شناسهٔ خبر: 58153 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در سی و پنجمین نشست هماهنگی خدمات سفر تأكید شد:

اقتصادی شدن شبكه داخلی حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه گردشگری/ ۴۱۰ مجتمع خدماتی-رفاهی در دست ساخت است

جلسه در سی و پنجمین نشست هماهنگی خدمات سفر با حضور اعضای اصلی این ستاد در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر ضرورت اقتصادی شدن شبكه داخلی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه گردشگری و سفر و توسعه زیرساخت شبكه جاده‌ای تأكید شد.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری و رئیس ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر در  این نشست ضمن قدردانی از خدمات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای در ارائه خدمات مطلوب به مسافران و كاربران جاده‌ای، اظهار داشت: محور اصلی گردشگری داخلی كشور، شبكه جاده‌ای است و بیشترین زمان سفر در كشور در مسیرهای جاده‌ای انجام می‌شود، از این‌رو در حوزه گردشگری باید این شبكه‌های ارتباطی، اقتصادی شوند و با توسعه محورهای پرتردد و مسیر سفر توریست‌های داخلی و خارجی، خدمات بهتر و مطلوب‌تری به كاربران جاده‌ای ارائه شود.

وی بابیان این‌که هدف اصلی این ستاد، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در حوزه خدمات‌رسانی به هم‌وطنان است، افزود:اعضای حاضر در این نشست باید دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را با توجه به مشكلات موجود در حوزه‌های ذی‌ربط ارائه كنند و این نشست‌ها خروجی‌های خوبی در توسعه ساختار گردشگری در كشور داشته باشد.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با اشاره به این‌که هدف‌گذاری‌ها باید هدفمند و هوشمند باشد و در هر استان با توجه به موقعیت‌ها و امكانات هر استان، توجیه اقتصادی سفرها در نظر گرفته شود، خاطرنشان كرد: به‌عنوان مثال در برخی مقاصد گردشگری نیاز به احداث هتل‌های درجه یك و گران‌قیمت نیست و می‌توان با راه‌اندازی هتل‌كاروان‌ها و كمپ‌های گردشگری، بازدیدكنندگان و مسافران از آن مقصد، با پرداخت هزینه‌های كمتر، افزایش پیدا كند.

بر اساس این گزارش عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گزارشی از عملكرد این سازمان در جابه‌جایی كالا و مسافران در كشور ارائه كرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر در كشور در شبكه‌های جاده‌ای انجام می‌شود و در سال گذشته بالغ‌بر ۲۵۰ میلیون نفر مسافر و ۵۸۰ میلیون تن كالا از طریق شبكه جاده‌های كشور جابه‌جا شدند.

وی همچنین اظهار داشت: در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی هم بالغ‌بر ۳ میلیون نفر جابه‌جایی در ۲۴ مرز فعال صورت گرفته است كه پایانه‌های مرزی مهران، بازرگان و شلمچه بیشترین ترددها را داشته‌‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که ۷۲۰ مجتمع خدماتی – رفاهی فعال در جاده‌های مواصلاتی كشور به هم‌وطنان خدمات مختلفی ارائه می‌كنند، افزود: ر راستای توسعه خدمات به مسافران جاده‌ای، ۴۱۰ مجتمع دیگر در مرحله ساخت قرار دارند و صدور مجوز جهت متقاضیان احداث سایر مجتمع‌ها در جاده‌های كشور در دست بررسی و استعلام است كه امید است با مساعدت و ارائه تسهیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر این مجتمع‌ها هر چه زودتر با بهترین خدمات و امكانات در اختیار مردم و خدمات گیرندگان قرار گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان كرد: این سازمان آمادگی دارد با تشكیل تیم كارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد اولویت‌های توسعه زیرساخت‌ها و مقاصد گردشگری را تعیین نموده و در جهت افزایش خدمات و ارتقای ایمنی این محورها اقدامات لازم انجام شود.

برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و استفاده بهینه از منابع

این گزارش حاكی است مهران قربانی عضو هیئت عامل و نماینده رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه ایمنی راه‌ها طی سخنانی با اشاره به گستردگی شبكه راه‌های ارتباطی در كشور اظهار داشت: در كنار وظایف اصلی ساخت نگهداری و بهسازی راه‌ها در كشور، می‌بایست از منظر اقتصاد حمل‌ونقل نگاه ویژه‌ای به شبكه‌های جاده‌ای داشت و با اقتصادی و تجاری‌سازی فعالیت‌های حمل‌ونقلی جاده‌ای، منابع مالی موردنیاز جهت توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای ایمنی در جاده‌ها تأمین شود.

قربانی خاطرنشان كرد: تلاش ما بر این است تا با برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و استفاده بهینه از منابع، زیرساخت‌ها و تأسیسات موردنیاز توسعه پیدا كند و گام اول در این راستا، شناسایی مشكلات اصلی در استان‌ها و محورهای ارتباطی است.

وی بابیان این‌که در سال گذشته زیرساخت‌های كشور ما، از سوی اتحادیه اروپا قابل‌قبول و برخورداری از مطلوبیت نسبی شناخته شد، افزود: در كنار كارهای فنی و عمرانی، اقدامات و برنامه‌های فرهنگی هم موردنیاز است تا با همكاری و مشاركت تمام دستگاه‌های اجرایی و هم‌وطنان بهره‌گیری از خدمات و ایمنی در سفرها ارتقا پیدا كند.

استفاده از فنّاوری نوین و هوشمند در حمل‌ونقل

در بخش دیگری از این نشست داریوش امانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گزارشی از عملكرد شركت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل جاده‌ای كالا و مسافر در جابه‌جایی مسافران و كالا در كشور ارائه كرد و افزود: به‌منظور دستیابی به هدف انجام سفرهای ایمن و روان در جاده‌های كشور، استفاده از فنّاوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند در این سازمان در دستور كار قرار گرفت و در حال حاضر كلیه اطلاعات حمل‌ونقل كالا و مسافر از طریق سامانه‌های الكترونیكی انجام و ثبت می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: با توسعه سامانه‌های ثبت تخلفات، دستگاه توزین،‌ تابلوهای پیام‌رسان و غیره، اقدامات قابل‌توجهی در زیرساخت‌های ایمنی راه‌ها انجام‌شده است

در ادامه این نشست دكتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، طی سخنانی به وضعیت راه‌های ارتباطی و خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای در استان اشاره كرد و افزود: جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان به‌طور مستمر برگزار می‌شود، به‌ویژه در ایام اوج سفرها با همكاری سایر دستگاه‌های اجرایی، امكانات و تسهیلات بیشتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی با تأكید بر اهمیت امر آموزش به رانندگان در سفرهای جاده‌ای، افزود: با توجه به این‌که عامل اصلی ۹۰ درصد تصادفات منجر به فوت، نیروی انسانی است ازاین‌رو آموزش رانندگان بیش‌ازپیش باید موردتوجه قرار گیرد و رانندگان از آثار سوء و مخرب تصادفات جاده‌ای آگاهی پیدا كنند.

این گزارش می‌افزاید سرهنگ جهانی نماینده پلیس راهور ناجا با حضور در این نشست، بابیان این‌که ۶۴ درصد تصادفات جرحی و فوتی در ۳۰ كیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دست‌اندركار باید در جهت ارتقای ایمنی در این ورودی‌ها تلاش كنند تا رانندگان با كنترل سرعت و آرامش پایان سفرهای جاده‌ای را ایمن‌تر رانندگی كنند.

گفتنی است سایر اعضای ستاد مركزی نیز گزارش از خدمات ارائه‌شده و مسائل و مشكلات موجود در حوزه‌های ذی‌ربط را در ارائه خدمات به مسافران جاده‌ای بیان كردند

نظر شما