شناسهٔ خبر: 59118 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه آهن استان فارس در گفت و گو با پایگاه خبری؛

سهم چشمگیر استان فارس در برنامه ششم توسعه با اتصال ریلی به بنادر جنوب کشور / رشد ۱۳ درصدی در حوزه حمل مسافر در استان

غلامحسین ولدی مدیرکل راه آهن فارس وضعیت ریلی استان را مناسب دانسته و با اشاره به برنامه های مدنظر به خصوص در بحث برنامه ششم توسعه از چشمگیر بودن توسعه در این حوزه خبر داد.

غلامحسین ولدی، مدیرکل راه آهن فارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون طول خط ریلی ناحیه فارس حدود ۵۰۰ کیلومتر بوده و با اضافه شدن ۲۶۴ کیلومتر خط ریلی اقلید – یزد، ۳۴۵ کیلومتر شیراز – گل گهر و همچنین ۶۴۴ کیلومتر شیراز – بوشهر این عدد در آینده‌ به ۱۷۵۳ کیلومتر خواهد رسید، درخصوص میزان حمل مسافر و بار توسط خط ریلی ناحیه فارس اظهار داشت: راه‌آهن فارس از سال ۱۳۸۸ به شبکه ریلی کشور متصل شد که از ۱۸ هزار نفر مسافر در ابتدای تأسیس به بیش از ۴۳۰ هزار نفر مسافر در سال ۹۶ دست پیدا کرد که ۲۱۳ هزار نفر مسافر ورودی و ۲۲۱ هزار نفر خروجی بوده است.

وی افزود: در همین خصوص در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۲۷۸ هزار نفر مسافر به صورت رفت و برگشت به مقاصد تهران(هر روز) و مشهد(یک روز درمیان) و ایستگاههای بین راهی توسط خط ریلی فارس جابجا شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۴۶ هزار نفر بود شاهد رشد ۱۳ درصدی هستیم .

مدیرکل راه آهن فارس ادامه داد: در زمینه بار در سال ۹۶ بیش از  ۱۳۹ هزار تن بار توسط خط ریلی فارس جابجا شد که از این میزان بیش از ۷۴ هزار تن بارگیری بوده است. در ۶ ماهه ابتدایی امسال هم ۲۶ هزار و ۲۸۶ تن بار توسط ۴۲۴ دستگاه واگن بارگیری شده است که نسبت به ۶ ماه مشابه سال قبل که ۲ هزار و ۱۲  تن بوسیله ۵۵ دستگاه واگن بارگیری شد،در زمینه بارگیری  ۱۳ برابر و در تعداد واگن ۷ برابر رشد را شاهد هستیم.

برنامه ششم توسعه

غلامحسین ولدی در ادامه با اشاره به برنامه های این اداره کل در حوزه ریلی در راستای تحقق برنامه ششم توسعه درخصوص آوردن بار از جاده به ریل، اظهار داشت: برای رسیدن به عدد مدنظر در برنامه ششم توسعه تلاش خودمان را شروع کرده‌ایم. در همین خصوص طی تحلیل های انجام شده، در سال ۹۶ میزان حمل و نقل جاده ای در کل کشور ۴۲۸ میلیون تن بوده است که در این میان سهم استان فارس ۶درصد یعنی ۲۷ تا ۲۸ میلیون تن است و از این میزان ۱۸ تا ۱۹ میلیون تن بار خروجی از استان و ۹ میلیون تن مابقی بار داخلی بوده است.

وی با اشاره به تحلیل های صورت گرفته در زمینه باری که از استان خارج شده است بیان داشت:: ۸۰ درصد باری که از استان خارج شده به شش استان رفته است که این استان‌ها عمدتا تهران،اصفهان، بوشهر، هرمزگان، یزد و اهواز بوده است. که در این بین فقط به مقاصد اصفهان و تهران خط ریلی موجود است. از استان فارس  به سمت بوشهر و بندرعباس خط ریلی مستقیم نیست چون به عنوان مثال از شیراز تا بندرعباس طول خط جاده‌ای ۶۰۰ کیلومتر است که اگر بخواهیم آن را ریلی حمل کنیم و از اصفهان به یزد برویم ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر می‌شود که باعث می‌شود امکان رقابت با جاده را نداشته باشیم. و این فاصله درخصوص بوشهر و اهواز هم شرایط به همین صورت است.

ولدی ادامه داد: در این زمینه آنچه که مهم بوده و خبر خوبی است انعقاد قرارداد در خصوص احداث پروژه خط ریلی شیراز به بوشهر است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. به جز این شیراز – گل گهر هم پروژه‌ای است که زیرسازی آن ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر این دو اتصال را در استان داشته باشیم قطعا سهم راه‌آهن فارس در برنامه ششم توسعه چشم گیر خواهد بود.

عمر ناوگان

مدیرکل راه‌آهن فارس درخصوص وضعیت ناوگان ریلی این استان اظهار داشت: در حال حاضر واگن‌هایی که در محور ریلی فارس وجود دارد واگن‌های متنوع و بسیار خوبی است و مسافر نیز حق انتخاب نوع واگن از نظر کیفی را دارد.

حمل و نقل حومه ای / حمل و نقل حومه ای به شهرهای جدید

غلامحسین ولدی در زمینه حمل و نقل حومه‌ای ریلی و اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: همانگونه که می دانید قطارهای حومه ای از جمله وسایل حمل و نقل ریلی است که شهرهای اقماری را به شهر مادر متصل می کند. به منظور راه اندازی قطارهای حومه ای شیراز-مرودشت، از همان زمان ساخت در محور ریلی فارس حدفاصل شیراز تا مرودشت به صورت دو خطه طراحی شده است و با توجه به اینکه مرودشت دومین شهر پرجمعیت بعد از شیراز و قطب گردشگری استان فارس است این طرح کاملا توجیه پذیر بوده و عملیات روسازی این طرح به شرکت خط و ابنیه فنی تراورس سپرده شده است و عملیاتی شدن آن به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت. درصورت راه اندازی قطارهای حومه ای شیراز-مرودشت و هم چنین با بهره برداری از خط ۳ مترو و اتصال این خط به ایستگاه راه آهن شیراز منجر به جابجایی ایمن ،سریع و آسان تعداد زیادی مسافر در مسیر شیراز به مرودشت خواهد شد. همچنین همزمان با اقداماتی که درخصوص اتصال خط ۳ مترو به ایستگاه راه آهن شیراز صورت گرفته است در خصوص امتداد این خط مترو از ایستگاه راه آهن شیراز به شهر جدید صدرا مذاکرات متعددی نیز با مسئولان ذیربط انجام شده است. طول این خط حدود ۱۰ کیلومتر پیش بینی شده که خط ۳ مترو شیراز را به ایستگاه راه آهن و سپس میدان اصلی شهر جدید صدرا متصل می نماید و این مسیر برای مسافران حدود ۱۰ دقیقه به طول خواهد انجامید. حسن انجام این کار همچنین امکان استفاده مردم شهر صدرا از خط خط دوم شیراز-مرودشت را نیز فراهم می کند.

توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD)

مدیرکل راه‌آهن فارس در زمینه طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) در استان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا بتواند از ایستگاه های راه آهن استفاده چندمنظوره داشته باشد. در خصوص طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD در استان فارس لازم به ذکر است که عدم اتصال و فاصله زیاد ایستگاه فعلی شیراز از خطوط مترو و پایانه های حمل و نقل جاده ای باعث شده است که مطالعات طرح جامع این ایستگاه در اولویت پروژه های دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات راه آهن قرار نداشته باشد و لیکن طبق بازدید دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی از استان فارس دستور ایجاد پایانه مشترک با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در شرق شیراز صادر شده که امیدواریم با اتصال راه آهن شیراز-گلگهر و شیراز-بوشهر این امر به وقوع بپیوندد.

مراکز لجستیک و بنادر خشک

این مقام مسئول در استان فارس در خصوص شناسایی مراکز لجستیک و ایجاد بنادرخشک در استان و اقداماتی که انجام گرفته است، گفت: در زمینه داشتن بندر خشک در استان چون تنها شمال استان به شبکه ریلی متصل است و به سمت آباده و اقلید می‌رود احتمال ایجاد بندر خشک در آینده برای خطوط ریلی موجود بسیار کم است اما در آینده با اتصال خط بوشهر قطعا در شرق شیراز که منطقه ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی قرار دارند در این منطقه می‌توان این مساله را پیش‌بینی کرد.

توسعه ایستگاه راه آهن شیراز

غلامحسین ولدی در مورد اینکه ایستگاه راه‌آهن شیراز طرح توسعه‌ای خواهد داشت و آیا برنامه‌ای برای ایجاد ایستگاه‌های جدید در نظر گرفته شده است، گفت: جهت توسعه ایستگاه فعلی شیراز طرح توسعه ای درنظر گرفته نشده است اما با افتتاح طرح های توسعه ای شیراز-گلگهر و شیراز- بوشهرنیاز به احداث ایستگاه راه آهن در شرق شهر شیراز بوجود می آید که در آن صورت پایانه ای مشترک با فرودگاه و مترو در شرق شیراز ایجاد خواهد شد .متولی ساخت این ایستگاه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور می باشدو در حال حاضر این طرح از طرف اداره کل راه  و شهرسازی استان در حال پیگیری است.

نظر شما