شناسهٔ خبر: 58248 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سفر آخوندی به هند مطرح شد

تاکید بر گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه تهران و دهلی/ ضرورت عملیاتی کردن توافق ها در خصوص توسعه بندر چابهار

دیدار در دیدار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند در دهلی نو، دو کشور بر گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، آخوندی به دعوت رسمی گادکاری به مدت دو روز به دهلی نو سفر کرده است.

این سفر به منظور تقویت همکاری های راهبردی میان دو کشور در حوزه حمل و نقل و همچنین تقدیم دعوت نامه رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به نارندرا مودی نخست وزیر هند برای شرکت در نشست همکاری های آسیا انجام شد.

در دیدار آخوندی با همتای هندی خود در مورد مهمترین حوزه های همکاری از جمله ضرورت عملیاتی کردن توافق های دو کشور در خصوص توسعه بندر چابهار و حل و فصل کلیه مسائل و مشکلات تکنیکی آنها ظرف یک تا سه ماه آینده و همچنین ضرورت زمینه سازی توسعه همکاری های اقتصادی از طریق روان سازی روابط بانکی و ارائه طرح و مکانیسم های کار آسان با روپیه و ریال میان دو کشور مذاکره شد.

همچنین قرار شد دو کشور در طول یک ماه تمام این ساز و کارها را با یکدیگر مبادله کنند. طرف هندی متعهد شد تا با تمام نهادهای تجاری و اقتصادی هند مذاکراتی را انجام دهد و تمام مسائل تکنیکی به خصوص در حوزه بانکی را که بر سر راه توسعه همکاری ها و حمل و نقل قرار دارند، برطرف کند.

در ترکیب هیات همراه وزیر راه و شهر سازی ایران، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریا نوردی، مدیر بین الملل وزارت راه و نمایندگانی از سفارت ایران در هند و وزارت خارجه حضور داشتند.

نظر به آنکه ایران قراردادهای مهمی با بخش راه آهن هند امضا کرده است، اعضای هیات ایرانی در مورد خرید تجهیزات، سوزن و لکوموتیو از هند مذاکرات جداگانه ای را با همتایان هندی خود انجام خواهند داد.

در این دیدار وزیر هندی موافقت کرد که تمام مسائل مربوط به راه آهن را با وزیر راه آهن هند مطرح و نتیجه آن را به ایران اعلام کند.

گادکاری در ارتباط با نقطه ثقل گفت و گو ها گفت: هر دو کشور دارای موقعیت بسیار خوبی برای اتصال به سایر مناطق تجاری و مصرفی دنیا هستند. هند یک قطب مهم در شرق آسیا و یک اقتصاد مهم در جنوب آسیا می باشد و از طریق ایران به راحتی می تواند به مناطق آسیای میانه، روسیه و اروپا متصل شود. جایگاه بندر چابهار بسیار راهبردی است و می تواند هند را به افغانستان متصل کند. بنابراین مهمترین محور گفت و گو های آخوندی با گادکاری را عملیاتی کردن توافقات در حوزه بندر چابهار و استفاده از کریدور های ترانزیتی عبوری از ایران تشکیل داد.

طرفین در طول این دیدار با ذکر این نکته که مهم ترین جنبه این دیدارها اعلام اراده سیاسی دو کشور برای ادامه روابط می باشد، تاکید کردند که مشکلات تکنیکی را هر چه زودتر مرتفع خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما