شناسهٔ خبر: 57782 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس كارگروه اصلاح فرایندها و مطالبات رانندگان:

شاخص‌های محاسبه اولیه تعیین نرخ حمل براساس تن كیلومتر اعلام شد

فرامرز مداح شاخص‌های محاسبه اولیه تعیین نرخ حمل جاده‌ای كالا براساس تن كیلومتر در سیزدهمین جلسه كارگروه فرایندها اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فرامرز مداح رئیس كارگروه اصلاح فرایندها و مطالبات رانندگان در این كارگروه كه نمایندگان كانون كامیونداران و دبیر كانون انجمن‌های صنفی شركت‌های حمل و نقل كالای كشور نیز حضور داشتند، گفت: این اقدامات شامل تعیین پارامترها و شناسایی عوامل هزینه‌ای ثابت و متغیر، بررسی كارشناسی درخصوص تأثیر پارامتر بر تن كیلومتر، بررسی قیمت‌دهی حمل در بازارهای جهانی، طبقه‌بندی خودروها، جمع‌آوری اطلاعات میدانی درخصوص هزینه‌ها، ایجاد فرمول محاسباتی برای هریك از پارامترها، استخراج تن كیلومتر پایه، بازه بندی مسافت‌های حمل براساس الگوبرداری از فهرست بها، كالیبراسیون فرمول براساس قیمت از مبداء بندرعباس، ترسیم منحنی مناسب برای محاسبات تن كیلومتر و بررسی خط روند كرایه تن كیلومتر و اصلاح فرمول تن كیلومتر است.

نماینده تام الاختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور فن آوری اطلاعات و سرمایه گذاری ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای دستیابی به نرخ حمل براساس تن كیلومتراظهار داشت: محاسبه شاخص‌های اولیه تن كیلومتر براساس عوامل هزینه‌ای (قیمت تمام شده) و نرخ تن كیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تك‌تك هزینه‌ها در واحد تن كیلومتر و تجمیع آنها صورت گرفته است، این نرخ بدون احتساب هزینه‌های سر بار مانند كمیسیون، بیمه مسئولیت مدنی، تخلیه و بارگیری محاسبه شده و برای دستیابی به آن بیش از هشت جلسه كارگروه تن كیلومتر، 12 جلسه فرعی و 600 نفر – ساعت زمان كار كارشناسی با حضور مسئولان و كارشناسان سازمان، نمایندگان كامیونداران و رانندگان، اساتید دانشگاه‌، صاحبنظران و شركت‌های مشاور تشكیل شده است.

وی با بیان این مطلب كه برای تدوین این شاخص‌ها و تعریف یك پایه علمی، رایزنی‌ها و مذاكرات مختلف با صاحبنظران، كارشناسان، دست‌اندركاران بخش، نمایندگان رانندگان و كامیونداران، اساتید دانشگاه و ... صورت گرفته است، ضمن قدردانی از تلاش‌های تمامی دست‌اندركاران، چارچوب‌های تدوین شده را رضایتبخش توصیف كرد و افزود با وجود این كه در ساختار طراحی شده، فرایندها بهبود یافته است اما این به معنای شرایط ایده‌آل نمی‌باشد و انتقادها و اشكالاتی به آن وارد خواهد بود كه امیدواریم با دریافت نظرات و پیشنهادهای سازنده دست‌اندركاران و صاحبنظران،‌ شرایط بهبود نحوه محاسبه تن كیلومتر بیش از پیش فراهم شود

شایان ذكر است شاخص‌های یادشده در این نشست توسط اعضای كارگروه تائید و برای طی مراحل تصویب به وزارت راه و شهرسازی ارسال می‌شود.

نظر شما