شناسهٔ خبر: 59131 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان فارس مطرح کرد:

انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با روندی متفاوت برگزار می شود

امیر فلاح نیا رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی فارس از متفاوت بودن انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه  وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس، هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مهرماه جاری با روندی متفاوت برگزار می شود.

تفاوتی که از یک سو با دستورالعمل‌های جدید و اجرای ابلاغیه تعارض منافع در روند تأیید صلاحیت کاندیداها ایجاد شده و از سوی دیگر با افزایش اختیارات استانها در چهارچوب قانون و در خصوص نحوه برگزاری فرآیند انتخابات و تاریخ برگزاری آن شکل گرفته است.

علاوه بر این ضرورت داشتن پروانه پایه یک برای کاندیداتوری در رشته مورد تقاضا و گذشتن ۲سال از تاریخ اخذ پروانه از دیگر تفاوت|‌های این دوره از انتخابات نسبت به دوره های قبل است.

رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان فارس از برگزاری این دوره از انتخابات در روز پنجشنبه ۱۲مهرماه جاری در شیراز و ۱۸ شهرستان فارس خبرداد.

امیر فلاح نیا با اشاره به روند فرآیند برگزاری انتخابات از زمان شکل گیری هیئت اجرایی و دستگاه نظارت استان تا موعد صدور اعتبارنامه های منتخبین هیئت مدیره گفت در مهلت تعیین شده برای ثبت نام داوطلبان ۶۳ نفر از اعضای نظام مهندسی فارس در رشته‌های هفت گانه به عنوان کاندیدای هیئت مدیره ثبت نام و مدارک خود را به دبیرخانه هیئت اجرایی ارائه کردند.

بعد از انجام مکاتبات لازم با مراجع ذیربط در ارتباط با اخذ تأییدیه صلاحیت نامزدهای مذکور اسامی داوطلبان واجد شرایط عضویت در هیئت مدیره مشخص و در تاریخ ۲۷ شهریور از طریق جراید و پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام مهندسی اعلام شد .

وی تعداد داوطلبین واجد شرایط را ۵۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۴ نفر در رشته عمران، ۲ نفر در رشته نقشه برداری، یک تو در رشته ترافیک، ۶ نفر در رشته معماری، ۲ نفر در رشته شهرسازی، ۷ نفر در رشته مکانیک و ۱۰ نفر رشته برق هستند.

رئیس هیئت اجرایی این دوره از انتخابات با اشاره به اینکه فرصت تبلیغات داوطلبین هیئت مدیره از تاریخ ۲۷ شهریور آغاز شده و تا دهم مهرماه جاری ادامه خواهد داشت گفت: روز پنجشنبه ۱۲ مهرماه این انتخابات به صورت همزمان در شیراز و ۱۸ شهرستان فارس برگزار خواهد شد.

 فلاح نیا از انتخاب دو شعبه اخذ رأی در شیراز خبر داد و گفت: هر دو شعبه مذکور در محل مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی غربی تعیین شده است. به گفته وی در ۱۸ شهرستان آباده، مرودشت، ارسنجان، خرم بید، اقلید، فسا، داراب، استهبان، نی ریز، فیروزآباد، قیر و کارزین، لار، گراش، خنج، لامرد، جهرم، کازرون و نورآباد نیز شعبه های اخذ رأی در محل ادارات راه و شهرسازی شهرستان تعیین شده است.

رئیس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی فارس ساعت اخذ رأی را نیز از ساعت ۹ صبح لغایت ۵ عصر اعلام و عنوان کرد رأی دهندگان بعد از ارائه کارت عضویت و کارت ملی به مسئولان حوزه و احراز هویت می توانند نسبت به انتخاب نامزدهای مورد نظر خود اقدام کنند.

به گفته فلاح نیا فرآیند اخذ آرای انتخابات به صورت کاملاً مکانیزه انجام شده و با درج کد نامزدهای انتخابات بر روی سیستم، آرای مورد نظر ثبت می شود.

وی ادامه داد پس از پایان زمان رأی گیری همزمان در تمام شعب اخذ رأی شمارش آرا انجام شده و بعد از جمع بندی نتیجه انتخابات توسط هیئت اجرایی و دستگاه نظارت استان اعلام می شود..

فلاح نیا با عنوان اینکه منتخبین هیئت مدیره نظام مهندسی فارس ۱۵ نفر خواهند بود گفت: از این تعداد ۶ نفر در رشته عمران، یک نفر نقشه برداری، یک نفر ترافیک، سه نفر در رشته معماری، یک نفر در رشته شهرسازی، ۲ نفر در رشته برق و یک نفر در رشته مکانیک انتخاب می شوند.

رئیس هیئت اجرایی این انتخابات همچنین در ادامه به موضوعی اشاره کرده که به اعتقاد او می تواند به میزان مشارکت مهندسان در این انتخابات کمک کند؛ به گفته فلاح نیا مطابق بخش نامه وزارت راه و شهرسازی و دستگاه نظارت مرکزی تمامی اعضای سازمان نظام مهندسی فارس می توانند با ارائه کارت عضویت و کارت ملی بدون در نظر گرفتن اعتبار کارت عضویت در این انتخابات شرکت کنند؛ وی تصریح کرد: مطابق بخش نامه ای که اخیراً از دستگاه نظارت وزارت راه و شهرسازی صادر شده است استان‌های که هیئت مدیره آنها طی دوره گذشته حداقل دوبار به اعضای سازمان در مورد پرداخت حق عضویت اخطار نداده باشند نمی توانند در خصوص ضرورت معتبر بودن کارت اعضا برای شرکت در انتخابات محدودیتی ایجاد کنند؛ از آنجا که نظام مهندسی فارس مشمول این شرایط می شود شرکت تمامی اعضا در انتخابات بلامانع است.

رئیس هیئت اجرایی این انتخابات فرصت ارائه شکایات احتمالی کاندیداها از نتایج انتخابات را حداکثر تا ۵ روز بعد از اعلام نتایج و تا پایان وقت اداری روز سه شنبه ۱۷مهرماه اعلام کرد و گفت: بعد از پایان این مهلت هیئت اجرایی و دستگاه نظارت طی ۷ روز به شکایات وارده رسیدگی و در نهایت نتیجه به شاکی اعلام می شود.

تأیید انتخابات و نتیجه نهایی آن نیز در روز شنبه ۲۸ مهرماه توسط دستگاه نظارت استان به دستگاه نظارت کشور اعلام و در نهایت اعتبارنامه های اعضای منتخب هیئت مدیره سازمان در روز یکشنبه ۲۹ مهرماه توسط وزارت راه و شهرسازی صادر می شود.

فلاح نیا خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود داوطلبین عضویت در هیئت مدیره و رأی دهندگان این دور از انتخابات با رعایت اصول اخلاقی ، برگزاری انتخاباتی سالم را باعث شوند. وی یادآور شد اعطای رأی اصالتی بوده و صرفاً باید توسط شخص عضو انجام شود و رأی وکالتی مورد پذیرش نخواهد بود. هر یک از اعضای سازمان فقط مجاز است یکبار در رأی گیری شرکت کند و اگر به هر طریق بیش از یکبار اقدام به رأی دادن کرده و یا به جای شخص دیگری رأی دهد به شورای انتظامی معرفی خواهد شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: رعایت مفاد شیوه نامه تبلیغات انتخابات هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی که در شش ماده در سال ۹۶ توسط شورای مرکزی تهیه و توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است مورد تأکید بوده و انتظار می‌رود کاندیداهای این انتخابات با مطالعه دقیق این شیوه نامه، ضوابط مورد نظر را در انجام امور تبلیغاتی خود مدنظر قرار دهند.

رئیس هیئت اجرایی هشتمین انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی فارس برخی از موارد مهم شیوه نامه مذکور را برشمرد و گفت: داوطلبان می توانند با مشارکت یکدیگر گروه انتخاباتی تشکیل داده و فهرست انتخاباتی خود را ارائه دهند.

تشکل های حرفه‌ای مانند انجمن‌ها و کانون‌های مهندسی می‌توانند با نام و نشان خود داوطلبانی را معرفی و فهرست انتخاباتی مورد تأیید خود را انتشار دهند، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مجاز به انتشار هیچ گونه مطلب، یادداشت، مقاله و خبر از داوطلبان انتخاباتی در دوره تبلیغات نمی باشد؛ اطلاع رسانی در خصوص انتخابات با حفظ بی طرفی در نشریات مربوطه بلامانع است. انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی توسط مراجع رسمی دولتی نظیر ادارات، شهرداری ها و کارکنان سازمان نظام مهندسی ساختمان و یا استفاده از امکانات ادارات و شرکت های دولتی و سازمان های وابسته غیرمجاز بوده و سوءاستفاده از نام و نشان سازمان نظام مهندسی ، وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمان ها و ارگان های دولتی برای درج در تبلیغات انتخاباتی ممنوع است.

فلاح نیا اظهار امیدواری کرد اعضای سازمان نظام مهندسی فارس در روز ۱۲مهرماه با حضور مسئولانه و آگاهانه در پای صندوق های رأی زمینه تحقق آرمان‌ها و توسعه و اعتلای حرفه مهندسی و ارتقای شأن و منزلت مهندسان را فراهم کرده و با رای خود از این حرفه صیانت نمایند.

نظر شما