شناسهٔ خبر: 59245 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا مطرح کرد

لاستیک در گلستان کم است/ رانندگان بخش حمل‌ونقل گلستان سالانه ۶۰ هزار لاستیک نیاز دارند

لاستیک کامیون در پی اعتراضات کامیون داران مبنی بر کمبود لاستیک در بازار، سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل گلستان از توزیع تعدادی لاستیک بین رانندگان خبر داد و از آن‌ها خواست در این شرایط تلاطم ارزی صبور باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان ، مدتی است که شایعات اعتصاب رانندگان کامیون در رسانه‌ها و فضای مجازی پیچیده است. معاندین نیز با سوءاستفاده از نیاز رانندگان به دنبال ایجاد بحران در کشور هستند و این موضوع بر همه مردم ایران مشخص‌شده است.

مطالبات کامیون داران پس از اعتراض سال ۹۶ توسط مسئولان در حال پیگیری است و برخی از آن‌ها برطرف شده و برخی نیز به مدت‌زمان بیشتری برای اجرایی شدن نیاز دارد.

سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل گلستان با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۵۰۰ خودرو بخش حمل بار و مسافربری در گلستان داریم گفت: بر اساس برآورد کارشناسی سالانه ۶۰ هزار حلقه لاستیک بخش حمل‌ونقل کامیون‌ها و مسافربرهای سنگین در گلستان نیاز داریم.

محسن یازرلو افزود: از این تعداد ۸ هزار حلقه برای بخش مسافربری و ۵۲ هزار حلقه نیز برای بخش باربری استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه تأمین اقلام و نیاز اولیه مردم در همه صنوف اداره صمت است گفت: حدود ۴ هزار حلقه لاستیک از ۱۹ تیرماه تاکنون در استان گلستان توزیع‌شده است اما با میزان موردنیاز رانندگان فاصله دارد.

یازرلو در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از ۱۳۰ هزار حلقه لاستیک دولتی که قرار است در کشور توزیع شود سهم استان گلستان است گفت: سهمیه رانندگان گلستان دقیق مشخص نیست؛ سامانه ثبت درخواست لاستیک از یکم مهرماه بازشده و رانندگان می‌توانند اعلام نیاز کنند. اداره صمت استان بر اساس سهمیه‌بندی تعداد سهمیه استان را به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام و اختصاص می‌دهد.

سرپرست اداره حمل‌ونقل کالا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل گلستان در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر وضعیت حمل‌ونقل استان گلستان به چه صورت است گفت: روز ۵ مهرماه هزار و ۱۱۷ بارنامه و بارگیری در استان ثبت‌شده، روز ۶ مهرماه تعداد ۹۶۹ بارنامه و روز ۷ مهرماه نیز بیش از هزار مورد بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین بارنامه سالانه استان گلستان در هرروز ۱۵۰۰ تا است.

لاستیک کم است

رییس انجمن صنفی کامیون داران گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه نیز گفت: کامیون‌ها و تریلی‌ها به خاطر نداشتن لاستیک از کار بازمانده‌اند.

حسن خسروی افزود: کامیون‌داران حاضر هستند به هر قیمتی لاستیک تهیه کنند؛ اما عدم ارائه لاستیک و لوازم‌یدکی توسط فروشندگان بیش از ۵۰ درصد کامیون داران را زمین‌گیر کرده است.

وی اضافه کرد: کامیون داران توجه‌ای به یاوه‌گویی‌های معاندین در این خصوص نخواهند کرد و تا زمانی که مشکلی برای کامیون‌هایشان پیش نیامده مشغول به کار هستند؛ اما اگر مشکلی پیش آمد کند مجبور هستند دست از کار بکشند؛ چون توان خرید لاستیک چینی جفت ۱۰ الی ۱۱ میلیون تومان را ندارند.

به گفته وی تعداد کمی از کامیون‌های گالیکش که تجهیزاتشان درست است در کارخانه سیمان پیوند گلستان بارگیری می‌شوند؛ اما دیگر کامیون‌ها مجبور به توقف هستند؛ درصورتی‌که مشکلات تجهیزاتی آن‌ها برطرف شود کامیون‌های بازمانده نیز به فرایند بارگیری اضافه می‌شوند.

مشکل کامیون داران صنفی است

یکی از کامیون داران گالیکش نیز گفت: در برهه زمانی که به فرموده مقام معظم رهبری؛ دشمن جنگ اقتصادی تمام‌عیاری را علیه انقلاب اسلامی ایران شروع کرده؛ قشر عظیم کامیون داران خود را جدای از سایر اقشار جامعه جهت حضور در این جنگ اقتصادی نابرابر برای مقابل با دشمنان نمی‌دانند؛ همان‌گونه که در مراحل مختلف در دفاع از انقلاب اسلامی و خون شهدا بارها وفاداری خود را ثابت کرده‌اند.

حسین پاشنگ افزود: البته گله‌مندی‌هایی نیز از برخی بی‌توجهی‌ها داریم؛ پس از اعتراضات دی‌ماه سال گذشته مسئولین قول رفع مشکلات را دادند اما باگذشت چند ماه از آن زمان مشکلات نه‌تنها کاهش نیافته بلکه روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: دو کارخانه عظیم لاستیک‌سازی کشور (بارز و ایران تایر) زیرمجموعه دولت یا سازمان‌های وابسته به‌نظام هستند؛ در رسانه‌ها عنوان می‌شود دریکی از استان‌ها مقادیر زیادی لاستیک احتکار شده کشف‌شده است. رانندگان سؤال دارند که تولیدات این کارخانجات کجا توزیع می‌شود؟ لاستیک‌های کشف‌شده در کجا توزیع‌شده.

پاشنگ اضافه کرد: چرا قیمت یک جفت لاستیک بیش از سه برابر شده؛ لاستیک‌هایی که با دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی و ۴ هزار و ۸۰۰ تومانی ثبت سفارش شده‌اند کجایند.

این کامیون دار گالیکشی بیان داشت: کشور مایکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و روغن‌موتور است. قیمت روغن سه برابر شده درحالی‌که مواد اولیه روغن در کشور وجود دارد. قیمت قطعات به‌یک‌باره ۵ الی ۶ برابر شده؛ برخی از ضعف مدیران و مسئولین سوء استفاده نموده و بی‌حساب‌وکتاب کالاهای خود را که با دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور کرده‌اند را به نرخ دلار ۱۵ الی ۲۰ هزارتومانی به کامیون دار عرضه می‌کنند.

وی اظهار داشت: با همه مشکلات قشر عظیم راننده و کامیون دار به معاندین نظام و دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی اعلام می‌نمایند اگر ما کامیون داران اعتراضی به برخی ضعف‌ها در مدیران و گرانی‌ها داریم یک مشکل داخلی و خانوادگی است.

ما وفادار خون شهدا هستیم و خود مشکلمان را برطرف می‌کنیم و برای چاپلوسان استکبار جهانی فرش قرمز پهن نمی‌کنیم؛ هرچند در مبارزه با مدیران ضعیف عزم خود را جزم کرده‌ایم ولی در مقابل دشمنان با جدیت ایستاده و با مشت محکم به دهانشان می‌کوبیم.

نظر شما