شناسهٔ خبر: 59270 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه‌آهن خراسان خبر داد:

۱۹۱ درصد رشد صادرات سیمان به کشورهای آسیای میانه از مسیر ریلی

قطار باری مدیر کل راه‌آهن خراسان گفت: صادرات سیمان از مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه در نیمه نخست امسال به ۱۹۳هزار تن رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدهادی ضیایی‌مهر، مدیرکل راه‌آهن خراسان با اعلام این خبردرباره دلایل رشد صادرات سیمان از مرز سرخس، گفت: بازار جدید سیمان ایران درکشور ازبکستان برای اجرای پروژه های زیربنایی آن کشور، تلاش درجهت تامین واگن مورد نیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای میانه، توسعه زیرساخت‌ها در ایستگاه شهید مطهری، افزایش تعامل وجلسات چندجانبه با واحدهای تولیدی سیمان و... از جمله مهم‌ترین دلایل رشد صادرات سیمان در سال جاری است.
وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی تشریح کرد: افزایش صادرات سیمان از طریق شبکه ریلی، سبب افزایش درآمد واحدهای تولیدی و جذب بازارهای جدید در کشورهای آسیای میانه می‌شود و این امر به حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. 
مدیرکل راه‌آهن خراسان با یادآوری اینکه صادرات ریلی سیمان از مرز سرخس سهم ۹۲ درصدی صادرات سیمان را به خود اختصاص داده است، افزود: عمده مقصد سیمان صادراتی از مرز ریلی سرخس، کشور ازبکستان با ۱۷۵ هزار تن و سهم ۹۱ درصدی و بعد از آن، ترکمنستان و تاجیکستان است.
وی با بیان اینکه تلاش‌ها و رایزنی‌های زیادی از سوی اداره کل راه‌آهن خراسان با راه‌آهن‌های آسیای میانه در این باره صورت گرفته است، گفت: تلاش کردیم تا بتوانیم نسبت به تامین واگن و حمل به موقع سیمان صادراتی، نقش موثری در زنجیره تولید سیمان داشته باشیم.
مدیرکل راه‌آهن خراسان با تاکید بر اینکه ۸۴ درصد از سیمان صادر شده از مرز سرخس، از مبادی استان خراسان رضوی بارگیری شده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده است. 

افزایش سهم ریل در جابجایی فولاد
از سوی دیگر ضیایی‌مهر از افزایش ۱۴ برابری بارگیری ریلی آهن‌آلات از ایستگاه فولاد خراسان خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست سال جاری، ۴۳ هزارتن آهن آلات از این ایستگاه بارگیری و توسط خطوط ریلی حمل شده‌است.
ضیایی مهر افزود: به دنبال برگزاری جلسات متعدد با مدیران مجتمع و شرکت مالک واگن، محموله صادراتی شمش آهن که تا پیش از این توسط جاده حمل می‌شد، در ایستگاه راه آهن خراسان جذب و به مقصد بندرعباس بارگیری و حمل شده است.
وی تاکید کرد: طی توافقات اولیه، نخستین بخش از قرارداد، ۶۰ هزار تن است که در حال حاضر عملیات بارگیری و حمل آن آغاز و در حال انجام است.
مدیرکل راه‌آهن خراسان درباره حمل مواد اولیه مورد نیاز مجتمع گفت: ۲۶۳ هزار تن گندله و سنگ آهن در شش ماهه اول سال ۹۷ حمل و در مجتمع فولاد خراسان تخلیه شده که عمدتا از مبادی معادن سنگان، گل گهر و چادرملو است.

وی یادآور شد: با همکاری‌های صورت گرفته از جانب راه‌آهن خراسان، پروژه اتصال انبارهای تولید مجتمع فولاد به خطوط ریلی به پایان رسیده که این مهم سبب سهولت در بارگیری محصولات و همچنین کاهش هزینه های حمل و نقل ریلی خواهد شد.

نظر شما