شناسهٔ خبر: 57882 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان خبر داد:

تصویب طرح تفصیلی شهرهای قلعه قاضی و تخت

ابراهیم رستم گورانی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان از تصویت طرح جامع-تفصیلی شهرهای قلعه قاضی و تخت در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهر سازی استان هرمزگان، رستم گورانی ضمن اشاره به اینکه طرح جامع-تفصیلی شهرهای قلعه قاضی و تخت به تصویب نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده، گفت: به منظور بررسی مسائل و مشکلات و همچنین دغدغه‌های شهرداری و شورای شهرهای تخت و قلعه قاضی جلسه کمیته فنی کمیسیون ماده پنج قانون شورای‌عالی شهرسازی و معماری با موضوع بررسی طرح تفصیلی شهرهای تخت و قلعه قاضی برگزار شد.

وی با بیان اینکه امید است با توجه به تصویب این طرح ها در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در این طرح‌ها جهت حل مشکلات شهروندان استفاده نمائیم افزود:  امیدواریم در این راستا در مباحث خدماتی و سرمایه گذاری و همچنین درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها استفاده نماییم.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: مهمترین دغدغه های اعضای شوراو شهردار شهرهای مذکور استفاده از اراضی دولتی در بحث مسکونی و خدماتی است که با توجه به موقعیت دو شهر مذکور نسبت به شهر بندرعباس بتوان خدماتی را در این دو شهر جهت جهت جلوگیری از مهاجرت و رفت و آمد های غیر ضروری به شهر اصلی ارائه داد.

گورانی ادامه داد: باید بتوانیم درآمدهای پایدار شهرداری را افزایش دهیم تا در این خصوص شهرداری‌ها بتوانند با توجه به درآمدهای مذکور  در راستای ایجاد زیرساخت های شهری فعالیت انجام دهند.

وی با بیان اینکه زمان زیادی از ارتقای تخت و قلعه قاضی به شهر نمی گذرد، افزود: برنامه‌ریزی برای توسعه این شهرهای تازه تاسیس و لزوم خدمات رسانی بیشتر در قالب طرح‌های توسعه و عمران شهری ضروری است و امید است با انجام مطالعات لازم این اهداف در افق ۱۰ ساله تحقق یابد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در تشریح جزئیات طرح توسعه و عمران (جامع) و تفصیلی شهر قلعه قاضی گفت: این شهر در سال ۹۰ دارای پنج هزار و ۱۸۳ نفر جمعیت بوده است که در افق ۱۴۰۰ با محدوده‌ای به میزان ۴۱۷ هکتار و جمعیت ۷۱۰۲ نفر پیش‌بینی شده است .

گورانی با بیان اینکه نرخ رشد پیشنهادی در این دوره ۳/۲ درصد است و مساحت حریم پیشنهادی این شهر نیز ۲۰۶۴ هکتار است، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود پتانسیل‌های بالقوه طبیعی این شهر دارای نقش و عملکرد غالب گردشگری خواهدبود.

وی همچنین به جزئیات طرح تفصیلی شهر تخت اشاره کرد و بیان داشت: شهر تخت نیز در سرشماری سال ۹۰ دارای ۲۶۴۸ نفر جمعیت بوده که در افق ۱۴۰۰ با محدوده ای به میزان ۲۱۱ هکتار و جمعیت ۳۵۴۵ نفری پیش بینی شده است. وی حریم پیشنهادی این شهر را یک هزار و ۲۳ هکتار عنوان کرد که معادل ۴/۶ برابر محدوده فعلی است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه این شهر نیز دارای نقش و عملکرد تفریحی و گردشگری است، گفت: استراتژی اصلی در طراحی برای این دو شهر، الگوی توسعه درون زا و استفاده حداکثر از زمین و صرفه اقتصادی است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به اهمیت این طرح جهت اجرای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در این دو شهر ، امید است تا اواسط آبان ماه سال ۹۷ طرح تفصیلی شهرهای تخت و قلعه قاضی به تصویب مراجع ذیربط برسد.

نظر شما