شناسهٔ خبر: 5911 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روستا در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

تبدیل عمارت ملک‌التجار سنندج به خانه هنرمندان/ رجعتی دوباره به هویت‌بخشی در بافت‌های تاریخی

بازارچه خیریه «حامیان سرزمین من؛ ایران» عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از مشارکت شرکت عمران و بهسازی شهری در راه‌اندازی خانه هنرمندان سنندج خبر داد و گفت: بهسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی تنها با انجام اقدامات کالبدی امکان‌پذیر نیست.

مجید روستا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره قرارداد مشترکی که میان شرکت عمران و بهسازی شهری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با خانه هنرمندان منعقد شده است گفت: همانطور که در ماه‌های گذشته اعلام شد قرار شده عمارت ملک‌التجار شهر سنندج که خانه باارزش تاریخی است را تبدیل به خانه هنرمندان کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: در بسیاری از شهرهای ایران از جمله در شهر ساری خانه باارزش فاضلی تغییر کاربری‌های مشابهی انجام شده است. ضمن این‌که در رویکردها و سیاست‌های جدید بهسازی اساسا عرصه‌های مختلف را یکپارچه می‌بینیم و اقدامات متناسب با هر بافت را در آن شناسایی و اجرایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم به بسیاری از بناهای قدیمی شهرها کاربری جدید بدهیم و از آن‌ها استفاده مجدد کنیم. نباید نگاهمان صرفا نگهداری این ابنیه باشد بلکه باید بکوشیم حداکثر بهره‌برداری را نیز از آن‌ها داشته باشیم و به واسطه آن‌ها خدماتی را نیز به شهروندان ارائه دهیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره تفاهمنامه مشترک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اساسا هدف ما در این تفاهمنامه توجه به میراث فرهنگی و ایجاد هویت مجدد در بافت‌های قدیمی است.

روستا یکی از سیاست‌های اصلی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دوره جدید را ارتقاء هویت در بافت‌های تاریخی دانست و گفت: در این راستا در عرصه بافت‌های تاریخی و در فرایند بازآفرینی شهری قصد داریم از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که ابنیه باارزش تاریخی در این بافت‌ها در اختیارمان قرار می‌دهند نهایت استفاده را ببریم.

وی به برگزاری بازارچه خیریه عمارت مسعودیه در اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: مسعودیه یک بنای دوره قاجاریه است که در بافت تاریخی شهر تهران قرار گرفته است. شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای برگزاری بازارچه خیریه در روزهای پایانی سال این بنا را برگزید تا علاوه بر این‌که رجعتی به مبحث هویت در بافت‌های تاریخی داشته باشیم، بتوانیم مردم را نیز با این بنا و بافت تاریخی کشور بیشتر آشنا کنیم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم و مسئولان به ارزش‌های این بافت‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

روستا ادامه داد: نباید فراموش کنیم که در بازآفرینی شهری صرفا اقدامات کالبدی، خدماتی و نوسازی مسکن نمی‌توانند منجر به پایداری در این بافت‌ها شود و اقدامی جامع و فراگیر به حساب آید. باید بپذیریم معضل اصلی بافت‌های فرسوده مسئله فقر شهری است و برای حل این مشکل نمی‌توان به اقدامات کالبدی بسنده کرد.

وی درباره راهکار بهسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی کشور پیشنهاد داد: سیاست‌هایمان را در حوزه نوسازی باید جامع‌تر و فراگیرتر دنبال کنیم و از یاد نبریم که نوسازی بافت‌های قدیمی بدون توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی پایدار نخواهد بود و نهادینه نخواهد شد. بافت‌های تاریخی در کشور ظرفیت‌های فراوانی را در خود جای داده‌اند و نهادهای مختلف می‌توانند با فعالیت‌های مختلف از جمله برپایی بازارچه‌های خیریه، آن‌ها را زنده نگه دارند.

وی درباره تعامل سازمان‌های مختلف در امر هویت‌بخشی به بافت‌های هدف توضیح داد: طبق ماده ۱۶ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، شرکت عمران و بهسازی شهری به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مكلف است با همكاری وزارت كشور،‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور و شورای عالی استان‌ها به منظور جلب همكاری و مشاركت كلیه‌ دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در فرآیند احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به تهیه و تدوین سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمد شهری با رویكرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی - اسلامی اقدام کند./

نظر شما