به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، دومین جشنواره ایده و اقدام هفتم شهریور با حضور معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل، معاون فنی و زیر بنایی راه آهن، مدیران و کارشناسان فنی وزیربنایی ستاد و مناطق برگزار شد.
نوراله بیرانوند، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حملونقل در این جشنواره گفت: معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل مسئولیت بیشتری نسبت به سایر معاونتها در حوزه مشارکت همکاران و ارائه ایدهها دارد و از این رو در نظر داریم مرکز توسعه کسب و کارهای نوین و استارتاپهای راه آهن را راه اندازی کنیم.
وی ادامه داد: این مرکز در نظر دارد با مشارکت شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی، ایدههای خارج از سازمان و نیز همکاران خلاق را به راهآهن وارد کند.
بیرانوند با بیان اینکه بر اساس آمارها نزدیک به ۱۵ درصد ایدههای استارتاپی در سازمانهای پیشرو به همکاران و کارکنان سازمانها اختصاص دارد، یادآور شد : مطمئناً بخشی از ۴۷۱ ایدهای که به جشنواره ایده و اقدام ارسال شده، به موضوعات جدید و نوین اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه راه آهن بدون فکر و اندیشه و مشارکت همکاران نمیتواند به مسائل جدید خود بپردازد و راهکارهای جدید را تدوین کند، افزود: مشارکت ایدهها باید در راه آهن فراگیر شود که خوشبختانه حوزه زیر بنایی در این مسئله پیشرو است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل با اشاره به اینکه مشارکت فکری همکاران موجب بهبود در مدیریت سازمان خواهد شد، تاکید کرد: پرداختن به این موضوع به شکل نظاممند، همت بلندی میخواهد و تعامل بخش عملیاتی و حوزه اندیشه و فکر همکاران در زمینههای داخلی و بینالمللی موجب خشنودی است.
بیرانوند با بیان اینکه چنین تعاملی موجب شده تا راهآهن بهترین استفاده را از حوزه UIC داشته باشد، اضافه کرد: در ماه گذشته آییننامه نظام بهرهوری را ابلاغ کردیم که جهت اندیشیدن به موضوع بهرهوری تدوین شده است.
وی گفت: این جشنواره کمک میکند که بتوانیم مشارکت کیفی و کمی را در راستای افزایش بهرهوری سریع و هدفمند بالا برده و نشاط فکری را در راهآهن شاهد باشیم.
حمایت از ایده های برتر
از سوی دیگر مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه آهن نیز در این جشنواره گفت: برای اینکه چرخ راه آهن با درآمد بیشتر بچرخد، لازم است عملکردی بر مبنای درآمدزایی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در هفته دولت اقدامات ویژهای در مناطق مختلف راه آهن روی میدهد و تابستان، فصل پر مشغلهای برای کارکنان راه آهن محسوب میشود، افزود: همکاران راه آهنی با تجربیات فراوانی که دارند میتوانند منشا ایدههای خوب و مختلفی باشند .
یزدانی با بیان اینکه این ایده ها با ارزش است، تشریح کرد: متاسفانه برای فکر، مشابه عمل، پاداشی قائل نیستیم و این در حالی است که در بسیاری از شرکتها ایدهها ارزش مادی بسیار بالایی دارد .
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن با یادآوری اینکه بسیاری از همکاران در راه آهن با تعصب و علاقه، ایدههای بسیار خوبی را به رایگان عملیاتی و حتی در این مسیر از خود هزینه کردهاند، گفت: امسال بخش زیادی از پروژه های حوزه فنی و زیر بنائی به بهرهبرداری میرسد که امیدواریم موجب افزایش ظرفیت و درآمد برای راه آهن شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش درآمد راه آهن، موجب ارائه خدمات بیشتر به کارکنان میشود، توصیه کرد: از آنجا که راه آهن بنگاهی اقتصادی به شمار میرود و دولت بنا ندارد تا حمایت مالی چندانی از راه آهن کند، بخش زیادی از انرژی مدیران راهآهن صرف تامین مالی هزینههای جاری این شرکت میشود و نگاه درآمد زایی، نگاه امروز حاکم بر راهآهن است.
یزدانی با تاکید بر موضوع خودکفایی کشور در حوزه ریلی، گفت: خودکفایی ضرورت امروز کشور است و خوشبختانه حوزه فنی و زیر بنائی وابستگی اندکی به خارج از کشور دارد.
معاون فنی و زیربنائی با تاکید بر اهمیت رقابتی بودن فعالیت ها در راهآهن افزود: زمانی که رقابت ایجاد شود، کیفیت نیز بالا میرود.
وی خواستار توجه ویژه به آموزش شد و اضافه کرد: آموزش باید دو طرفه باشد. هم بیاموزیم و هم آموزش دهیم و غرق در کارهای اجرایی نشویم تا بتوانیم عملکردی به روز داشته باشیم.
یزدانی همچنین تاکید کرد: از ایدههایی که برای راه آهن سود داشته باشد با تمام قوا حمایت مالی و عملی خواهیم کرد تا به مرحله اقدام برسد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی همچنین نگاه به بیرون از کشور را لازمه حرکت رو به جلوی راهآهن دانست و گفت: باید در پروژه های UIC مشارکت کنیم و محدودیتی برای این امر نداریم.
دریافت ۴۷۱ ایده
زهرا قیومی دبیر دومین جشنواره ایده و اقدام نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این جشنواره با استقبال خوبی از حوزه فنی و زیر بنایی راه آهن روبرو شد، گفت: امسال دریافت ایده های این جشنواره به شکل ضابطه مند از طریق raidea.ir صورت گرفت و ۴۷۱ ایده به جشنواره در ۵ محور ارائه شد.
وی با بیان اینکه این تعداد ایده نشاندهنده توجه دقیق همکاران ما در حوزه زیر بنائی به مسائل خرد و کلان حوزه کاری خود است، افزود: این نقطه نظرات میتواند در بهبود مسیر و راهی که در پیش گرفته ایم به ما کمک کند، بخصوص همکاران در اداره خط نسبت به سایرین تعداد بیشتری ایده ارسال کرده بودند.
قیومی با اعلام اینکه از ۴۷۱ ایده ارسالی به جشنواره ۱۸۹ ایده به مناطق مختلف راه آهن اختصاص داشت، یادآور شد: انتخاب داوران در محورهای تخصصی از سوی مدیران کل صورت گرفت.
دبیر دومین جشنواره ایده و اقدام اضافه کرد : در کنار این جشنواره، کارگروه UIC برگزار میشود و برای استفاده از ظرفیتهای این سازمان، نمایندگانی از سوی ادارات انتخاب و از سوی هر اداره، کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است تا مسائل مرتبط به خود را بررسی و پیگیری کند.
وی با بیان اینکه در این زمینه ۵ پروژه اجرایی تعریف شده است، گفت: ۳ پروژه در UIC و ۲ پروژه برای استفاده از ظرفیت های UIC تعریف شده است .
قیومی با اشاره به اینکه در طی یکسال گذشته همکاران UIC کتابی با عنوان مهندسی راه آهن با رویکرد عملیاتی را ترجمه کرده اند ، افزود: امسال نیز کتابی با عنوان اطمینان و امنیت در راه آهن در دست ترجمه است و از این ظرفیت ها در حوزه ستادی و مناطق به خوبی استفاده کردهایم.
قابل ذکر است در این جشنواره نفرات اول تا سوم طراحی ایده های برتر این جشنواره معرفی و با اهدای جوائزی از آنها تقدیر و تشکر شد. همچنین به ۱۰ ایده برتر این جشنواره لوح تقدیر اعطا شد.
نظر شما