شناسهٔ خبر: 58416 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه اعلام کرد:

رشد ۳۶ درصدی صادرات غیر نفتی در بندر لنگه/ ترانزیت خودرو افزایش یافت/ رونق ترابری مسافران دریایی داخلی و بین المللی

بندر مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه ضمن تشریح عملکرد این بندر در پنج ماهه نخست سال جاری، از افزایش ۳۶درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی، رشد ۲۳درصدی ترانزیت خودرو و رونق ترابری مسافران دریایی داخلی و بین المللی در این بندر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، قاسم عسکری نسب با اشاره به تخلیه و بارگیری چهار میلیون و ۸۹ هزار و ۶۵ تن انواع کالا در بنادر غرب هرمزگان طی پنج ماه نخست سال جاری، اظهار داشت: از این میزان، سهم بندرلنگه ۵۹۸ هزار و ۳۹۳ تن بوده است که ۵۹۸ هزار و ۱۶۰ تن آن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۳۳ تن نیز به کالاهای نفتی اختصاص دارد.

وی افزود: در بخش جابجایی محموله‌های غیرنفتی، ۱۵ درصد افزایش عملیات به ثبت رسیده است.

عسکری‌نسب راه اندازی بندر شیوء در شهرستان پارسیان، ساماندهی و راه اندازی پایانه مواد معدنی بندر لنگه، دعوت از تجار و صاحبان کالا و دیدار چهره به چهره با آنها، فعال کردن خطوط جدید کشتیرانی، ارائه تسهیلات بندری و کاهش زمان تخلیه و بارگیری کالا را از جمله اقداماتی دانست که باعث ارتقاء عملکرد و بهبود وضعیت عملیات بندری در غرب هرمزگان شده است.

افزایش  ۸ درصدی عملیات کانتینری

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، یک هزار و ۴۶۶ TEU کانتینر پر در این بندر تخلیه و بارگیری شده‌ است که در این بخش، افزایش ۸ درصدی را شاهد بودیم.

این مقام مسئول، ترغیب صاحبان کالا به فعالیت کانتینری و افزایش خطوط کشتیرانی به منظور جابجایی اینگونه محموله‌ها، تخصیص محوطه ویژه نگهداری کانتینرهای خالی ورودی و کانتینرهای در انتظار نوبت ارسال و همچنین ایجاد شرایط ورود و خروج کانتینر و تسریع پهلودهی شناورها را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته به منظور ارتقای عملکرد کانتینری در این بندر دانست.

رشد ۲۳درصدی ترانزیت خودرو

عسکری نسب اظهار کرد: طی دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی (عمدتا خودرو) در بنادر غرب هرمزگان به ۱۱۹ هزار و ۷۶۳ تن رسید که نشانگر رشد ۴۹ درصدی نسبت به سال گذشته است.

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه ضمن اشاره به جابجایی ۵۸ هزار و ۵۳۱ دستگاه خودروی ترانزیتی طی پنج ماه گذشته، از رشد ۲۳ درصدی این بخش از فعالیت‌های بندری در سال جاری خبر داد.

عوامل رونق بخش ترانزیت غیرنفتی

وی تفکیک اسکله تخلیه و بارگیری خودرو از دیگر کالاها، حذف زمان انتظار شناورهای حامل خودرو، ارائه خدمات ۲۴ ساعته خدمات دریایی، افزایش پسکرانه‌های مورد استفاده برای جابجایی کالاهای داخلی و بهره‌برداری از سکوی ویژه بارگیری خودرو را به عنوان علت اصلی رونق فعالیت های ترانزیتی در این بندر عنوان کرد.

عسکری‌نسب همچنین میزان صادرات کالاهای غیرنفتی را ۴۴۰ هزار و ۸۱۷ تن با ثبت رشد ۳۶ درصدی اعلام کرد و گفت: عمده این محموله‌های صادراتی شامل میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بوده است.

وی اضافه کرد: طی پنج ماه نخست سال ۹۷، بیش از ۳۵ هزار تن کالای غیر نفتی وارد بنادر غرب هرمزگان شد که رقم آن در همسنجی با سال گذشته، ۶۰ درصد کاهش داشته است.

صادرات محصولات کشاورزی و دامی ۱۴درصد افزایش یافت

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه افزود: حجم صادرات محصولات کشاورزی، دامی و احشام به ۱۰۷ هزار و ۸۸۲ تن رسید که نشانگر رشد ۱۴ درصدی است.

این مقام مسئول تعداد شناورهای ورودی به بنادر غرب هرمزگان را پنج هزار و ۱۶۲ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، ۲۹۶ فروند شناور بالای هزار تن و چهار هزار و ۸۶۶ فروند زیر هزار تن ظرفیت بارگیری داشته‌اند.

افزایش ۲۷درصدی ترابری مسافران دریایی و گردشگران داخلی

وی با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی تعداد مسافران دریایی بنادر غرب استان هرمزگان گفت: از آغاز سال جاری تا ابتدای شهریور ماه جاری، بیش از ۲۸۳ هزار و ۶۰۹ هزار مسافر و گردشگر از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد جزیره کیش، ابوموسی و غیره جابجا شدند.

عسکری نسب اضافه کرد: همچنین در بخش جابجایی مسافران بین المللی، بندرلنگه توانست با ثبت رقم ترابری ۱۲ هزار و ۹۸۹ نفر مسافر، رشد ۸ درصدی را در کارنامه پنج ماهه خود ثبت کند.

نظر شما