شناسهٔ خبر: 59035 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار بنادر و دریانوردی؛

تلاش برای ایجاد ظرفیت‌های جدید کانتینری در بنادر کشور/ ساخت ۷۰ شناور خدماتی برای سازمان بنادر در طول سه سال

گزارش آخر هفته تلاش برای ایجاد ظرفیت‌های جدید کانتینری در بنادر کشور، ضرورت ارایه تخفیفات مناسب به ترخیص‌کنندگان کالا از بنادر، بازدید مدیرعامل سازمان بنادر از مجتمع بندری امام‌خمینی و جزئیات راهکارهای جدید برای تسریع در تخلیه کالا از آن بندر، آغاز فعالیت کشتی سانی در مسیر دریایی بین بنادر شهیدباهنر و شارجه و همچنین ساخت ۷۰ شناور خدماتی برای سازمان بنادر در طول ۳ سال از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

جانمایی یکی از بنادر بزرگ کشور در سواحل مکران

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال سهم بیشتر از بازار حمل و نقل کانتینری در منطقه است، گفت: از بندر جاسک به عنوان ظرفیت جدید بنادر در سواحل مکران استفاده خواهد شد و مطالعات در این رابطه در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در این حوزه اقدامات برجسته در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صورت گرفته است و تعامل بسیار مطلوبی با راه‌آهن وجود دارد و در زمینه توسعه زیرساخت های ریلی در بنادر کشور قراردادی با مشاوران مطرح بین‌المللی منعقد شده است و مرحله دوم طرح جامع بنادر بازرگانی نیز مدنظر قرار گرفته است که سهم قابل توجهی در توسعه زیرساخت های ریلی بنادر خواهد داشت.  سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال سهم بیشتری از بازار حمل و نقل کانتینری در منطقه و بنادر کشور است.

بازدید مدیرعامل سازمان بنادر از بنادر استان گلستان

راستاد همچنین در هفته گذشته در سفر به استان گلستان از بنادر استان در شهرهای گز و بندر ترکمن که در طول سال، مسافران و گردشگران زیادی را جذب می کند بازدید کرد. در این سفر، همچنین راستاد با نماینده ولی فقیه و همچنین خانواده شهید قاری عرب از کارکنان سازمان بنادر، دیدار و گفتگو کرد.

جزییات راهکارهای جدید برای تسریع در تخلیه کالا از بندر امام خمینی (ره)

هفته گذشته همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به استان هرمزگان سفر کرد و از مجتمع بندری امام خمینی (ره) بازدید بعمل آورد. راستاد در این سفر جزئیات راهکارهای جدید برای تسریع در ترخیص کالا از بندر امام را با همکاری سایر بخش ها اعلام کرد.

چابهار رگ حیاتی کشور است

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت توسعه چابهار گفت: پویایی و زنده شدن چابهار برای استان سیستان و بلوچستان چندان نفعی ندارد، ولی رگ حیاتی کشور است. این بندر باید از طریق بخش خصوصی داخلی یا خارجی به توسعه دست یابد؛ چرا که توسعه آن کمتر از سنگاپور نیست و می‌تواند درآمدی معادل نفت برای کشور ایجاد کند.

ساخت ۷۰ شناور خدماتی برای سازمان بنادر در طول ۳ سال

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی با اعلام جابه جایی بیش از ۵۰ درصد بار کشور در دریای خزر توسط ناوگام ملی، از ساخت ۷۰ شناور خدماتی برای سازمان بنادر در طول ۳ سال خبر داد و گفت: ر اساس طرح تحول صنعت دریایی طی مدت ۱۰ سال تقریبا ۱۵۰۰ شناور باید ساخته شود که مالکیت بخشی از شناورهای خدماتی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و مالیکت کشتی های تجاری نیز بر عهده ناوگان های ملی است.

حق‌شناس افزود: این شناورها شامل یدک کش و شناورهای خدماتی است و قرار است ۷۰ شناور مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی در طول سه سال ساخته شود

لزوم ارایه تخفیفات مناسب به ترخیص کنندگان کالا از بنادر

محمد مهدی افتخاری، در خصوص آثار مخرب رسوب کالا در بنادر و لطمه ای که بر اقتصاد کشور خواهد داشت، اظهار کرد: در برهه حساس اقتصادی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، می‌توانند تمهیداتی بیاندیشند تا رسوب کالا با پرداخت هزینه‌های سنگین همراه و ترخیص آن مشمول تخفیف مناسب شود.

تخفیف ۱۰ درصدی به کالاهایی که زیر ۴۵ روز از بنادر، ترخیص می‌شوند

روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش سرعت ترخیص کالا و کاهش میزان رسوب کالا در بنادر طی ۱۵ روز اخیر خبر داد و گفت: بر اساس آمار دریافتی شاهد افزایش سرعت ترخیص کالا و کاهش میزان رسوب کالا از/در بنادر کشور هستیم.

آغاز فعالیت کشتی سانی در مسیر دریایی بین بنادر شهید باهنر و شارجه

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آغاز بکار فعالیت رسمی کشتی اقیانوس پیمای‌سانی در مسیر دریایی بندر شهید باهنر بندرعباس- شارجه امارات به منظور تنوع بخشی و افزایش کیفیت خدمات مسافری بر اساس استانداردهای بین المللی خبر داد.

محکومیت اقدام تروریستی اهواز

سازمان بنادر و دریانوردی در بیانیه‌ای اقدام تروریستی اهواز را محکوم کرد و نوشت: بدون شک، آمران و عاملان این اقدام کور،  به زودی نتیجه این عمل خیانت بار خود را خواهند دید و فرزندان غیور ملت در دستگاه های امنیتی، نظامی و انتظامی، انتقام خون شهدا را از آنان باز خواهند ستاند.

نظر شما