شناسهٔ خبر: 59025 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور بخش های تحقیقاتی مرکز:

نشست مشترک آشنایی و پیاده‌سازی مفهوم BIM برگزار شد/ ورود ضوابط و مقررات به مدل نرم‌افزاری BIM

جلسه نشست مشترک با هدف آشنایی با مفهوم BIM و پیاده‌سازی آن با استفاده از ابزار آرشیکد با حضور بخش‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،  اصطلاح مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM امروزه از مباحث بسیار مطرح در صنعت ساختمان به شمار می‌رود و گسترش پرشتاب این روش فرآیندهای کاری تمامی فعالین صنعت ساختمان را تحت الشعاع قرار داده است.  

در همین راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری و مشارکت شرکت بین‌المللی گرافیسافت به عنوان یکی از پیشگامان عرصه  ساختمان دیجیتال و ارائه دهنده نرم افزار ArchiCad، ترویج و آموزش اصول و مبانی BIM را به مرحله اجرا گذاشته است.

در نشست امروز که رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از مدیران و کارشناسان بخش‌های تحقیقاتی مرکز و نماینده شرکت گرافیسافت حضور داشتند، مفهوم بیم (Building information modeling) و نحوه پیاده‌سازی آن با استفاده از ابزار آرشیکد طرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست با بیان این مطلب که همکاری با یک مجموعه بین‌المللی صاحب‌نام فرصت مغتنمی برای این مرکز به شمار می‌رود گفت: BIM یک زبان بین‌المللی برای ساخت و ساز در دهه‌های آینده خواهد بود و مسیر پیش رو به سمتی است که به عنوان یک پلت فرم بین‌المللی و اجتناب‌ناپذیر مطرح است. ارتباط و تعامل با این مجموعه و همچنین بهره‌گیری از مفهوم BIM این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند تا با ویرایش‌های جدید و اتفاقات نو آشنا شده و در مسیر فعالیت‌ها و اقدامات خود از آن بهره بگیریم.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک مرجع پیشرو این کار را آغاز کرده‌ایم و با توجه به پتانسیل‌های موجود و مسئولیت‌های کاری خود در تدوین ضوابط و مقررات، این امکان را داریم که این ضوابط و مقررات را با هدف بومی‌سازی، وارد این نرم‌افزار کنیم.

غزال راهب رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست با معرفی مفهوم BIM و نحوه مشارکت و همکاری بخش‌ها در پیاده‌سازی آن گفت:  در واقع BIM یک مفهوم کلی است که باید از منظر نرم‌افزار که در حال حاضر نرم‌افزار آرشیکد است وارد این مفهوم شویم. در حال حاضر این نرم‌افزار مبنای کار ماست ولی هر نرم افزار دیگری که قابلیت‌ها و پتانسیل‌های لازم را داشته باشد را نیز پذیرا هستیم.  

غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز در بخش دیگری از مباحث طرح شده در جلسه امروز گفت: این کار، حوزه‌ای است که عطش آن در جامعه مهندسی وجود دارد و استفاده از نرم‌افزارهای مشابه، علاقمندی به این موضوع را تایید می‌کند. مرکز تحقیقات نیز بنا به مسئولیت‌ها و تکالیف خود، حتی از حیث فرهنگ‌سازی نیز باید این کار را انجام دهد.

غلامی افزود: آرشیکد به عنوان یک نرم‌افزار معماری شناخته شده است و پیشنهاد می‌کنم که بر روی مباحث سازه و تاسیسات نیز کار شود چون بسیاری علاقمند هستند تا این مباحث را به صورت ترکیبی داشته باشند. حتی در این زمینه می‌توانیم انجام یک پروژه واقعی را نیز استارت بزنیم.

پرداختن به مباحث حقوقی بهره‌مندی از این مفهوم و نرم‌افزار، نحوه مدیریت نرم‌افزار، نحوه ورود اطلاعات، مبحث انحصار در ورود اطلاعات و... و. از دیگر محورهایی بود که در این نشست از سوی مهندس پاکروان معاون دفتر مقررات ملی ساختمان و مهندس میرزایی مدیر امور پژوهشی مرکز طرح شد.

حیدری رئیس بخش مدیریت ساخت و پروژه نیز در ادامه در خصوص پروژه اجرا شده و بهره‌گیری از تجربیات کشورهای پیشرو در BIM را ارائه نمود.

رفیعی کارشناس بخش مسکن و شهرسازی پس از ارائه دیدگاه‌های حاضران در جلسه، در پاسخ به برخی سئوالات و ابهامات طرح شده گفت: نرم‌افزار آرشیکد دومین نرم‌افزار مورد استفاده در دنیا است که خودش را ثابت نموده است و ما نیز اولین کشوری نیستیم که از آن استفاده می‌کنیم. در واقع موضوع مهم آشنایی کمتر با این نرم‌افزار است.  در خصوص استفاده از این نرم‌افزار نیز انحصاری عمل نمی‌کنیم و هر کسی که آمادگی دارد نرم‌افزار بهتری را ارئه کند پذیرا هستیم. ‌ 

وی افزود: آرشیکد این امکان را می‌دهد تا تمامی اجزای ساختمان در لحظه با تمام لایه‌ها و جزئیات طراحی شود. برای پیاده شدن و متحول نمودن صنعت ساختمان، ضرورت دارد تا با  کمک و همیاری تمامی سازمان‌ها، این مفهوم و نرم‌افزار را در کل کشور ساطع نماییم.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش پایانی نشست امروز صبح افزود: در قسمت حاکمیتی تمامی زمینه‌ها با نظر مساعد معاونت مسکن و ساختمان وزارت متبوع فراهم است. در قسمت مدلینگ، نمی‌توانیم BIM را در فضای محدودی مورد بحث قرار دهیم و باید در بستر یک نرم‌افزار قابل قبول بنشیند. امروز با آرشیکد آغاز کرده ایم و ممکن است مدتی بعد با گروه یا نرم‌افزار دیگری هم کار کنیم. ما مجموعه دانش و مقررات و ضوابطمان را وارد مدل و نرم‌افزاری کردیم که برای جامعه مهندسی بسیار مفید خواهد بود و از این بابت ابایی نداریم.

شکرچی‌زاده همچنین تعیین نماینده از هر یک از بخش‌هایی تحقیقاتی برای تشکیل کارگروه تخصصی BIM در مرکز و همچنین تعریف یک پروژه جاری در هر بخش را در دستور کار بخش‌ها قرار داد.

خاطرنشان می‌شود در ایران نیز (هرچند با بیش از ده سال تاخیر) به تدریج جامعه حرفه ای در حال حرکت به سمت این متدولوژی نوین بوده که این روند در سالهای اخیر از کارفرمایان و مهندسین مشاور بزرگ و در برخی پروژه های شاخص (در بخش خصوصی و هرچند در سطحی محدود) شتاب بیشتری گرفته و افزایش ارتباط کارفرمایان ایرانی با مشاورین و پیمانکاران بین المللی نیز آنرا تقویت نموده است.

در همین راستا و به منظور ترویج و آموزش اصول و مبانی BIM و همچنین آشنایی متخصصان با نرم افزارهای مرتبط، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری و مشارکت شرکت بین المللی گرافیسافت بعنوان یکی از پیشگامان عرصه  ساختمان دیجیتال و ارائه دهنده نرم افزار ArchiCad  درصدد برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی بوده و هست که اولین نشست تخصصی فناوری بیم با هدف انتقال دانش و فناوری آن و گسترش همکاری دوجانبه در حوزه های آموزش، پژوهش، توسعه و استانداردسازی در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ در محل مرکز تحقیقات واقع در تهران برگزار شد.  

نظر شما