شناسهٔ خبر: 58271 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

هفتاد سال با سازمان جهانی دریانوردی

بندر چابهار سازمان جهانی دریانوردی (IMO) که با هدف «تامین ایمنی، امنیت و کشتیرانی کارآمد در آب‌های بین‌المللی جهان عاری از آلودگی» فعالیت خود را آغاز کرد، امروز هفتادمین سال تاسیس خود را در تهران جشن می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا طرح تاسیس این سازمان که از نهادهای تخصصی زیرمجموعه سازمان ملل به شمار می رود و مقر آن در لندن است، با هدف تامین ایمنی تردد کشتی های تجاری در ششم مارس ۱۹۴۸ در کنفرانسی که در ژنو سوئیس برگزار شده بود، به تصویب رسید و ۱۰ سال بعد فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

از بین ۱۷۴ عضو سازمان بین المللی دریانوردی، ۱۵۴ کشور در کنار آبراهه ها و دریاها قرار دارند، اما عضویت ۲۰ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی محصور در خشکی نشان دهنده اهمیت این سازمان و توجه آن به مسایل توسعه تجارت دریایی در جهان است.

سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد تن کالا در جهان توسط کشتی های تجاری جابجا و نزدیک به ۸۰ درصد کالا در جهان از طریق آب های بین المللی حمل می شود، از این رو حفظ امنیت تردد کشتی های تجاری در جهان نقش مهمی را در توسعه تجارت دریایی ایفا می کند.

هدف سازمان بین‌المللی دریانوردی، تسهیل همکاری و مبادله اطلاعات میان کشورهای عضو در زمینه موضوعات فنی مربوط به کشتیرانی و به وجود آوردن عالی ‌ترین معیارهای ایمنی دریایی است.

تامین ایمنی دریانوردی، امنیت دریاها و اقیانوس ها و رعایت مسائل زیست محیطی توسط شناورهای تجاری سه رویکرد دیگر سازمان بین المللی دریانوردی به شمار می رود که برای تحقق آن تاکنون ۵۰ کنوانسیون، پروتکل و آیین نامه داخلی در زمینه تردد کشتی ها در آبراهه های بین المللی توسط این سازمان مصوب شده است.

به طور کلی سازمان جهانی دریانوردی این صلاحیت را دارد که در زمینه همه مسائل اداری و حقوقی مربوط به دریانوردی، اقدام ها و تصمیم های لازم را انجام دهد که نتیجه هفت دهه فعالیت آن تهیه و تصویب ۵۰ کنوانسیون و پروتکل و بیش از هزار کد و توصیه نامه در رابطه با ایمنی و امنیت دریانوردی، جلوگیری از آلودگی آب‌ها بوده است.

مهم‌ترین هدف آیمو «ایمنی، امنیت، کشتیرانی کارآمد در اقیانوس‌های عاری از آلودگی» و ایجاد یک سیستم همکاری میان دولت‌ها برای تدوین قواعد و ایجاد یک رویه در مورد همه مسائل فنی مرتبط با کشتیرانی تجاری، تشویق و ایجاد تسهیلات برای تصویب قواعد عمومی در قلمرو امنیت دریایی، کشتیرانی موثر، جلوگیری از آلودگی دریاها توسط کشتی‌ها و مبارزه بر ضد آلودگی، تهیه پیش‌نویس کنوانسیون‌ها، موافقتنامه ها و سایر اسناد در خصوص ایمنی دریانوردی و موضوعات مرتبط با آن است.

همکاری ایران و آیمو

جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ۵۷۰۰ کیلومتر ساحل، یک کشور دریایی به شمار می رود که فعالیت های بندری و دریایی آن همواره مورد توجه نهادهای بین‌المللی دریایی از جمله آیمو بوده است؛ اکنون سالیانه به طور متوسط بیش از ۳۰۰ میلیون تن کالا از ۱۱ بندر تجاری بزرگ و ۶۰ بندر کوچک ایران تخلیه و بارگیری می شود.

به گفته «محمد راستاد» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، جمهوری اسلامی ایران از بسیاری اعضای سازمان جهانی دریانوردی فعال تر و موثرتر بوده و همین رویه سبب شده تا جشن گرامیداشت روز جهانی دریانوردی که با هفتادمین سالگرد تاسیس آن همزمان شده، امروز در تهران برگزار شود؛ «کی تاک لیم» دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی نیز برای شرکت در این آیین برای نخستین بار به تهران سفر کرده است.

فعالیت مستمر فنی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان سبب شده ایران در بین ۲۰ کشور نخست در آیمو قرار بگیرد و تاکنون چندین پیشنهاد ایران در پنج کمیته اصلی این سازمان به عنوان قواعد بین المللی پذیرفته شده است.

این فعالیت ها سبب شد سال گذشته دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از مشارکت دولت ایران در فعالیت‌های «آیمو» درباره سیاست‌ها و برنامه‌های آن و نیز ایفای تعهدات و حمایت‌های مستمر از این سازمان بین‌المللی در رسیدن به اهداف خود قدردانی کند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال سازمان بین المللی دریانوردی است و اکنون نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در بسیاری از نشست های کمیته های تخصصی این کنوانسیون ها حضوری فعال دارد. 

ایران در ۲۹ کنوانسیون بین المللی سازمان بین المللی دریانوردی (ایمو) از جمله کنوانسیون جلوگیری از آلودگی های دریایی ناشی از دفع مواد زائد، مداخله در آب های آزاد در صورت بروز سانحه آلودگی های نفتی، خطوط بین المللی کشتی ها، کنوانسیون تجارت دریایی و تسهیل ترافیک دریایی نقش مهمی را ایفا می کند.

همچنین ایران در کنوانسیون های بین المللی تجسس و نجات دریایی، ایمنی جان اشخاص در دریا، مقابله و همکاری در برابر آلودگی های نفتی در دریاها، کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها و کنوانسیون بین المللی جلوگیری از تصادم در دریاها تاکنون فعالیتهای مستمری را در این سازمان بین المللی داشته است./

نظر شما