شناسهٔ خبر: 58897 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری مطرح شد:

احیا بافت‌های فرسوده ، تحولی عظیم در کیفیت زندگی شهری

جلسه جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی استان، مدیران ستادی استانداری ، مدیران کل دستگاه های استانی عضو و همچنین فرمانداران و شهرداران درمحل سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، توجه به بافت‌های فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آنها ، به موضوعی جدی و محوری تبدیل شده ، به گونه‌ای که سازمان‌های ذیربط رابه تکاپوی ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های مذکور سوق داده و لزوم مداخله در این بافت‌ها را در دوره‌های مختلف زمانی مطرح نموده است .

بافت‌های ناکارآمد شهری پهنه‌هایی از شهر هستند که در مقایسه با سایر پهنه‌های شهر از جریان توسعه عقب افتاده، از چرخه تکاملی حیات داشته و به کانون مشکلات و نارسایی درآمده‌اند .

اهداف طرح بازآفرینی شهری و احیاء مجدد زندگی در بافت قدیم شامل :ساخت و ساز مجدد ساختمان‌های متروکه ، ایجاد امکان زندگی برای افراد کم سرمایه ،ساخت سیمای شهری زیبا و مناسب ، جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر به حومه بهسازی ، بازسازی و نوسازی بافت قدیم و در یک کلام بازآفرینی و نوزایی در آن باتوجه به امکان و استعداد بالقوه مکان است .

برهمین اساس برگزاری جلسه متداوم و با برنامه بازآفرینی شهری استان می‌توانند نقش موثری در تسریع بخشیدن به انجام مراحل این اتفاق مهم داشته باشد .

علی نبیان در این جلسه ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی اهواز و تبریک آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷، احیا بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و بازآفرینی شهری را از برنامه‌ها و پیگیری‌های ویژه دولت برشمرد و گفت: ستاد بازآفرینی شهری باید به طور ویژه و مجدانه فعالیت هایش را دنبال نماید.

نبیان با اشاره به این که وزارت کشور بر ضرورت تلاش و اهتمام همه دستگاه‌های متولی برای تحقق این برنامه مهم تاکید دارد، افزود: ابلاغ فرمانداران و مدیران مرتبط با فعالیت ستاد صادر و تاکنون چند جلسه این ستاد در استان تشکیل شده است.

معاون استاندار بر تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی شهری از سوی فرمانداران به صورت مستمرتاکید کرد و اظهار داشت: باید از این ظرفیت ملی در جهت احیا بافت‌های فرسوده و ناکارآمد به نحو شایسته بهره برد.

نبیان، تاکید کرد: اگر بافت‌های فرسوده را احیا و بازسازی نکنیم در حوادثی چون زلزله آسیب خواهیم دید و لازم است پیشگیری از حوادث طبیعی را در دستور جدی کار خود قرار دهیم.

 عبداله بهادری مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران ضمن تاکید بر اقدامات مشترک و همزمان دستگاه‌ها در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهرهای استان، هدفمند نمودن بودجه‌ها و تخصیص اعتبارات را در راستای رسیدن به اهداف بازآفرینی و اقدامات دستگاه ها در خصوص احیاء ، بهسازی و توانمند سازی  محلات هدف باز آفرینی شهری پایدار استان ، تعامل  و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط  و اقدامات مشترک و همزمان در محلات هدف را بسیار مهم دانست و از آن به عنوان یک راهبرد قطعی در ارتقاء کیفیت محلات هدف نام برد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر تحقق اجرای مفاد برنامه ششم توسعه و سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری برنامه ریزی برای جلوگیری از شکل‌گیری محلات ناکارآمد جدید را یک وظیفه برای تمامی دستگاه‌های استانی و شهرستانی دانست.

وی با اشاره به این که در صورت تعامل با انبوه‌سازان، اقدامات ارزشمندی را می‌توان انجام داد بر بهره‌گیری از این ظرفیت در راستای احیا بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تاکید کرد.

در این جلسه مدیر کل راه و شهرسازی، نماینده شهرداری و معاون فرمانداری ساری و مدیر امور شعب بانک مسکن به ارائه گزارش در خصوص اقدامات و برنامه‌های خود پرداختند.

نظر شما