شناسهٔ خبر: 58243 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر خارجه چین خبر داد:

نقش ایران در برنامه راه ابریشم نوین غیرقابل چشم پوشی است/ ایران یک تقاطع راهبردی در راه ابریشم محسوب می‌شود

ژانگ جان معاون وزیر خارجه چین با اشاره به گذشت پنج سال از آغاز طرح 'یک کمربند - یک جاده' چین تاکید کرد هیچ کشوری نمی تواند از نقش ایران در پیشبرد برنامه راه ابریشم نوین چشم پوشی کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا 'ژانگ جان' (zhang jun) اظهار داشت: راه ابریشم قدیم و 'یک کمربند - یک جاده' جدید، مسیری پر از فرصت ها و ظرفیت ها است و ایران یک تقاطع راهبردی در این مسیر به حساب می آید.

وی با اشاره به اهمیت ایران در برنامه راه ابریشم نوین چین تصریح کرد: دولت های دو کشور و شرکت های دو طرف در این زمینه در ارتباط نزدیک هستند و با یکدیگر فعالیت می کنند.

دستیار وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: از دیرباز دو کشور در راه ابریشم همکاری های تاریخی داشته اند و این مناسبات در فصل نوین راه ابریشم نیز ادامه خواهد یافت.

'ژانگ' تاکید کرد چین دارای روابط بسیار عالی، سالم، گسترده و با ثبات با ایران بخصوص در عرصه های اقتصادی است و می خواهیم این مناسبات باز هم گسترش یابد.

این مقام چینی جای گرفتن ایران در یک منطقه راهبردی از جهان را برای استفاده بهینه از راه ابریشم نوین و مرتبط کردن آن با مناطق دیگر دنیا مورد اهتمام قرار داد و تصریح کرد چین خواستار استفاده طرفین از این فرصت است.

معاون وزیر خارجه چین، راه ابریشم را یک برنامه گسترده دانست و بیان کرد در طول تاریخ ایران در این مسیر نقش مهمی داشته است و اکنون هم نمی توان این نقش را نادیده گرفت.

وی ارتباط چین با دنیا و بخش هایی از خاورمیانه و غرب و اروپا را از طریق راه ابریشم مورد توجه قرار داد و تصریح کرد در اجرای این طرح، ایران نقش تسهیلگر روابط را برای چین دارد.

ژانگ خواستار آن شد که همچنان ارتباطات سالم و پایدار میان ایران و چین در عرصه های مختلف تجاری و اقتصادی ادامه یابد.

این مقام چین یادآور شد ظرف ۵ سال گذشته، طرح یک کمربند - یک جاده از مرحله اندیشه و آرزو به مرحله عملیات واقعی تبدیل شده و به پیشرفت های مهمی رسیده است.

معاون وزیر خارجه چین تصریح کرد دولت چین در شرایط جدید بر اصول مشورت، سازندگی مشترک و بهره مندی مشترک، طبق کیفیت عالی و استاندارد بالا، سازندگی کمربند و جاده را به پیش سوق خواهد داد و در این میان کشورهای خاورمیانه از جمله ایران از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است.

'ژانگ' در مورد اهمیت طرح یک کمربند - یک جاده اظهار داشت: سازندگی مشترک یک کمربند یک جاده می تواند به کشورهای مسیر در شکل دادن اولویت خود و تحقق سود متقابل و معادله برد - برد کمک کند.

معاون وزیر امور خارجه چین افزود: تفاهمنامه های همکاری در طرح 'یک کمربند - یک جاده' که بین چین و کشورهای مختلف به امضاء رسیده است، محرک جدید روابط میان چین و این کشورها است.

سال ۲۰۱۳ میلادی بود که 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در جریان دیدارهای خود از قزاقستان و اندونزی به ترتیب پیشنهاد ساخت 'کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و ساخت 'راه ابریشم دریایی در قرین بیست و یکم' را مطرح کرد و از آن تاریخ به بعد این طرح با عنوان 'یک کمربند - یک جاده' در جهان شناخته می شود./

نظر شما