شناسهٔ خبر: 59160 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بیان کرد:‌

مسافرت دریایی از بندر بوشهر به دوحه از سرگرفته می‌شود

مصاحبه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهرگفت:تا پایان سال جاری با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب اسکله بین المللی مسافربری و گردشگری این اداره کل مسافرت‌های خارجی به مقصد دوحه پایتخت کشور قطر مهیا خواهد شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی بوشهر ، سیاوش ارجنمد زاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گفت: بندر بوشهر به بنادر کشورهای عربستان، قطر و بحرین نزدیک ترین بعد مسافت دریایی را دارد .

وی اظهارداشت: چندین سال است که مسافرت‌های دریایی استان بوشهر به جزیره خارگ محدود شده است و تلاش برای استفاده از این ظرفیت در دستور کار قرار گرفته است.

ارجمند زاده یادآورشد: در مرحله نخست از سرگیری مسافرت‌های دریایی خارجی از مبدا بندر بوشهر دوحه قطر در قالب تردد شناورهای باری و مسافری انجام خواهد شد

وی گفت: در این راستا کار مطالعه بازسازی ترمینال مسافری، بهسازی اسکله و لایروبی آن در حال انجام است.

ارجمند زاده افزود: با تحقق این مهم علاوه بر فراهم شدن زمینه حمل و نقل مسافر امکان صادرات بار از طریق خط کشتیرانی بوشهر - قطر فراهم می شود.

وی یادآور شد: باتوجه به بازدیدهای هیات قطری از بندر بوشهر تعاملات سازنده و موثری در ارتباط با توسعه مراودات تجاری بوشهر و قطر فراهم شده است.

ارجمند زاده افزود: در شش ماهه نخست امسال حجم تخلیه و بارگیری از یک میلیون و ۳۹۱ به یک میلیون و ۴۲۲ هزار تن با ۲درصد افزایش یافت که عمده این رشد در عرصه صادرات محقق شده است.

وی اظهارداشت: عمده رشد کالاهای صادراتی از بنادر استان بوشهر به مقصد کشور قطر بوده که در این ارتباط افزایشی ۴,۵ برابری صادرات از بندر دیر را تجربه کردیم.

ارجمند زاده ادامه داد: در ارتباط با تردد شناورهای زیر و فراتر از یک هزار تن و همچنین اقیانوس پیما در بنادر استان بوشهر نیز شاهد افزایش یک درصدی در شش ماهه ابتدای سال جاری هستیم.

وی افزود: میزان حمل و نقل کالای کانتینری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی کاهش دارد که پیش بینی شده در نیمه دوم سال شاهد جبران این کاهش باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: در مدت ۶ ماهه امسال حمل و نقل مسافر به از بنادر بوشهر و گناوه به مقصد جزیره خارگ ۲۱ درصد رشد دارد.

وی در ارتباط با عمق کانال دسترسی بندر بوشهر نیز گفت: عمق این کانال در سال ۸۷ به ۱۰,۸ متر افزایش یافت که در نبود کارهای مرتبط با نگهداری عمق آن به ۸.۵ متر کاهش پیدا کرده است.

ارجمندزاده اظهارداشت: اکنون برنامه ریزی برای افزایش عمق کانال تا ۱۰,۸ متر با اعتبار یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

وی عنوان کرد: این میزان لایروبی امکان تردد کشتی‌های ۳۰ هزار تن را در بوشهر فراهم می‌کند که در زمان کامل تردد کشتی‌های ۵۰ هزار تنی نیز امکان پذیر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه افزایش عمق کانال بندر بوشهر تا ۱۲متر نیز در دستور کار قرار دارد ادامه داد: پروژه احداث تاسیسات و زیرساخت‌های جزیره نگین در زمینه آب، برق، تلفن و گاز اکنون با ۶۳۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

ارجمند زاده ادامه داد: جاده دسترسی مجتمع بندری نگین به طول ۱۰کیلومتری در حال انجام است که با تحقق این مهم فعالیت‌های بندری از بوشهر به مجتمع یاد شده منتقل و از حجم ترافیک خودروهای سنگین در بوشهر به میزان قابل توجهی کاسته می شود.

وی یادآورشد: جاده احداثی در قالب ۲ باند رفت و برگشت و بصورت بزرگراه اجرا می‌شود.

ارجمند زاده در ارتباط با بندر دیر به عنوان یکی از بنادر مهم استان در موضوع صادرات به قطر نیز گفت: مطالعات احداث ۲۰۰ متر اسکه جدید که در آن رمپ نیز دیده شده اکنون در دست اقدام است.

وی گفت: این پروژه بیشتر با هدف بارگیری لندیگرافت و صادرات است.

ارجمند زاده در ارتباط با اسکله کانتینری مجتمع بندری نگین نیز اظهارداشت: فاز نخست این پروژه با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طول ۳۰۰ متر اجرا شده که پیش بینی شده در سفر وزیر راه به استان بوشهر مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی یادآورشد: این پروژه به عنوان نخستین پروژه در بنادر کشور است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.

نظر شما