شناسهٔ خبر: 59754 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

ادامه روند نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در یک خبرگزاری ضددولت/ واکنش به انتشار اخبار دروغ درباره بندر چابهار

ساختمان وزارت راه روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به دنبال ادامه روند انتشار اخبار دروغ در جهت تشویش افکار عمومی و همچنین بازنشر اخبار نادرست خبرگزاری تسنیم درباره واگذاری بندر چابهار به هند، با ارسال جوابیه‌ای به این خبرگزاری واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به یکی از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم  ضمن تکذیب مجدد واگذاری بندر چابهار به هند توضیحاتی را درباره این بندر و نحوه جوسازی علیه توسعه آن منتشر کرد.

متن توضیحات وزارت راه و شهرسازی به این شرح است:

جناب آقای مجید قلی زاده

مدیر مسئول محترم خبرگزاری تسنیم

با سلام و احترام

پیرو انتشار مطلبی در خبرگزاری تسنیم با عنوان "اظهارات ضد و نقیض آخوندی درباره واگذاری بندر چابهار" در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۷ -۱۲:۰۲بنابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری ها جوابیه زیر ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور مقتضی برای انتشار جوابیه در گروه و بخشی كه خبر اولیه درج شده، را صادر فرمایید.

یادآوری می‌شود در تبصره ۴ ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری ها تصریح شده است كه «اقدامات موضوع این ماده و تبصره های آن نافی اختیارات شاكی در جهت شكایت به مراجع قضایی نمی باشد». همچنین بر اساس تبصره ٧  بند "ب" ماده ٩   قانون مطبوعات و خبرگزاری ها، "مسئولیت مقالات و مطالبی که در نشریه منتشر می‌شود به عهده مدیر مسؤول است ولی این مسئولیت نافی مسئولیت نویسنده و سایر ‌اشخاصی که در ارتکاب جرم دخالت داشته باشند نخواهد بود."

خبرگزاری تسنیم در راستای ادامه جنجال‌سازی ساختگی خود بر اساس روند از پیش آغاز شده، مطلبی را با عنوان "اظهارات ضد و نقیض آخوندی درباره واگذاری بندر چابهار" منتشر کرده است که در حقیقت باز نشر محتوای اشتباهی بود که خود در شهریور ۱۳۹۷ مرتکب آن شده بود.

خبرگزارب تسنیم در خبری در شهریورماه ۱۳۹۷ مدعی شده بود که اداره بندر چابهار به طرف هندی واگذار شده است که با توجه به تذکر دریافت شده، سریعا محتوای خبر را تغییر داد و "توسعه" را جایگزین عبارت "اداره" کرد و خبری که با عنوان "اداره بندر چابهار تا یک ماه آینده به هند واگذار می‌شود" از سوی خبرگزاری تسنیم نمایش داده شده بود یک سفسطه و مغلطه‌ای بیش نبود.

تاکید می‌شود وزیر راه و شهرسازی که در مجلس حضور یافته بود در پاسخ به سوال "یک خبرنگار حوزه سیاسی" در خصوص واگذاری بندر چابهار توضیح داد: هیچ بندری به هیچ کشوری واگذار نشده است.

آن چیزی که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده منافاتی با سخنان گذشته ندارد و مطالب بازنشری گذشته این خبرگزاری و تکرار اشتباه پیشین آن بوده است.

آنچه مسلم است و بارها مقامات عالی کشور به خصوص نمایندگان محترم مجلس بارها بر آن تاکید کرده‌اند، چابهار بندری راهبردی برای ایران و حتی برای کشورهای همسایه و توسعه آن لازم و ضروری است و انتشار مطالب نادرست در این خصوص جز سنگ‌اندازی برای جلوگیری از توسعه این بندر و سیاه‌نمایی هدفی را در ذهن متبادر نمی‌کند.

وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به موارد نادرست طرح شده در خصوص بندر چابهار بار دیگر اطلاعات لازم را برای اطلاع‌رسانی به شهروندان، منتشر می‌کند.

در موضوع بندر چابهار، بر اساس اطلاعاتی که مشاور در گذشته انجام داده و این مطالعات تصویب شد، مبنای سرمایه‌گذاری قرارداد ۴ فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است. با عملیاتی شدن این ۴ فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد. قرار است بهره‌برداری یک فاز از ۴ فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی (IPGL) انجام شود. این شرکت در بنادر هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد. طرح سرمایه‌گذاری هندی‌ها در زمینه تامین تجهیزات در قالب قرارداد ۱۰ ساله معادل ۸۵ میلیون دلار است.

علاوه بر این اگزیم بانک هند کانال اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه و تجهیز بندر چابهار در نظر گرفته است. بنابراین، می‌توان از این خط اعتباری برای تجهیزات ریلی، ترمینال‌ها و فازهای بعدی توسعه‌ای بندر چابهار استفاده کرد. قرارداد با اپراتور هندی در دو قالب موقت و اصلی است.

سفیر هند در تهران یازدهم مهرماه در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نشست سه‌گانه هند، ایران و افغانستان بیست و سوم و بیست و چهارم اکتبر ( اول و دوم آبان‌ماه) در چابهار برگزار می‌شود تا بتوان همکاری‌های همه‌جانبه را توسعه داد.

با گشایش مرحله نخست بندر چابهار در محور شرق ایران ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۲.۵ میلیون تن به هشت میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

پیش از این وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی با عنوان " هم‌داستانی ضدرسانه با ترامپ" در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۷ در پاسخ به خبری که خبرگزاری تسنیم در خصوص واگذاری اداره بندر چابهار به هندی‌ها منتشر کرده بود، نوشت: " حال باید دید که انسان وطن‌دوست از هم‌داستانی یک خبرگزاری به ظاهر انقلابی با ترامپ اگر بمیرد مرگ بر او رواست و یا از انجام چنین سفر موفقی که در جهت تداوم روابط استراتژیک ایران و هند صورت گرفت؟ آن هم رسانه پرخرجی که تحت امر نیروی نظامی است و از پول ملت سالانه ده‌ها میلیارد تومان هزینه می‌کند."

در پایان یادآوری می‌شود خبرگزاری تسنیم در خبری با عنوان "رستوران، ایستگاه آخر آخوندی" در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۷-۱۴:۰۹ نیز محتوایی سراسر کذب محض و مصداق بارز نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی منتشر کرده بود.

نظر شما