شناسهٔ خبر: 59034 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

پیگیری آخوندی در ترخیص ۱۳۰ کانتینر حاوی لاستیک از دو بندر کشور/ عوامل تصادف اتوبوس و تانکر سوخت در سنندج و آزادراه کاشان- نطنز مشخص شد

گزارش اخر هفته تصویب کلیات تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی، ضرورت جمع بندی آمار تصادفات ترافیکی و غیر ترافیکی در بررسی سوانح جاده‌ای کشور، درخواست از جهانگیری برای تخصیص ارز لاستیك با اولویت ویژه،‌کلیات محاسبه تعرفه حمل كالا بر اساس تن كیلومتر تصویب شد، ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک ثبت سفارش می‌شود نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است.

عوامل تصادف اتوبوس و تانکر سوخت در سنندج و آزادراه کاشان- نطنز مشخص شد

طبق اعلام کمیسیون ایمنی راه‌ها چهار خطا به عنوان عوامل بروز حادثه برخورد اتوبوس و تانکر سوخت در شهر سنندج مشخص شد و علت حادثه کاشان-نطنز بی احتیاطی از جانب راننده ناوگان حمل سوخت به علت تغییر مسیر ناگهانی و نقض ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی بیان گردید.

فرمانده پلیس راهور گزارش خود را از سانحه قرائت نمود و بر مبنای نظریه آن یگان علت تامه حادثه شهر سنندج ناشی از ترکیب و تقارن چهار خطا شامل بی احتیاطی راننده کشنده به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، بی مبالاتی شرکت حمل‌ونقل در عدم نظارت بر رانندگان حامل مواد سوختی، بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم رعایت نکات ایمنی و اقدامات مسوولین شهرداری سنندج به علت ایجاد و بهره برداری غیر فنی از معابر و علت حادثه کاشان-نطنز بی احتیاطی از جانب راننده ناوگان حمل سوخت به علت تغییر مسیر ناگهانی و نقض ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی بیان گردید.

تصویب کلیات تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی

کلیات طرح تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ کشور در شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل با حد اکثر آرا به تصویب رسید و مقرر شد؛ شرح وظايف، ساختار و ساير جزييات مورد تدقيق قرار گرفته و در نشست‌های آتي بررسی شود.

همچنین مطرح شد که فقط در حوزه جاده‌ای ۳۳۵ هزار پل به طول ۱۶۰۰ کیلومتر با ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد که با احتساب پل‌های ریلی اهمیت پل‌ها در کشور بیش از پیش پررنگ می‌شود.

پیگیری آخوندی در ترخیص ۱۳۰ کانتینر حاوی لاستیک از دو بندر کشور

حسن نیا درباره اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جهت تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای برون شهری،‌ گفت: با پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و سازمان راهداری و با دستور معاون اول رییس جمهوری دو محموله لاستیک به میزان ۱۳۰ کانتینر از پایانه‌های بوشهر و بندرعباس ترخیص می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح ۴ اقدام فوری دولت برای توزیع لاستیک بین رانندگان گفت: هفته آینده اولین محموله لاستیک از محل سازمان اموال تملیکی بین رانندگان توزیع می‌شود.

ضرورت جمع بندی آمار تصادفات ترافیکی و غیر ترافیکی در بررسی سوانح جاده‌ای کشور

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت جمع بندی آمار تصادفات ترافیکی و غیر ترافیکی در بررسی سوانح جاده‌ای کشور گفت: باید استانداردهایی برای ساخت جاده‌های اختصاصی تهیه شده و همچنین تکلیف آن دست از راه های محلی و اختصاصی که مردم برای حمل ونقل از آن ها استفاده می کنند، مشخص شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ضرورت نظارت نهادهای مسئول بر راه‌های محلی و اختصاصی اشاره کرد و گفت: اما مشکل دیگری نیز وجود دارد: به عنوان مثال ملاحظه می شود که رانندگان در راه های اختصاصی با سرعت غیر مجاز حرکت می کنند. در کشورهای دیگر داخل زمین های اختصاصی با سرعت بسیار پایین حرکت می کنند که نشان می دهد در این راه ها نیز نظارت بر سرعت وجود دارد.

درخواست از جهانگیری برای تخصیص ارز لاستیك با اولویت ویژه

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «پیگیری‌های لازم در رابطه با مطالبات رانندگان تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد» گفت: در مكاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد ارز لاستیك با اولویت ویژه تخصیص پیدا كند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیك‌های موردنیاز، این مشكل برطرف شود.

امانی در خصوص تأمین لاستیك و قطعات و اقلام مصرفی موردنیاز رانندگان اظهار داشت:با توجه به این‌که ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیك موردنیاز رانندگان است، طی ۲ ماهه گذشته، تعداد ۱۰۰ هزار حلقه لاستیك توزیع شد كه در حال حاضر ۱۰۰ هزار كمبود لاستیك وجود دارد كه طی جلسات برگزار شده و مكاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد ارز لاستیك با اولویت ویژه تخصیص پیدا كند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیك‌های موردنیاز، این مشكل برطرف شود.

کلیات محاسبه تعرفه حمل كالا بر اساس تن كیلومتر تصویب شد

عضو هیئت عامل و نماینده تام‌الاختیار ریاست سازمان راهداری گفت: در پی تعیین شاخص‌های طرح محاسبه اولیه نرخ حمل بر اساس تن كیلومتر توسط كارگروه ویژه و ارسال آن برای تصویب به وزارت راه و شهرسازی، جلسه كارشناسی برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه استفاده از نتایج طرح در معاونت حمل‌ونقل این وزارتخانه برگزار و كلیات آن تائید شد.

مداح گفت: محاسبه تن كیلومتر بر اساس عوامل هزینه‌ای (قیمت تمام شده) و نرخ تن كیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تک‌تک هزینه‌ها در واحد تن كیلومتر و تجمیع آن‌ها صورت گرفته است و این نرخ بدون احتساب سربار مانند كمیسیون، بیمه مسئولیت مدنی تخلیه و بارگیری محاسبه شده است.

امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی بين ایران و ایتالیا

تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا با حضور مسئولان حمل و نقلی و ترانزیتی دو كشور پس از ۲ روز مذاكرات كارشناسی، تدوین و امضاء شد.

نفیسی در خاتمه اظهار داشت: طرف ایرانی برای توسعه مسیرهای اتوبوسرانی موردی بین كشور اعلام آمادگی كرد و همچنین طرفین با تاكید بر ضرورت ارتقای همكاریهای گردشگری زمینی، درخصوص جزئیات مسائل حمل‌ونقلی ذیربط، ایجاد یك بنیان مناسب برای تسهیل تردد ناوگان تبادل نظر نمودند.

۵۰۰ هزار حلقه لاستیک ثبت سفارش می‌شود

رئیس کمیته حمل و نقل مجلس گفت: در نشست روز گذشته مقرر شد که وزارت صمت در گام نخست نسبت به ثبت سفارش و خرید ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک اقدام کند.

  کاظم زاده گفت: همچنین مقرر شد که وزرات صمت و بانک مرکزی هرچه سریع تر نسبت تخصیص ارز دولتی برای واردات و تأمین 15 قلم قطعات یدکی پرمصرف کامیون ها اقدام کند، از این رو امیدوارم دولت با هماهنگی مجلس در جهت تحقق وعده ها و اجرای برنامه های مذکور اقدام کند.

اعتصاب راه حل مشکلات کامیون‌داران نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتصاب برخی از کامیون‌داران در شهرهای کشور گفت: پیگیری مشکلات کامیون‌داران به‌وسیله اعتصاب و اعتراض به نفع هیچ‌کس نیست و باید انتقادهای وارده از طریق مجراهای قانونی پیگیری شود.

محمدمهدی افتخاری نماینده مردم فومن گفت: نباید انتقادها تبدیل به اعتراض شود و بنده به‌عنوان بخش کوچکی از کمیسیون عمران که در تمامی جلسات پیگیر و مطالبات رانندگان بوده‌ام خواهش می‌کنم آن‌ها آرامش خود را حفظ کنند و مطمئن باشند که ما در جلسات مشکلات آن‌ها را مدنظر داریم و خواستار پیگیری هر چه سریع‌تر مطالباتشان از مجرای قانونی هستیم.

بودجه سالانه سازمان راهداری تا ۴۰ درصد توسط سازمان برنامه کاهش یافت

صدیف بدری بیان داشت: چندین سال است که سازمان برنامه و بودجه روند کاهشی بودجه سازمان راهداری را اتخاذ کرده و سالانه ۳۵ تا ۴۰ درصد بودجه این سازمان کاهش یافته است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: نقاط حادثه خیز در سازمان راهداری احصا شده و این سازمان بودجه لازم را پیش بینی کرده است ولی سازمان بودجه همکاری لازم را نمی کند و بودجه لازم را در اختیار راهداری قرار نمی دهد.

نظر شما