شناسهٔ خبر: 58792 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس:

ضرورت دریافت هزینه سنگین از صاحبان کالا که باعث رسوب کالا در بنادر می‌شوند/ لزوم ارائه تخفیفات مناسب به ترخیص‌کنندگان کالا از بنادر

افتخاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در برهه حساس اقتصادی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، می‌توانند تمهیداتی بیاندیشند تا رسوب کالا با پرداخت هزینه‌های سنگین همراه و ترخیص آن مشمول تخفیف مناسب شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد مهدی افتخاری، در خصوص آثار مخرب رسوب کالا در بنادر و لطمه ای که بر اقتصاد کشور خواهد داشت، اظهار کرد: به طور حتم در برهه زمانی کنونی رسوب کالا در بنادر نه تنها آسیب بیشتری بر اقتصاد کشور وارد خواهد کرد بلکه آثار روانی بر مردم خواهد داشت.

وی ادامه داد: اصلی ترین اثر ماندگاری و رسوب هرچه بیشتر کالا در بنادر و گمرک در حال حاضر افزایش قیمت ها است و باید هرچه سریعتر نسبت به ترخیص کالا از بنادر کشور اقدام کرد و کالاهای مربوطه را جهت مصرف به بازار رساند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسوب کالا در بنادر موجب خواهد شد کیفیت کالاها کاهش یابد، گفت: ماندگاری کالا بر کیفیت کالا اثرگذار است و در خصوص برخی کالاهای مصرفی و معیشتی باید هرچه سریع تر ترخیص شوند.

افتخاری ادامه داد: افزایش میزان کالا در بازار مصرف در بهترین حالت موجب کاهش قیمت خواهد شد و در بدترین حالت از رشد قیمت ها جلوگیری خواهد کرد، بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا به محض ورود کالا در برهه زمانی کنونی به بنادر، ترخیص شوند.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی تجار بخواهند به دلایلی از جمله افزایش قیمت، کالای خود را در بنادر نگه دارند، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران می توانند به گونه ای عمل کنند تا رسوب کالا در بنادر هزینه بر شود و در صورتی هم که یک تاجر در جهت ترخیص کالای خود اقدام می کند، وی را تشویق نموده و تخفیفاتی مورد نظر را ارائه کنند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: تجار نیز باید بدانند که ممکن است با ماندگاری کالای خود در برهه های زمانی کوتاه مدت افزایش قیمت ها را رقم بزنند و سود بیشتری کسب کنند، اما اثرات ناشی از این اقدام در دراز مدت بر اقتصاد کشور تاثیر نامطلوبی خواهد داشت و خود تجار بیشتر ضررها را متحمل می شوند.

نظر شما