شناسهٔ خبر: 58143 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه مهرآباد عنوان کرد:

بهينه‎سازی مصرف انرژی در فرودگاه مهرآباد

میرسعید صفی‌نیا مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران گفت: فرودگاه مهرآباد با انجام پروژه مميزی مصرف حامل‎های انرژی، به سوی مديريت مصرف بهينه انرژی گام بر می‎دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی فرودگاه مهرآباد، میرسعید صفی‎نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد، در جلسه ای که در رابطه با پروژه ممیزی مصرف انرژی برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه فرودگاه مهرآباد دارای زیرساخت‎ها و ساختمان‎ها، ارگان‎ها و واحدهای خدمت‎رسان متعدد و حجم بالای فعالیت به طور شبانه‎روزی است و با توجه به مبحث ۱۹، شرايط اقليمی تهران وهمچنين لزوم استانداردسازي فرودگاه طبق دستورالعمل‎های بين‎المللي مسئله مدیریت انرژی و مصرف بهینه آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این ممیزی با همکاری پژوهشگاه نیرو انجام شده است، گفت: این پروژه از ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ و در سه فاز تکنیکال، الکتریکال و مکانیکال آغاز شد که دو فاز اول آن که شامل مطالعه و ارزیابی بود، به اتمام رسیده است و نتایج به دست آمده برای یافتن راهکار بهینه‎سازی مصرف و تدوین دستورالعمل لازم استفاده قرار گرفت.

صفی‎نیا گفت: اندازه‎گیری راندمان تجهیزات شامل چیلرها، پمپ‎ها، هواسازها، پکیج‎ها و نصب برچسب‎های انرژی تجهیزات تأسیساتی نشان داد که خوشبختانه این تأسیسات از ضریب عملکرد خوبی برخوردار هستند و برای پایش دقیق‎تر، بانک اطلاعات تمام سیستم‎های حامل انرژی در فرودگاه مهرآباد تهیه شده است.

وی افزود: در فاز دوم این طرح اندازه‎گیری و تعیین مقادیر و شدت روشنایی، روشنایی فیدرها، اندازه‎گیری تعیین نقاط اندازه‎گیری و جمع‎بندی نقاط و نتایج اندازه‎گیری انجام شد و همچنین رتبه انرژی الکتروموتورها به دست آمد.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد در مورد پیشنهادات پژوهشگاه نیرو، حاصل از مطالعات فاز اول و دوم، گفت: برقراری سیستم مدیریت انرژی در موتورخانه‎ها، نصب سیستم کنترل هوشمند هواسازها و بهره‎برداری بهینه از پمپ‎های سیرکوله و برج آبگرمکن خورشیدی، نصب سیستم رسوب‎زدایی الکترومغناطیسی و تنظیم مشعل دیگ‎های بخار و آب گرم و همچنین عایق کاری لوله‎های آب برج خنک‎کن و نصب درایو بر روی پمپ‎ها و فن‎ها تهیه چک لیست تعمیر و نگهداری دوره ای و اصلاح سیستم روشنایی ساختمان‎ها از جمله پیشنهادات این پژوهشگاه برای استفاده بهتر از منابع انرژی در این فرودگاه است.

وی افزود: در فاز سوم این پروژه اجرای این پیشنهادات را در دستورکار است و عملاً به سوی بهینه سازی مصرف انرژی پیش می‎رویم.

نظر شما