شناسهٔ خبر: 59747 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در بازدید وزیر راه و شهرسازی از اولین تصفیه خانه هوشمند کشور مطرح شد؛

نگاه ویژه به بحث فاضلاب و تبدیل آن به یک ثروت در بازآفرینی شهری/ تصفیه‌خانه هوشمند در بازآفرینی شهری پیگیری شود

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی در جریان آخرین بازدید خود پس از افتتاح ۱۶ طرح بازآفرینی شهری در مشهد از اولین تصفیه خانه هوشمند کشور در این شهر بازدید به عمل آورد و گفت: در همه شهرها و در بحث بازآفرینی شهری کار جالبی را که در شهر مشهد توسط شهرداری شاهد هستیم را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر امروز خود به مشهد مقدس و افتتاح ۱۶ پروژه بازآفرینی شهری در این شهر با حضور استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر مقامات استانی در آخرین بازدید خود در این سفر از اولین تصفیه خانه هوشمند کشور و پارک طرق در این شهر بازدید به عمل آورد.

آخوندی در بازدید از تصفیه خانه هوشمند در شهر مشهد با اهمیت برشمردن این مجموعه اظهار داشت: قطعا یکی از سیاست‌های بازآفرینی شهرهای ما توجه به سیستم فاضلاب شهری است. اکثر شهرهای ما در کنار رودخانه‌ها بوده و آن‌ها یکی از نقاط جذاب شهر بودند که به آنها زندگی می‌داده‌اند. این رودخانه ها حالا اغلب به مسیر عبور زباله ها تبدیل شده و برعکس اینکه سرمنشاء زندگی باشند به مراکز آلودگی تبدیل شده‌اند.

وی افزود: به همین خاطر در شورایعالی شهرسازی و معماری این بحث را مطرح کردیم که چطور رودخانه ها را به ثروت شهرها تبدیل کنیم. در مشهد کشف رود، در جیرفت هلیل رود، در میاندوآب زرینه رود و سیمینه رود را داریم که همه این رودخانه بسیار زیبا بودند اما حالا آلوده شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی شما بخواهید رودخانه را به شهر برگردانید و به ثروت تبدیل کنید اولین بحث این است که چطور بخش فاضلاب را سازماندهی کنیم. کاری که شهرداری مشهد به کمک سازمان آب و فاضلاب در احداث این تصفیه خانه انجام داد، کار بسیار ارزشمندی است.

آخوندی با تاکید دوباره به استفاده از فاضلاب برای تبدیل شدن به یک ثروت اصلی برای مردم شهرها، بیان کرد: فاضلاب در بسیاری از کشورها به یک ثروت تبدیل شده که به عنوان ثروتی برای مردم آن شهر استفاده می شود. اقدامی که در این تصفیه‌خانه با همراهی بخش خصوصی صورت گرفت این فاضلاب را که تبدیل به مرکز هزاران آلودگی و گرفتاری شده بود را به یک ثروت تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: آبی که از این سیستم فاضلاب بازیافت می‌شود به شهر برگشته و با آبادی شهرها، منابع طبیعی را تامین می‌کند. کار بسیار ارزشمندی صورت گرفته و قطعا با طرح جامع شهری این موضوع باید با یکدیگر دیده شوند. معمولا پیرامون این رودخانه‌ها اسکان غیر رسمی داریم که دارای محیط بسیار نازل زندگی هستند و به همین خاطر در بازآفرینی شهری یکی از محورهای اصلی که باید دستور قرار بگیرد، رودخانه‌های شهری است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در همه شهرها و در بحث بازآفرینی شهری  کار جالبی را که در شهر مشهد توسط شهرداری شاهد هستیم را دنبال خواهیم کرد.

نظر شما