شناسهٔ خبر: 57883 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

به مناسبت هفته دولت

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی در آذربایجان غربی

بازدید معاون ساخت وتوسعه راه‌ها در سفر به استان آذربایجان غربی خبر داد: به مناسبت هفته دولت تقاطع محور چهارخطه نقده- محمدیار با مسیر راه‌آهن مراغه- ارومیه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی راه اصلی نقده- پیرانشهر- تمرچین آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمدرضا کدخدا زاده صبح امروز در سفر به استان آذربایجان غربی از اتمام عملیات اجرایی تقاطع محور چهارخطه نقده- محمدیار با مسیر راه‌آهن مراغه- ارومیه خبر داد و در این باره گفت:‌ این تقاطع که با راه‌های اتصالی طرفین پل در مجموع به طول ۵۶۰۰ متر شامل پل تقاطع با راه‌آهن و پل تقاطع با ایستگاه راه‌آهن نقده و شهرک صنعتی نقده است.

کدخدازاده در خصوص پل تقاطع با راه‌آهن توضیح داد و گفت:  این پل با دهانه‌ای به طول هشت متر بر روی راه‌آهن احداث شده که به منظور کاهش هزینه‌های اجرایی به صورت کوله باز و با خاک مسلح و پانل‌های بتنی انجام شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها ضمن اشاره به پل تقاطع با ایستگاه راه‌آهن نقده افزود: این پل با دهانه ۲۲ متری به صورت تقاطع غیرهمسطح و شبدری با سه رمپ و یک لوپ و محور اصلی چهارخطه با یک دستگاه پل دو قلو هر دو با دهانه ۲۲ متری بر روی محور اصلی احداث شده است.

وی ادامه داد: ۲۹۰ هزار مترمکعب خاکریزی،  ۴ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۲۳ هزار متر مکعب اساس، ۱۷ هزار تن آسفالت عمده عملیات اجرایی صورت گرفته در این تقاطع است. کدخدا زاده اعتبار هزینه شده برای این پروژه را بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان دانست و اعلام کرد: مساحت زمین‌های تملک شده بالغ بر ۷ هکتار و به ارزش ۳ میلیارد تومان برآورد شده است. 

رونق صادرات در شمال‌غرب کشور با آغاز عملیات اجرایی راه اصلی نقده- پیرانشهر-تمرچین 

معاون ساخت و توسعه راه‌ها همچنین از آغاز عملیات اجرایی راه اصلی نقده- پیرانشهر- تمرچین خبر داد و گفت: این پروژه با هدف گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل شمال غرب کشور اجرا می‌شود که علاوه بر تسهیل ارتباطات منطقه‌ای، برقراری ارتباط شهرهای نقده و پیرانشهر را به طور مستقیم و دیگر شهرهای منطقه را به صورت غیرمستقیم فراهم می‌آورد. وی موقعیت قرارگیری پروژه را به دلیل مرزی بودن استراتژیک دانست و خاطرنشان کرد: این محور به دلیل موقعیت استراتژیک مرزی، از لحاظ نظامی و پدافند غیرعامل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کدخدازاده طول این پروژه را حدود ۳۴ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه بخشی از ۴۱ کیلومتر مسیر موجود نقده- پیرانشهر است که با استانداردهای راه اصلی چهارخطه می‌شود. وی ادامه داد:‌ در این محدوده همچنین با احداث کنارگذر ۴ خطه نقده به طول ۱۳.۵ کیلومتر، کنارگذر دو خطه پیرانشهر به طول حدود ۹ کیلومتر و مسیر دو خطه پیرانشهر- تمرچین به طول ۸ کیلومتر شبکه راه‌های منطقه تا مرز تمرچین به صورت استاندارد و ایمن تکمیل خواهد شد.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها احداث این محور را برای مرز تمرچین بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن صادرات و واردات از این مرز به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیون دلار انجام می‌شود که ۹۰ درصد آن مربوط به صادرات کالاهای داخلی است.

نظر شما