شناسهٔ خبر: 58732 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاونت بازآفرینی شهری و مسکن استان خبر داد:

انجام ۱۸ پروژه بازآفرینی در استان مرکزی در ۱۰ ماه/ پرداخت بیش از ۷ میلیارد تومان تسهیلات در بافت فرسوده

مجید موزونی معاونت بازآفرینی شهری و مسکن استان مرکزی گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۱۸ پروژه در احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری برنامه‌ریزی و در جنبه‌های مختلف روی آن‌ها کارهای مطالعاتی انجام گرفت که شامل ساخت‌وساز و برخی دیگر اقدامات بوده است.

مجید موزونی، معاونت بازآفرینی شهری و مسکن استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت مبحث بازآفرینی شهری و شرایط سکونتگاه‌های غیررسمی استان و اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: در راستای بازآفرینی شهری به استناد ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه که به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای احیا، بهسازی و مقاوم‌سازی محلات هدف و سکونتگاه‌های غیررسمی ابلاغ و کار در استان شروع شد.

وی افزود: در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی طی ۱۰ ماه گذشته ۱۸ پروژه را برنامه‌ریزی و در جنبه‌های مختلف روی آن‌ها کارهای مطالعاتی انجام گرفت که شامل ساخت‌وساز و برخی دیگر اقدامات بوده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن استان مرکزی با اشاره به این اقدامات گفت: مطالعات روی شاخص‌های فرسودگی شهر ساوه که به پایان رسید و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید، احیا و بازسازی بافت بازار اراک به‌عنوان یکی از نقاط مهم شهر و آغاز کف‌ و بدنه سازی از چند ماه گذشته، راه‌اندازی نهاد توسعه محله با رویکرد اجتماعی به همت شرکت مادر تخصصی، برگزاری همایش کلی در استانداری با حضور مدیران استان در خصوص مسائل مربوط به بازآفرینی ازجمله اقدامات انجام‌گرفته طی این مدت درزمینهٔ موضوع بازآفرینی در استان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین پله و جدول‌گذاری و آسفالت معابر محلات هدف، احداث شبکه روشنایی در شهر اراک و ساوه که صد درصد به پایان رسیده، اختصاص ۸۰۰ تن قیر مصرفی برای روکش آسفالت، احداث مرکز فنی و حرفه‌ای ساوه، پروژه احداث ۳۳۶ واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی به‌صورت مشارکتی با پیشرفت ۷۰ درصدی  و امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کارهای مطالعاتی مربوط به بازآفرینی شهر از دیگر اقدامات  انجام‌گرفته به شمار می‌آید.

موزونی با اشاره به دیگر طرح‌های موجود با تخصیص اعتبارات لازم تصریح کرد: در سال جاری هم این پروژه‌ها ادامه یافته و با تخصیص اعتبارات لازم این امکان وجود دارد که پروژه‌های دیگری تعریف شوند. یکی از این پروژه‌ها بازسازی و مرمت تاجر سرای حاج مهدی شهر نراق است که با تأمین اعتبارات امسال شروع خواهد شد.

این مدیر استانی با اعلام اینکه عمده مشکلات در حوزه بازآفرینی و سکونتگاه‌های غیررسمی به دو شهر اراک و ساوه برمی‌گردد، اظهار داشت: عمده مشکلات استان مرکزی به دو شهر اراک و ساوه مربوط می‌شود که سکونتگاه‌های غیررسمی دارند. در اراک چیزی حدود ۲۲درصد جمعیت شهر در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و در شهر ساوه هم به همین نسبت است. باید اقدامات زیادی صورت بگیرد تا سطح سرانه خدمات به سطح دیگر نقاط رسیده و کیفیت زندگی افزایش پیدا کند که این مسئله مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود.

وی افزود: محلات هدف ما دو شهر ساوه و اراک بودند که امسال با اضافه شدن نراق در دلیجان به سه شهر رسیدند. در این سه شهر ۱۵ محله هدف شناسایی‌شده‌اند و برای آن‌ها تعریف پروژه شده است. در این میان شاخص‌ترین طرح در استان ازنظر ریالی و نوع مشارکت پروژه ۳۳۶ واحدی است که تأثیر زیادی می‌تواند در رشد سکونتگاه‌های غیررسمی در جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. این راه‌اندازی‌ها و اینکه همراه با توسعه در حوزه اجتماعی هم رشد داشته باشیم، یکی از اهداف مهم است. در این خصوص بالغ‌بر ۱۰۰ جلسه با نخبگان، مردم، هیئت‌های مذهبی، ائمه جماعات و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار کردیم.

موزونی در پایان با اشاره به کاهش رغبت‌ و اقبال عمومی در دریافت اعتبارات از سوی مردم در بازآفرینی شهری، اظهار داشت: علی‌رغم مشکلاتی که در خصوص تسهیلات اعتبارات وجود داشت با همکاری بانک مسکن بد کار نشده است. برای حدود ۲۸۴ مورد بالغ‌بر ۷ میلیارد در بافت فرسوده تسهیلات پرداخت‌شده است. در این زمینه مردم خوب استقبال می‌کنند اما وقتی شرایط سود تسهیلات را می‌بینند منصرف می‌شوند. در این زمینه قطعاً کمک دولت و تحقق وعده بابت پرداخت یارانه در این زمینه می‌تواند دوباره موجب رونق در دریافت تسهیلات بابت توسعه و انجام طرح بازآفرینی شهری باشیم و تأثیری مثبتی روی احیا و بهسازی‌ها خواهد داشت. 

نظر شما