شناسهٔ خبر: 59021 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد

امضای تفاهم نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، تفاهم‌نامه مشترک همکاری را با هدف انجام تحقیقات و مطالعات راهبردی و همچنین کاربردی در حوزه های راه و مسکن منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،  در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری که با حضور دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مهندس معزالدین معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق آزاد کشور و جمعی از معاونین و مدیران دو مجموعه برگزار شد، ‌ طرفین با تاکید بر فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دو مجموعه، گسترش تعامل و همکاری‌ها را خواستار شدند.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این دیدار با اشاره به این نکته که راهکار ایجاد مناطق آزاد حرکت بسیار مثبتی برای استفاده از ظرفیت‌های جدی موجود در کشور بوده است گفت: فعالیت‌های ساخت و ساز یک وجه بسیار مهم در حوزه فعالیت‌های مناطق آزاد است و حجم کارهای ساختمانی در این مناطق در سال‌های اخیر قابل توجه بوده است.

وی افزود: برخی از این مناطق به سبب موقعیت جغرافیایی خود از موقعیت ویژه‌ای برخوردار هستند و توجه به اصول علمی و بهره‌گیری از فناوری‌ و نوآوری‌ها می‌تواند عمر مفید ساختمان‌ها را در این مناطق افزایش دهد.

شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنان به اختصار توضیحاتی را در خصوص تاریخچه ایجاد مرکز تحقیقات و ساختار فعلی آن ارائه نمود.

در ادامه معرفی توانمندی‌ها و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز، به تشریح ساختار و چهارچوب فعالیت‌های مرکز پرداخت و خاطرنشان ساخت که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب چهار پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و اقتصاد و مالی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را برنامه‌ریزی و به انجام می‌رساند.

وی در تشریح چشم‌اندازهای تدوین شده کاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: تبدیل شدن به برترین کانون تفکر و تحقیق در حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی، مشارکت فعال در سیاستگذاری‌های مربوط به حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی و آموزش و ترویج در حوزه‌های یاد شده چشم‌اندازهای ما برای ادامه و همچنین توسعه فعالیت‌هاست و در این مسیر تلاش داریم تا ماموریت‌های خود را در محورهای پژوهش، ضوابط و مقررات، ترویج و انتشار نتایج دستاوردها و صدور گواهینامه و تاییدیه فنی به نحو مطلوب به انجام برسانیم.

بختیاری ادامه داد: یکی از نکات قوت مرکز وجود آزمایشگاه‌های تخصصی است که برخی از آنها در منطقه منحصربفرد و پیشتاز هستند و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جدید پایش و هوشمندسازی، ایمنی حمل و نقل، برنامه‌ریزی حمل و نقل و مهندسی راه و روسازی را نیز در دستور کار داریم.

معرفی دفاتر منطقه‌ای و بانک‌های تخصصی مرکز تحقیقات موارد دیگری بود که از سوی دکتر بختیاری در ادامه این جلسه مطرح شد. وی سامانه جامع اطلاعات پژوهشی را از اقدامات شاخص مرکز برشمرد و گفت: تمامی پروژه‌های مرکز در ۴۰ سال اخیر در این سامانه جمع‌آوری شده است و در اختیار عموم قرار می‌گیرد و به زودی امکان دانلود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گزارش پژوهشی را ایجاد خواهیم کرد.

وی صدور گواهینامه و نظریه فنی، تدوین مقررات ملی ساختمان و انتشار کتب، آیین‌نامه‌ها و ضوابط را از دیگر محورهای مهم کاری مرکز عنوان کرد و افزود: تدوین و بازنگری مباحث مقررات ملی ساختمان، مسئولیت تدوین آیین‌نامه آبا، استاندارد ۲۸۰۰ و نشریه‌های ۵۵ و ۱۰۱ از جمله مهمترین این اقدامات است.  

معاون تحقیقات و فناوری مرکز، انجام اقدامات و فعالیت‌های آموزشی و تلاش در جهت ایجاد روابط بین‌المللی در حوزه‌های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی را در زمره دیگر فعالیت‌های مرکز برشمرد.

غزال راهب سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی در ادامه جلسه صبح امروز با ارائه پاورپوینتی با عنوان توسعه صنعت ساخت و ساز بر اساس فناوری BIM‌ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بهره‌گیری از فناوری بیم را به عنوان یک محور مهم برای توسعه همکاری‌ها برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت گرافیسافت همکاری مشترکی را در جهت توسعه فناوری BIM آغاز نموده‌اند که بستر مناسبی برای موضوعات مختلف صنعت ساختمان خواهد بود.

وی در تشریح برنامه‌های مرکز برای گسترش فناوری BIM در ایران، تطابق‌بخشی فرآیند تهیه و تصویب و نظارت طرح‌های عمرانی با فناوری بیم، تهیه استاندارد، دستورالعمل‌ها و الگوهای هماهنگ‌سازی رویه‌های بیم بر اساس رویه‌های بین‌المللی و اتحادیه اروپا، همکاری در بومی‌سازی نرم‌افزارهای پایه BIM و توسعه به‌کارگیری نرم‌افزارها، تهیه نسخه‌های موضوعی نرم‌افزارهای BIM برای ایران، ترویج و آموزش دانش فنی BIM و نرم‌افزارهای مرتبط دیگر در ایران و انجام پروژه‌های موضوعی نمونه را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد و پیشنهاداتی را در جهت گسترش این فناوری ارائه نمود.

در بخش دیگری از این جلسه حاضران به ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در خصوص محورهای همکاری پرداختند. ارزیابی خطر زلزله‌ و شناسایی گسل‌ها و فرونشست‌ زمین و اولویت‌بندی مناطق آزاد بر مبنای لایه‌های اطلاعاتی مختلف، اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه حمل و نقل بویژه حمل و نقل دریایی، برگزاری دوره‌های آموزشی مورد درخواست مناطق آزاد، تدوین دستورالعمل‌های شناسایی پیمانکاران و مشاورینی که قصد فعالیت در مناطق آزاد را دارند، مباحث مربوط به صادرات دانش فنی و مهندسی، پیاده‌سازی APMS (مدیریت یکپارچه‌ روسازی معابر و راه‌ها)، طراحی پاسخ سریع زمین‌لرزه برای مناطق آزادی که از وسعت بالایی برخوردار هستند و افزایش تعداد دستگاه‌های شتابنگار در این مناطق، هدایت شرکت‌های دریافت‌کننده گواهینامه فنی مرکز که تمایل به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد دارند و همچنین پیاده‌سازی مبحث شهر هوشمند در مناطق آزاد از جمله محورهایی بود که در این بخش از سوی حاضران در جلسه ارائه شد و پیرامون آنها بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

مهندس معز‌الدین معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق آزاد کشور نیز پس از استماع دیدگاه‌ها و نظرات حاضران در جلسه با تاکید بر اینکه دیدگاه‌ها و بحث‌های نقادانهف خلاقانه و الگوسازی آن چیزی است که ما در مناطق آزاد به دنبال آن هستیم گفت: آنچه مسلم است هرچقدر امکانات علمی در کشور داشته باشیم ولی در مقابل مسیرها و نحوه دسترسی‌ها را ترسیم نکنیم نتیجه مطلوب را نخواهیم گرفت.

وی ادامه داد: ساختمان و مسکن یکی از مهمترین بخش‌های سبد نیازهای مردم را تشکیل می‌دهد ولی به دلیل اینکه نحوه دسترسی‌ها و مسیر اقتصادی مشخص درستی به بخش ساختمان نداشتیم تحول جدی را در این بخش شاهد نبوده‌ایم.

 مهندس معز‌الدین ادامه داد: آنچه واضح است اینکه محیط اجرایی ملی ما انبوهی از مناسبات سنتی را دربرمی‌گیرد که مبارزه با انها کار بسیار سختی است. ما نیاز به محیطی داریم که شما به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی بتوانید عرض اندام نمایید و حرفتان را به کرسی بنشانید در غیر این صورت در حد یک مرکز علمی و با سرعت کم ادامه مسیر خواهید داد. در این زمینه ما آمادگی خود را برای انجام هرگونه همکاری و تعامل اعلام می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق آزاد در ادامه سخنان خود افزود: در گام بعدی، موضوع اقتصاد و مالی به عنوان یک بحث ملی مطرح است. یکی از نقاط ضعف برنامه‌ریزان کل کشور عدم اطلاع و عدم دانش دستیابی به رفع بحران‌های بزرگ ملی است که بحث ساخت و ساز از جمله آنها به شمار می‌رود.

در حوزه ساختمان نیز مبحث saving و درست مصرف کردن یکی از موضوعات بسیار مهم در مناطق آزاد است که نیاز داریم با الگوسازی در این زمینه، آن را به مرجله اجرا برسانیم و در این زمینه بسیار علاقمند به تعامل و همکاری با مرکز تحقیقات هستیم.

وی با مثبت و مفید دانستن بهره‌مندی از فناوری بیم در صنعت ساختمان و ابراز علاقه به همکاری مشترک در این زمینه با هدف ساماندهی این حوزه در مناطق آزاد گفت: باید شرایطی فراهم کنیم تا در مناطق آزاد به سمت ساختاری حرکت نماییم که در این ساختار، نظارت بر سیستم‌های اقتصادی کاملا مهیا و قابل رصد باشد. این مسئله برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و علاقمندیم  که بدانیم برای اجرای این کار چطور می‌توانیم مهندسی کنیم. این محور می‌تواند یک بحث و پروژه  بزرگ ملی باشد که نیازمند همکاری در این زمینه هستیم.

مهندس معز‌الدین همچنین تعریف راهکارهای اجرایی بیمه در حوزه پروژه‌های عمرانی را که تمامی موارد از تعریف پروژه تا انتها را شامل شود از اولویت‌های کاری بسیار مهم عنوان نمود و در این زمینه خواستار همکاری‌های ویژه با مرکز شد.

وی افزود: ارتباط با ۱۶ کشور همسایه و حجم مبادلات اقتصادی قابل توجه از مزیت‌های نهفته در مناطق آزاد به شمار می‌رود. در این بخش‌ها، حجم زیادی از تقاضاها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها ساختمان است. در حال حاضر هیچ دستورالعمل مدون و راهکار مناسب با شرایط روز جهانی را برای پاسخ به این تقاضا نداریم که خود یک ظرفیت بسیار بزرگ برای همکاری و تعامل بیشتر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در مناطق آزاد بویژه مناطق آزاد جدید، تلاش می‌کنیم که به جز یک لایه نازک از مدیریت حاکمیتی، در بخش عمده کار اجرایی، روش‌های جدید و راهکارهای جدید را پیاده‌سازی نماییم و تعامل با مجموعه مرکز تحقیقات در این زمینه بویژه در بحث‌های اقتصادی و اجتماعی و فناوری‌های نو مثل BIM بسیار مطلوب و مفید خواهد بود.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق آزاد، بررسی تک تک مناطق آزاد و برنامه‌ریزی در جهت تعریف پروژه‌های کاربردی را از دیگر موارد نیازمند همکاری دوجانبه عنوان کرد و ادامه داد: از تیم مرکز تحقیقات جهت حضور در برخی مناطق آزاد از جمله انزلی و چابهار و ماکو دعوت می‌کنیم تا با بتوانیم پایگاه فکری و مراکز فعال دانشگاهی و هوشمندسازی را در این مناطق ایجاد نماییم.

وی ابراز امیدواری نمود که با امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری، زمینه برای گسترش همکاری‌ها و انجام اقدامات بزرگ فراهم شود.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در پایان تصریح کرد: ما در مرکز تحقیقات، ظرفیت‌سازی که در طول چند دهه صورت گرفته است را به عمل تبدیل کرده‌ایم ولی بخش مهمی از آن به صورت بالقوه باقی مانده است و بستر مناطق آزاد می‌تواند برای تبدیل به فعل شدن این ظرفیت‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

خاطرنشان می‌شود بر اساس تفاهم نامه منعقده، طرفین انجام تحقیقات و مطالعات راهبردی و همچنین کاربردی در حوزه‌های مرتبط، اعطاء گواهینامه فنی برای مصالح ساختمانی، سیستم‌های ساختمانی، قیر و آسفالت و نیوجرسی برای کارخانه‌های واقع در مناطق آزاد برابر مقررات اساسنامه و دريافت هزينه‌هاي مربوطه، اجرای دوره‌های آموزشی برای ارتقاء دانش مهندسین شاغل و ساکن مناطق آزاد و برگزاری کنفرانس‌های مرتبط با فعالیت‌های مرکز، ایجاد ایستگاه‌های شتابنگاری زلزله و سامانه پاسخ سریع در مناطق آزاد، انجام مطالعات امکان سنجی و توجیه فنی و اقتصادی و تهیه گزارش‌های فنی اقتصادی برای طرح‌ها و پروژه‌های سازمان‌هاي مناطق آزاد در حوزه‌های تخصصی مرتبط با مرکز، انجام مطالعات اجتماعی در مناطق مختلف برای بررسی زمینه‌های اجتماعی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌هاي مناطق آزاد در حوزه‌های تخصصی مرتبط با مرکز و انجام مطالعات به منظور ارزیابی و ممیزی انرژی در ساختمان‌های مناطق آزاد با توجه به شرایط اقلیمی گوناگون را در قالب محورهای مشترک همکاری دنبال خواهند نمود.

انجام مطالعات در مورد سکونتگاه‌های روستایی و توصیه کاربرد مصالح و معماری بوم آور در این مناطق، تهیه دستورالعمل و راهنما برای کاربرد مصالح ساختمانی مناسب خصوصاً بتن ویژه در مناطق آزاد قشم و کیش و چابهار با توجه به خوردگی شدید بتن در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، تهیه دستورالعمل برای ارتقاء کیفیت و افزایش عمر مفید راه‌های آسفالتی در مناطق مختلف همچنین اجرای روسازی بتن، ارزیابی لرزه‌ای و بررسی مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی و سامانه‌های هشدار و اطفاء حریق موجود و ارائه راهکارها، طراحی، ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های واقع در مناطق آزاد و نوارهای ساحلی باتوجه به الزامات عملکردی بناها در این نواحی، ‌ پیشنهاد استفاده از مصالح و مواد سازگار با مشخصات محیطی نواحی واقع در مناطق آزاد جهت استفاده در اجرای سازه‌ای و غیرسازه‌ای و شیوه‌های استفاده از آنها و انجام مطالعات راه‌های شهری و تحقیق در مورد ایمنی و تصادفات جاده‌ای در مناطق آزاد از جمله دیگر محورهای همکاری بر اساس این تفاهم‌نامه خواهد بود.

نظر شما