شناسهٔ خبر: 59028 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

برگزاری جلسه کارگروه کامپوزیت با تاکید بر گسترش همکاری‌های بین‌بخشی

جلسه جلسه کارگروه کامپوزیت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف تشریح فعالیت‌ها و اهداف کارگروه و گسترش همکاری‌های بین‌بخشی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این جلسه به ریاست دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی برگزار شد و در ابتدا دکتر زرگران مسئول کارگروه کامپوزیت و عضو هیات علمی بخش سازه مرکز، به منظور آشنایی بیشتر بخش‌های تحقیقاتی مرکز با فعالیت‌های این کارگروه، به تشریح اقدامات و فعالیت‌های آن پرداخت.

وی با بیان این مطلب که تا به امروز بیشتر فعالیت‌های این کارگروه در خصوص محصولات کامپوزیت با کاربرد سازه‌ای بوده است گفت: مطالعات و آزمایشات مربوط به ظرفیت و مدهای خرابی دیوارهای آجری مقام‌سازی شده با TRC، ارائه روش‌های مهار لرزه‌ای دیوارهای AAC با TRC، تدوین دستورالعمل طراحی و اجرای دیوارهای ساخته شده از AAC، بررسی پانل‌های بتن الیافی برای کاربرد در نمای ساختمان، تدوین دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان با استفاده از FRP، مقاوم‌سازی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز با استفاده از TRC، تدوین راهنمای طراحی سازه‌ای و جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه‌ای و... از جمله اقدامات شاخص این کارگروه به شمار می‌رود.

مسئول کارگروه کامپوزیت مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در تشریح اهداف این کارگروه نیز اهداف را در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم‌بندی نمود و تدوین ضوابط استفاده از TRC، تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌ ساختمانی در خصوص میلگردها و مقاطع کامپوزیت،  ارائه خدمات مشاوره‌ای و تحقیقاتی به شرکت‌ها، انجام پروژه‌های کاربردی در حوزه کامپوزیت‌ها، شناسایی و امکان‌سنجی استفاده از الیاف مختلف با کارایی بالا، تشویق صنایع تولیدکننده الیاف و مواد پلیمری به تولید محصولات در داخل کشور و ورود ضوابط مربوط به کامپوزیت در مقررات کشور را از جمله این اهداف برشمرد.

در ادامه زرگران، رئیس بخش مهندسی سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با تاکید بر اهمیت و جایگاه کارگروه کامپوزیت، خواستار ارجاع محصولات و درخواست‌های گواهینامه فنی که مربوط به حوزه کامپوزیت می‌باشد به این کارگروه شد.

فرحبد همچنین با اشاره به اقدامات مرکز در حوزه پلیمر و محصولات پلیمری، ضمن تاکید بر ضرورت استمرار این فعالیت‌ها، گفت: امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا محصولات پلیمری با کاربرد سازه‌ای که برای دریافت گواهینامه و تاییدیه به مرکز مراجعه می‌کنند نیز به کارگروه کامپوزیت واگذار شوند.

احمدی عضو هیات علمی بخش فناوری بتن مرکز نیز با اشاره به برخی اقدامات مشترک انجام شده میان این بخش، بر آمادگی برای گسترش این همکاری‌ها تاکید کرد.  

رئیس بخش مصالح و فرآورده‌های ساختمانی مرکز نیز در ادامه این جلسه گفت: اگر در این کارگروه پروژه‌ای با موضوعات مربوط به فرمولاسیون یک کامپوزیت تعریف شود، می‌توانیم همکاری و تعامل بسیار خوبی را داشته باشیم و در جهت اهداف این کارگروه حرکت کنیم.

خواجه‌عطاری عضو هیات علمی بخش مهندسی سازه از دیگران حاضران در جلسه امروز ظهر با تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی کارگروه کامپوزیت مرکز، گفت: همانطور که گفته شد، کامپوزیت یک مبحث بین بخشی است و نمونه موفق ان را نیز در مرکز داشته ایم. به عنوان مثال همکاری با بخش ‌آتش در خصوص میلگردهای FRP و... که می‌تواند ادامه نیز داشته باشد.

وی در ادامه خواستار همکاری و تعامل بیشتر بخش‌ها و حرکت در مسیر رفع موانع و محدودیت‌ها بویژه با بخش خدمات مهندسی و آزمایشگاهی شد.

در ادامه صحبت‌های  خواجه‌عطاری، مهندس رئیس‌قاسمی نیز، ایجاد برخی تغییرات در ساختار موجود را به منظور رفع موانع خواستار شد.

بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز نیز در ادامه، اقدامات مشترک صورت گرفته از سوی این بخش و کارگروه کامپوزیت را تشریح نمود و خاطرنشان ساخت که مفهوم پلیمر و کامپوزیت طیف بسیار وسیعی است و با توجه به بین‌بخشی بودن بسیاری از مباحث، کمیته‌ای را در نظر گرفتیم تا دیدگاه‌های و نظرات خود را ارئه نمایند و امیدواریم با توسعه همکاری‌ها نتایج بسیار مطلوبی را شاهد باشیم.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل کارگروه و تقدیر از فعالیت‌های انجام شده، در جمع‌بندی این جلسه گفت: ما به دنبال هم‌افزایی هستیم.

وی ضمن اشاره به اهداف کارگروه از دفتر خدمات مهندسی و آزمایشگاهی خواستند که در این راستا اقدام نمایند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین تشکیل کمیته پژوهشی کارگروه به صورت دوره‌ای و برگزاری سمینار کاربرد کامپوزیت در صنعت ساختمان را برای سال آتی مورد تاکید قرار داد.

در پایان، برنامه فعالیت‌های کارگروه کامپوزیت مورد تصویب اعضای جلسه قرار گرفت.

نظر شما