شناسهٔ خبر: 59053 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیت اللهی خبر داد؛

جزئیاتی از زمین لرزه ۴.۲ کوهی خیل مازندران/ثبت بزرگ‌ترین پس‌لرزه زلزله ۴.۷ ریشتری اول مهرماه۹۷

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیاتی از زمین لرزه ۴.۲کوهی خیل مازندران در پنجم مهرماه۹۷، این زلزله را پس‌لرزه زلزله ۴.۷ ریشتری مازندران در اول مهرماه سالجاری برشمرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پی وقوع زمین لرزه ۴.۷ جویبار مازندران در اول مهر ۱۳۹۷، با گذشت ۴ روز پس‌لرزه ای با بزرگی ۴.۲ در اطراف رومرکز ۴.۷، در نزدیکی شهر کوهی خیل مازندران در ساعت ۱۲:۵۵:۴۱، مورخه ۵-۷-۱۳۹۷ رخ داد.

در بیان جزئیات این پس‌لرزه (۴.۲ ریشتری)، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت:عمق کانونی این زلزله بر اساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران حدود ۱۸ کیلومتر بر آورد شده است. رومرکز زلزله ۴.۲ در حدود ۵ کیلومتر به سمت شمال تمایل پیدا کرده  و در غرب جویبار جانمائی می‌شود.(شکل۲)

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، زلزله ۴.۲ کوهی خیل در ۶.۱ کیلومتری جنوب شرق کوهی خیل قرار گرفته و در اطراف آن آبادی‌هائی مانند آزادبن، پهناب، تالش محله، ترک محله، کیا محله و چند آبادی دیگر قرار گرفته است.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه گسل بزرگ و شناخته شده خزر( یا کاسپین) در جنوب رومرکز زلزله ۴.۲ و در حدود ۱۶ کیلومتری آن قرار می‌گیرد، اعلام کرد: احتمال دارد در مسیرهای جلگه‌ای و هموار مازندران به سمت ساحل دریا و ارتفاعات پست‌تر در زیر آبرفت‌های پوشیده از درختان و گیاهان، گسله‌های فرعی دیگری نیز به عنوان قطعات این گسله بسیار بزرگ قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد:پس از وقوع زمین‌لرزه ۴.۷ مورخه ۱-۷-۱۳۹۷، چندین پس‌لرزه که اغلب آنها زیر ۲.۵ هستند در منطقه رخ داده که زلزله ۴.۲ بزرگترین پس‌لرزه آن زمین‌لرزه است. توزیع پسلرزه ها در شکل ۲ نشان داده شده است.

 

جزییات زمین‌لرزه ۴.۷ ریشتری مازندران را در تاریخ ۹۷.۷.۱

گفتنی است، زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۷ در روز یکشنبه ۱ مهرماه ۱۳۹۷، ساعت ۰۲:۰۴:۴۴ در فاصله ۶ کیلومتری جنوب شرقی جویبار رخ داد.

نظر شما