شناسهٔ خبر: 58198 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تشریح جزییات طرح جامع ایستگاه راه‌آهن تهران/ اتمام ساخت خطوط سوم و چهارم تهران-کرج/ اتفاق نظر راه‌آهن و شهرداری در جانمایی ایستگاه ری

ایستگاه راه‌آهن تهران مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه « با اجرای طرح جامع ایستگاه‌های تهران، خدمات ایستگاهی به مد‌های ریلی دور برد،‌ حومه‌ای و سریع‌السیر ارائه و فعالیت‌های تعمیر و نگهداری از ایستگاه کاسته می شود» گفت: زمین‌های حاصل از این انتقال برای اجرای طرح TOD در نظر گرفته می‌شود.

وحید علی قارداشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع ایستگاه راه‌آهن تهران و روند پیشرفت برخی از پروژه‌های تحت این طرح اظهار داشت: این طرح در چند سطح در دست پیگیری قرار دارد که یکی از اهداف اولیه برنامه‌ریزی برای ترافیک ریلی تهران بزرگ است.

وی افزود: برای اجرای طرح جامع ایستگاه راه‌آهن تهران علاوه بر طراحی و جانمایی ایستگاه‌های مختلف برای شهر تهران، باید کاربری‌ها و فعالیت‌های جدید برای ایستگاه مرکزی تهران برنامه‌ریزی شود تا در افق ۲۰۵۰ نه‌تنها به قطارهای دوربرد بلکه به تمامی مسافران و قطارهای حومه‌ای، برقی و سریع‌السیر عبوری از تهران خدمات ارائه کند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: البته در راستای اجرای این طرح،‌ فعالیت‌هایی نظیر تعمیر و نگهداری سنگین از ایستگاه راه‌آهن تهران کاسته و به ایستگاه‌های اطراف تهران منتقل می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن افزود: زمین‌های حاصل از جمع‌آوری فعالیت‌های مذکور برای اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD﴾ جانمایی می‌شوند و ایستگاه تهران را به عنوان یک منطقه پویای شهری و یک محرک توسعه در جنوب شهر تهران تبدیل خواهد شود.

علی قارداشی در ادامه بیان داشت: همچنین به دنبال ایجاد چند کانون ریلی جدید برای تهران هستیم و بر سر انتخاب محل ایستگاه ری به عنوان یکی از این کانون‌های مد نظر با شهرداری تهران به توافق رسیده‌ایم.

وی افزود: علاوه بر اینکه ایستگاه ری می‌تواند جمعیت شهر ری به عنوان یک شهر هویت دار و تاریخی را پوشش  ‌دهد با اتصال به خطوط ۱ و ۶ مترو امکان توزیع مناسب با شبکه مترو، قطارهای حومه‌ای و دور برد را  ایجاد می‌کند.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن از تعیین محل ایستگاه جدید ری در کنار ایستگاه مترو خبر داد و گفت: در این رابطه برای اولین بار راه‌آهن خود را با شبکه مترو منطبق کرد و متقابلا  مسئولان شهرداری تهران در حال برنامه ریزی برای امتداد خط ۶ مترو به طول حدود ۲ کیلومتر از ایستگاه حرم عبدالعظیم هستند تا خط حومه‌ای تهران-گرمسار، خط بلند برد تهران-مشهد، خط ۱ و ۶ مترو تهران  در یک نقطه یکدیگر به یکدیگر متصل شوند.

 علی قارداشی در رابطه با مسئله فوق یادآور شد: با در نظر گرفتن سامانه‌های اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی در اطراف  ایستگاه ری می‌توان شاهد تشکیل یک کانون حمل‌ونقلی در جنوب تهران بود.

وی با اشاره به پروژه‌های توسعه ایستگاه تهران و دسترسی‌های جدید بیان داشت: به طور مثال در گذشته دو خط به سمت مشهد و دو خط به سمت اهواز وجود داشت که برای کدام از مسیرها دو خط دیگر در دست اجرا قرار دارد. همچنین عملیات اجرایی خطوط سوم و چهارم تهران-کرج نیز به اتمام رسیده و در مراحل نهایی آماده‌سازی برای بهره برداری قرار دارد.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام برای تسهیل تردد و دسترسی مستقیم شهروندان از داخل ایستگاه مترو راه‌آهن در خط ۳ به داخل ایستگاه راه‌آهن گفت: مسافران از ایستگاه مترو  برای دسترسی به ایستگاه راه‌اهن باید از طریق فضای شهری  و روی سطح زمین استفاده کند، اما هم‌اکنون تونلی با همکاری شرکت مترو تهران در حال احداث است تا مسافران از طریق زیرسطح به طبقه ۲- ایستگاه راه‌آهن دسترسی داشته باشند و سپس از طریق دو تونل مجزا به سکو‌ها دسترسی یابند که این اتفاق در برگشت نیز دسترسی مسافران به مترو را  فراهم می‌‌کند.

علی قارداشی یادآور شد: هر دو پروژه در مرحله نازک کاری قرار دارند و تامین تجهیزات در دست اقدام است.

نظر شما