شناسهٔ خبر: 58024 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا به لحاظ مالکیت کشتی است/ ساخت ۷۰ شناور طی سه سال/ جا‌به‌جایی ۹۰ درصد کالاها از طریق دریا

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مراسم برگزاری روز جهانی دریانوردی، گفت: هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین‌المللی آیمو (IMO) با حضور دبیرکل این سازمان در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ایران در شمال و جنوب به آب‌های آزاد دسترسی دارد و این موضوع مزیت بزرگی برای حمل و نقل ایران است، اظهار کرد: در بین شقوق  مختلف حمل و نقل، حمل و نقل دریایی به دلیل ایمنی بالا، کوتاهی مسیر و حجم بالای بار مقرون به صرفه است و باید بدانید کشتی‌هایی طراحی شده‌اند که ظرفیت ۲۲ هزار کانتینر بار دارند و این بدان معناست که می‌توانند بار ۲۲ هزار خودرو را جا به جا کنند.

وی ادامه داد:  حدود ۸۰ درصدجابه جایی کالا در جهان از طریق دریا صورت می‌پذیرد و این در حالی است که در ایران این میزان  ۹۰ درصد است. اعداد یاد شده  اهمیت بالای آبراه‌های بین‌المللی، بنادر و دریاها را نشان می‌دهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایمنی، امنیت و مسائل زیست محیطی سه نکته مورد توجه ناوگان کشتیرانی است، خاطرنشان کرد: سازمان بین‌المللی دریانوردی ((IMO از ۷۰ سال قبل کار خود را آغاز کرده است و ۱۷۴ کشور عضو آن هستند اما نکته قابل‌توجه این است که ۲۰ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی محصور در خشکی بوده که نشان دهنده اهمیت این سازمان و موضوعات دریایی است.

به گفته حق‌شناس سازمان بین‌المللی دریانوردی ۵۰ کنوانسیون، پروتکل و آیین‌نامه داخلی در خصوص تردد کشتی‌ها در آبراه‌های جهانی دارد، بنابراین جایگاه این سازمان در تجارت دریایی جهان بر کسی پوشیده نیست. در سال گذشته میلادی معادل ۱۰ میلیارد تن کالا با کشتی جا به جا شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به هفتادمین سال تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی، اظهار کرد: قرار بر این است که هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی با حضور دبیرکل IMO در تهران برگزار شود که در آن بالاترین مقامات کشور حضور خواهند داشت. در این مراسم از همه دست‌اندرکاران صنعت دریایی کشور تجلیل به عمل خواهد آمد و همه ارگان‌های دریایی و مرتبط با صنعت کشتیرانی در آن حضور خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در تهران اتفاق ویژه هفتادمین سالگرد تاسیس IMO است، گفت: این اتفاق نقطه عطفی در فعالیت‌های دریایی کشور است و جایگاه ایران را به عنوان یکی کشور دریایی نشان می دهد چراکه ایران جز ۲۰ کشور اول جهان به لحاظ مالکیت کشتی هاست.

ساخت ۷۰ شناور طی سه سال 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در مورد رونمایی از طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و خط تولید شناورهای این طرح، گفت: این رونمایی در سازمان صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع صورت گرفت و قرار است بر اساس آن ۷۰ شناور در طول سه سال ساخته شود.

حق شناس ادامه داد: ۴۰ درصد این شناورها در مجموعه‌های شناورسازی صنایع دریایی ساخته می شود و ۶۰ درصد دیگر ساخت شناورها توسط سایر شناورسازهای داخلی ایجاد خواهد شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه بخشی از این شناورها متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی است و این سازمان بهره‌بردار این شناورها خواهد بود، گفت: این شناورها شامل یدک کش  و شناورهای خدماتی است.

نظر شما