شناسهٔ خبر: 58372 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری خبر داد:

افزایش سرمایه شرکت بازآفرینی شهری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان/ اجرای ۱۱۹ پروژه زیرساختی و ۱۵۰ پروژه روبنایی در سال گذشته

جلسه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عملکرد  این شرکت در سال ۹۶ را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه امروز محور و رویکرد اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصدی‌گری به جریان سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و راهبری تغییر پیدا کرده و شاهد پوست اندازی شکلی و ماهیتیِ آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجمع عمومی عادی این شرکت با حضور غلامرضا سلامی، مشاور وزیر در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی و رییس مجمع، هوشنگ عشایری، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، اعضای هیئت مدیره شرکت، نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی، اقتصادی و امور دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور و بازرس و نماینده سازمان حسابرسی به عنوان اعضای مجمع در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

 معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عملکرد  این شرکت در سال ۹۶ را تشریح کرد و گفت: یکی از اتفاقات مهم و اثرگذار در سال گذشته، تغییر اساسنامه شرکت بود. واقعیت امر این است که در گذشته فلسفه وجودی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی، صرفاً برای انجام فعالیت های تصدی گری وزارت مسکن و شهرسازی در بافت های فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی بود که این امر یکسری عارضه در فعالیت این شرکت ایجاد کرد.

عشایری با بیان اینکه خوشبختانه امروزه محور و رویکرد اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصدی گری به جریان سیاست گذاری، برنامه ریزی و راهبری تغییر پیدا کرده است، ادامه داد: امروزه شاهد پوست اندازی شکلی و ماهیتیِ شرکت بازآفرینی شهری ایران هستیم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نتایج مثبت تصویب اساسنامه جدید این شرکت، اظهار داشت: امروزه نگاه مسئولان عالی رتبه کشور به جریان بازآفرینی تغییر پیدا کرده است. اگر در گذشته برای بیان برخی از سیاست ها و برنامه های شرکت بازآفرینی شهری ایران باید منتظر برگزاری جلسه با معاون رئیس جمهور می ماندیم، هم اکنون نه تنها شخص رئیس جمهور و معاونش نشست ماهانه و هفتگی با موضوع بازآفرینی برگزار می کنند، بلکه مقام معظم رهبری برای حل مسئله ساکنان بافت فرسوده، مطالبه گری دارند و این موضوع بیانگر این است که بازآفرینی شهری تبدیل به دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

عشایری در ادامه با اشاره به روند تغییر نام شرکت از مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به شرکت بازآفرینی شهری ایران، توضیح داد: در گذشته این تصور وجود داشت که فعالیت شرکت تنها فیزیکی و کالبدی است؛ واقعیت امر این است که در کنار وظایف کالبدی شرکت، توجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی و نیز مشارکت عمومی و مردمی، یکی از جدی ترین موضوعات برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران محسوب می شود.

وی افزود: یکی از اتفاقات خوبِ سال گذشته، افزایش سرمایه شرکت از حدود ۱۶۳ میلیارد تومان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که در این رابطه اعضای مجمع، به ویژه همکاران در وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه همکاری قابل توجهی کردند.

وی شبکه همکاری های بازآفرینی در قالب ستادهای بازآفرینی شهرستانی، استانی و ملی را بسیار مهم دانست و افزود: خوشبختانه در سال گذشته ۱۱ جلسه ستاد ملی بازآفرینی با ۱۰۵ مصوبه برگزار شد که در این رابطه ۹ دستگاه ملی، پنج استان و دو نهاد غیردولتی، گزارش خود را با موضوع  بازآفرینی ارائه کردند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به فعالیت ۶ کارگروه، ذیلِ ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیان کرد: به منظور عملیاتی کردن برنامه های بازآفرینی شهری، رئیس جمهور در نشستی با استانداران و شهرداران کلانشهرها، موضوع بازآفرینی شهری را برگزار و دغدغه های خود را برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح کرد.

عشایری با بیان اینکه موضوع اجرای برنامه ملی بازآفرینی به صورت جدی مورد توجه دست اندرکاران و تصمیم گیران است، از برگزاری ۷۶۵ جلسه ستاد بازآفرینی در سطح استانها و شهرستانها با ۴۷۲۶ مصوبه، در سال گذشته خبر داد.

 معاون وزیر راه و شهری با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار حاصل برخی فعالیت ها و اقدامات گذشته است، اظهار داشت: برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار حاصل سند ملی است که مطابق ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، تکلیف شده است.

وی با اینکه در ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور، ورود به ۲۷۰ محله برای بازآفرینی تکلیف شده است، گفت: طی ۱۰ سال باید ۲۷۰۰ محله بازآفرینی شود.

عشایری با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ریاست روحانی، ۱۱  بهمن سال گذشته تصویب و ابلاغ شد، ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی هم سی ام اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیات دولت رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در پنجمین جلسه آسیب‌های اجتماعی و تاکید ایشان به ضرورت فعال سازی ستاد بازآفرینی پایدار شهری، اظهارداشت: مقام معظم رهبری تاکید کردند "در مورد حاشیه‌نشینی که وزارت راه و شهرسازی مسئولیت دارد، یک ستادی در قانون پیش‌بینی شده که ستاد خوب و کاملی است، اما باید فعال‌تر شود"

وی افزود: به همین منظور، بررسی برنامه ملی بازآفرینی شهری دو بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ در همین ارتباط، شرکت بازآفرینی شهری ایران هم میزبان اعضای کمیسیون عمران مجلس بود.

عشایری با اشاره به اینکه وزیر راه و شهر سازی در خصوص بازآفرینی، مکاتباتی با سران سه قوه انجام داده است، بیان کرد: بر اساس نظر رئیس جمهور، اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری به این معنا است که دولت متوجه تبعات سنگین ناشی از زلزله‌، مشکلات ساکنان بافت های فرسوده و مردم کم توان و نسل جوان خانه اولی شده است.

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران، برنامه ملی باز آفرینی شهری را برنامه ای کالبدی، اجتماعی، فرهنگی  و اقتصادی دانست.

عشایری بافت های هدف بازآفرینی را تعریف کرد و افزود: بافت های هدف بازآفرینی به پنچ گونه بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی، سکونتگاههای غیررسمی، سکونتگاههای دارای پیشینه روستایی و بافت‌های ناهمگون شهری (اراضی ناکارآمد) تقسیم می شود. از ویژگی های بارز برنامه بازآفرینی شهری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به سمت عرضه و تقاضا همچنین اعطای تخفیفِ مشابه ساخت و ساز در مناطق محروم است.

وی با اشاره به تدوین برنامه ملی بازآفرینی شهری در شش محور، گفت: توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ای، ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی، تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ای، ارتقای توانمندی‌های اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی و ششم  بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن، شش محور اصلی در تدوین برنامه بازآفرینی شهری، محسوب می شود.

عشایری سپس به توضیح هر کدام از این شش محور پرداخت و درباره توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ای، گفت: سال گذشته در حوزه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، اداری، پارک و فضای سبز، مدیریت بحران و آتش نشانی با هدف توسعه امکانات و خدمات روبنایی ۱۵۰ پروژه با ۲۴۱ هزار مترمربع و با رقم ۱۴۴۰ میلیارد ریال اجرا شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در رابطه با پروژه های ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای در محلات هدف بازآفرینی شهری، توضیح داد: سال گذشته ۱۱۹ پروژه در بخش های بهسازی و آسفالت معابر با متراژ ۶۰۱ هزار متر مربع و بهسازی مسیل و حاشیه رودخانه، پل عابر پیاده، بهسازی و اصلاح شبکه آب و فاضلاب و اصلاح شبکه روشنایی با متراژ ۲۱۴.۲ کیلومتر - شبکه و مبلغ ۷۳۲ میلیارد ریال با هدف ارتقای زیرساخت های محلات هدف بازآفرینی شهری اجرا شد.

وی با بیان اینکه در حوزه ارتقای فضاهای شهری، محله‌ای و توسعه قلمرو، توجه جدی به خواست و نیازهای ساکنان محلات هدف شد، گفت: در سال گذشته، ۲۴ پروژه با وسعتی بیش از ۸۵۶ هکتار در حوزه ارتقای فضاهای شهری، محله‌ای و توسعه قلمرو محلات هدف شهری، انجام شد.

عشایری گفت: از مجموع ۶۶ هزار هکتار جامعه هدف، ۳۳ هزار هکتار، مورد مطالعه قرار گرفت و برنامه بازآفرینی برای آن تهیه شد. سال گذشته در حوزه تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی با مقیاس شهری و محله‌ای، ۲۰ پروژه با وسعت ۳۴ هزار هکتار تهیه شد.   

به گفته دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، وجه تمایز برنامه ملی بازآفرینی شهری با سایر برنامه های پیشین در نوسازی بافت های فرسوده، توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، مشارکت مردم و ارتقای توانمندیهای اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی آنان است.

 مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری، تاکید کرد: اگر مردم به این باور برسند که در جریان برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، توان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها افزایش می یابد، تمایل بیشتری به مشارکت در امر بازآفرینی خواهند داشت.

وی با اشاره به همکاری گسترده شرکت بازآفرینی شهری ایران با سازمان مردم نهاد(سمن ها)، بیان کرد: به منظور ورود جدی مردم در امر بازآفرینی شهری، خانه گفتمان شهر در هر استان راه اندازی می شود. در استانهای دارای خانه گفتمان شهر، شاهد نقش کلیدی مردم در تحقق پذیری اهداف بازآفرینی هستیم.

عشایری درخصوص آخرین محور تدوین برنامه ملی باز آفرینی شهری، بیان کرد: برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در موضوع بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن بر سپرده های مردم به عنوان پشتوانه اصلی تاکید دارد و در این رابطه، موضوع پرداخت یارانه از سوی دولت مطرح نیست.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: بر اساس برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ، سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محدوده و محلات هدف ساخته می شود و تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار واحد مسکونی در اراضی متعلق به شرکت بازآفرینی شهری ایران تعریف شده است که تا پایان شهریور در اختیار توسعه گران قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در اراضی شهرداری ها هم ۹ هزار واحد مسکونی ساخته می شود، گفت: بیشترین مشارکت در ساخت و سازها توسط مردم شکل گرفته به طوری که بخش اعظمی از ۶۰ هزار واحد مسکونی که تاکنون ساخته شده، با مشارکت مردم بوده است. 

به گفته معاون وزیر راه و شهر سازی، هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال گذشته ۱۳۸ مصوبه داشت. همچنین، هفته ای یکبار جلسات هیات مدیره برگزار می شود. بیشترین تعداد مصوبات این شرکت در حوزه اراضی و املاک بود./

نظر شما