رسمی زمین(پیش فروشنده)، متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص با کاربری متناسب با آن شود و پس از تکمیل به مالکیت فرد دیگری(پیش خریدار) درآید، باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

وي با بيان اينكه هدف از تصويب قانون پيش فروش ساختمان، حمايت از پيش خريداران ،ساماندهي بازار پيش فروش مسكن و كاهش ريسك مرتبط با خريداران بوده است، افزود: به منظور پيشگيري از مشكلات آتي براساس ماده (۳) قانون ،قرارداد پيش فروش ونيز قرارداد واگذاري حقوق و تعهدات ناشي از آن از طريق تنظيم سند رسمي نزد دفاتر اسناد رسمي و با درج در سند مالكيت صورت مي گيرد.

اخوان عبداللهيان با اشاره به اينكه تنظيم سند رسمي نزد دفاتر اسناد رسمي و با درج در سند مالكيت صورت مي گيرد، اظهار داشت: در قرارداد پيش فروش اسم و مشخصات طرفين قرارداد، پلاك و مشخصات ثبتي و نشاني وقوع ملك، اوصاف و امكانات واحد ساختماني، مشخصات فني و معماري ساختمان، بهاءيا عوض در قراردادهاي معوض،زمان تحويل واحد، تعيين تكليف خسارات، تضمين ها، تعهدات پيش فروشنده به مرجع صادر كننده پروانه، معرفي داوران و جرايم تاخير درج مي شود.

وي همچنين تصريح كرد: ارائه تسهيلات خريد به پيش خريداران براساس قرارداد پيش فروش توسط بانكها امكانپذير ميباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنين اظهار داشت: براساس این آیین نامه، پيش فروشنده بايد قبل از هر گونه اقدام جهت تبليغ و آگهي پيش فروش مجوز انتشار آگهي را از اداره كل راه و شهرسازي استان به نمايندگي از وزارت راه و شهرسازي اخذ نمايد.

وي با بيان اينكه چنانچه اشخاص بدون تنظيم سند رسمي يا اخذ مجوز اقدام به پيش فروش ساختمان نمايند به حبس از نود و يك روز تا يكسال يا جزاي نقدي به ميزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال محكوم ميشوند ، افزود: همچنين  مشاوران املاك پس از انجام مذاكرات مقدماتي ،طرفين راجهت تنظيم سند رسمي قرارداد پيش فروش به يكي از دفاتر اسناد رسمي دلالت نمايند و نمي توانند راسا مبادرت به تنظيم قرارداد پيش فروش نمايند.

دستورالعمل پیش فروش ساختمان را می توانید اینجا مشاهده کنید.

قانون پیش فروش ساختمان را می توانید اینجا مشاهده کنید.

 

 

 

نظر شما