شناسهٔ خبر: 58755 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گودرزی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد؛

تحویل ۴۳ هزار واحد مسکن مهر استان فارس به متقاضیان/ پروژه‌های مسکن مهر با حمایت دولت به اتمام می‌رسند

علی گودرزی سرپرست بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به تحویل بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان گفت: با افزایش قیمت و تورم ایجادشده پیمانکاران با مشکلات جدی روبرو هستند که باید از شرکت‌های سازنده حمایت کرد تا با تأمین منابع مالی لازم تا پایان سال ۹۷ واحدهای مسکن مهر به بهره‌برداری برسند.

علی گودرزی سرپرست بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های مسکن مهر این استان در دولت یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: مسکن مهر استان فارس در مجموع شامل ۱۱۱ هزار و ۴۶۲ واحد است که از این تعداد ۵۱ هزار و ۵۸ واحد مربوط به اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، ۲۴ هزار و ۳۲ واحد شرکت عمران شهر جدید صدرا و ۲۹ هزار و ۳۸۴ واحد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است. 

وی با بیان اینکه از مجموع ۵۱ هزار و ۵۸ واحد مسکن مهر مربوط به اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، تعداد ۱۱ هزار و ۹۰۲ واحد به صورت تعاونی بوده‌اند، تصریح کرد: هفت هزار و ۲۴۲ واحد به صورت تفاهم‌نامه سه جانبه، ۳۱ هزار و ۵۲۸ واحد به صورت خودمالک و برای نوسازی ۳۸۶ واحد در بخش بافت فرسوده نیز تسهیلات ارائه شده است. 

سرپرست بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس از تحویل ۴۳ هزار و ۷۶۷ واحد مسکن مهر به متقاضیان خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۰۱ واحد تعاونی، چهار هزار و ۷۱۷ واحد تفاهم‌نامه سه جانبه، ۲۷ هزار و ۸۶۳ واحد خودمالک و ۳۸۶ واحد نیز دارای متقاضی دریافت تسهیلات بافت فرسوده هستند. 

وی با اشاره به در دست ساخت بودن سه هزار و ۹۶۵ واحد مسکن مهر در شهرهای داراب، اقلید و فیروزآباد گفت: از این تعداد واحد، یک هزار و ۵۷۹ واحد خودمالک، یک هزار و ۵۲۹ واحد براساس تفاهم‌نامه سه جانبه و ۸۵۷ واحد تعاونی هستند که واحدهای خودمالک در سراسر استان قرار دارند که تاکنون آخرین وضعیت تسهیلات خود را به بانک اعلام نکردند، واحدهای مسکن مهر مربوط به تفاهم‌نامه سه‌جانبه در شهرهای داراب، اقلید و فیروزآباد و محله لپویی شیراز با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد قرار دارند که در جلسه شورای مسکن نیز افزایش مصوبه برای پیمانکاران تصویب شد تا براساس برنامه‌ریزی‌ها و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال واحدهای باقیمانده افتتاح می‌شوند. 

گودرزی تصریح کرد: این واحدها در مراحل پایانی ساخت قرار دارند که با افزایش قیمت و تورم ایجادشده پیمانکاران با مشکلات جدی روبرو هستند، با توجه به اینکه قراردادهای مسکن مهر قابلیت پیگیری ندارند و ضمانت‌نامه بانکی در این تفاهم‌نامه‌ها پیش‌بینی نشده که باید از شرکت‌های سازنده حمایت کرد تا با تأمین منابع مالی لازم تا پایان سال ۹۷ این واحدها به بهره‌برداری برسند اما به احتمال زیاد اختتامیه مسکن مهر به سال آینده موکول می‌شود.

وی افزود: واحدهای مسکن مهر مربوط به تعاونی‌ها در لپویی شیراز، اقلید، استهبانات و قادرآباد قرار دارند که اکثر آنها در هیات مدیره تعاونی دچار مشکل هستند و برخی از واحدها با ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به متقاضیان تحویل داده شده است.

سرپرست بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان فارس درباره جانمایی مساکن مهر استان بیان کرد: کارشناسان مرکز تحقیقات از استان بازدد داشتند و موضوع پهنه گسلی به تازگی در کشور آغاز شده که در اکثر پروژه‌ها مشکل گسلی وجود ندارد و پیشنهاد شده نزدیک گسل نیز مسکن مهر ساخته نشود که مطالعات برای شناسایی گسل‌ها در پروژه‌های مسکن مهر انجام نشده است. 

وی در خصوص آخرین وضعیت خدمات روبنایی احداثی در سایت‌های مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر استان فارس گفت: در سایت‌های مسکن مهر استان ۱۴ باب مسجد، مدرسه، کلانتری، تجاری دائم، تجاری موقت، درمانی و ورزشی احداث و ۲۰ باب تکمیل شده که برای سال ۹۷ نیز ۱۲ باب در شهرهای مختلف استان در حال ساخت است.

گودرزی افزود: از ۱۲ پروژه مربوط به سال ۹۷، یک باب مسجد در شهر مرودشت، ۵ باب مدرسه در شهرهای اقلید، داراب، نی‌ریز، نورآباد و فیروزآباد، سه باب کلانتری در شهرهای داراب، اقلید و نی‌ریز، سه باب درمانگاه در شهرهای داراب، نی‌ریز و اقلید در حال ساخت هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی پیمانکاران از این پروژه‌ها استقبال نمی‌کنند و پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارند که تاکنون در حدود ۱۵ درصد پیشرفت داشته‌اند.

نظر شما