شناسهٔ خبر: 58904 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیریت معماری و شهرسازی استان مطرح کرد:‌

تخریب بیش از ۷۳هکتار از نخلستان‌های گراش طی ۱۲ سال اخیر

تخریب مدیریت معماری و شهرسازی در خصوص نابود کردن نخلستان‌های گراش عنوان داشت :متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد تخریب باغات و نخلستان‌های واقع در محدوده و حریم شهر گراش بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی لارستان: سلمان مهرابی مدیریت معماری و شهرسازی در خصوص نابود کردن نخلستان‌های گراش عنوان داشت :متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد تخریب باغات و نخلستان‌های واقع در محدوده و حریم شهر گراش بوده‌ایم و حسب وظایف قانونی این اداره کل به عنوان ناظر عالی بر طرح‌های توسـعه و عمران، اقداماتی در راستای برخورد قانونی با این تخلفات صورت گرفته است .

وی افزود : پس از بررسی‌های متعدد در خصوص تغییرکاربری غیر مجاز باغات و نخلستان‌های حوزه جنوب فارس، به عنوان نمونه باغات و نخلستان‌های شهر گراش مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نتایج به دست آمده از بازدیدهای میدانی و بررسـی عکس‌های ماهواره‌ای ما بین سالهای ۱۳۸۵ تا۱۳۹۵ مشخص شده که بیش از ۴۳هکتار از نخلستان‌های واقع در محدوده مصوب شهر و حداقل به میزان ۳۰هکتار نیز در حریم شهر (مجموعا قریب به۷۳ هکتار) به صورت کامل تخریب شده است و در حال حاضر اثری از آن برجای نمانده است.

مدیریت معماری و شهرسازی اظهار داشت : نخلستان‌ها این ذخائر ارزشمند طبیعی و بومی متاسفانه به انحاء مختلف از جمله به صورت قطع پراکنده و تدریجی، بسـتن مسـیر آب باران به صورت عامدانه، اسـتفاده از مواد نفتی و شـیمیایی و ... مورد تخریب قرار می‌گیرند.

وی افزود : با تغییرات صورت گرفته در مدیریت شـهرسازی و معماری این اداره کل در طی دو سال اخیر با پایش مستمر و بازدیـدهای میـدانی، کنترل مضاعفی بر هر نوع تغییرکاربری علی الخصوص زراعی و باغی به دقت انجام می‌پـذیرد که شـناسایی و پیگیری تخلفـات صورت گرفته در این زمینه و اقـدامات قـانونی لازم از طریق انعکاس به مراجع ذی صلاح از اهم اقـدامات است.

سلمان مهرابی افزود: متولی حفاظت از باغات و فضای سبز داخل محدوده شهرها حسب قانون ( قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها) بر عهده شهرداری و خارج از محدوده شهرها طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها بر عهده جهاد کشاورزی است.

بر این اساس و با الزامات و اختیاراتی که در قوانین مارالذکر تصریح شده انتظار می‌رود نهادهای متولی نظارت جدی تر و موثرتری در این خصوص داشته باشند و با مجازات‌های در نظر گرفته شده به عنوان اهرم برای کنترل موضوع استفاده نمایند.

وی اظهار داشت:  زمین‌های زراعی و باغ‌ها به عنوان بستر اقتصاد کشاورزی، رکن تامین امنیت غـذایی جامعه و بخشـی از محیـط زیست کشور، از سـرمایه های ملی جامعه بوده و بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی - اسـلامی و قوانین کشوری حفـاظت از این عرصه‌هـا وظیفه همگانی بوده و تخریب و نابودی زمین‌های باغی وکشاورزی امری ناپسـند، غیرقانونی و خلاف مصالح جامعه بوده که خسارتی جبران ناپذیر را در پی دارد.

شهر گراش از جمله شـهرهای دارای پتانسـیل فراوان در زمینه نخیلات می‌باشـد، به گونه‌ای که این شـهر درون نخلسـتان‌های فراوان احاطه شده و این باعث شده که از نظر اقتصادی و معیشیت رونق و آبادانی شهر و از نظر تلطیف هوا ، سبب شود که آب و هوای این شـهر علی‌رغم موقعیت جغرافیایی خود به نسـبت شـهرهای نزدیک و همجوار بسیار قابل تحمـل‌تر و مطبوع تر باشـد و این عامـل خود سـبب توسـعه پایـدار زیست بوم شـده و در نهایت در موفقیت آمایش جمعیت و سـرزمین و زیست‌پذیری بهینه شهرسـتان و استان نیز اهمیت قابل ملاحظه‌ای را دارا می‌باشد.

مدیریت معماری و شهرسازی اظهار داشت :در طی سالیان گذشته علی‌رغم خشکسالی‌های متمادی این نخلستان‌ها با شرایط محیطی سازگاری پیدا کرده و همچنان زنده و پایدار به حیات خود ادامه می‌دهند، اما متاسفانه پدیده شوم زمین خواری و سودجویی افرادی خاص باعث شده که این نخلسـتان‌ها با شدت وحدت زیادی در حال تغییر کاربری غیر مجاز و تخریب و نابودی قرار گیرند که لاجرم نابودی خاك، وقوع سـیلاب، فرسایش از دیگر تبعات نابودی این نخلستان‌ها خواهد بود.

نظر شما