شناسهٔ خبر: 59793 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

۱۵۰ بوژی عریض امکان سیر را فراهم کرد:

واگن‌های ایرانی روی ریل‌های ترکمنستان می‌روند

هادی ضیایی‌مهر شرایط فنی سیر واگن‌های ایران در راه‌آهن‌های آسیای میانه با آماده‌سازی ۱۵۰ دستگاه بوژی کامل عریض فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل راه‌آهن خراسان بابیان این مطلب گفت: طی جلسه کمیسیون مرزی راه‌آهن ایران و ترکمنستان، موافقت شد واگن‌های قابل سیر ایران در شبکه ریلی راه‌آهن ترکمنستان برای کمک به حمل‌ونقل بین‌المللی به‌ویژه در بخش ترانزیت و صادرات سیر کند و مقرر شد هر دو کشور نسبت به تأمین بوژی‌های عریض موردنیاز جهت سیر ۳۰۰ دستگاه واگن لبه‌بلند راه‌آهن ایران در شبکه ریلی کشور ترکمنستان اقدام کنند.

محمدهادی ضیایی مهر افزود: محمولات گوگرد بارگیری شده در کشور ترکمنستان تاکنون فقط با واگن‌های متعلق به کشورهای CIS انجام می‌گرفت و از خاک ایران به مقصد بندرعباس ترانزیت می‌شد که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده امکان استفاده از واگن‌های لبه‌بلند ایرانی نیز مهیا شد که به دلیل عریض بودن خط آهن ترکمنستان بایستی واگن‌های مذکور قبل از ورود به بوژی عریض مجهز شوند.

وی ادامه داد: با توجه به سهم تأمین ۳۰۰ دستگاه بوژی عریض توسط راه‌آهن ایران، در فاز اول، شرایط فنی سیر واگن‌های ایران در راه‌آهن‌های آسیای میانه، با آماده‌سازی ۱۵۰ دستگاه بوژی کامل عریض با انجام عملیات بازسازی، تعمیر، تأمین و سرویس چرخ و محورها ظرف مدت دو ماه در سایت تعویض بوژی ایستگاه راه‌آهن سرخس صورت گرفت و تلاش و پیگیری جهت آماده‌سازی بقیه بوژی‌ها نیز ادامه دارد.

مدیرکل راه‌آهن خراسان تأکید کرد: با استفاده از واگن‌های ایرانی جهت ترانزیت کالا ضمن کاهش تشریفات مبادله، حق استفاده واگن نیز به نفع راه‌آهن ایران شده و گامی مهم در راستای افزایش حمل‌ونقل بین‌المللی به‌ویژه در بخش ترانزیت و درآمد راه‌آهن و شرکت‌های مالک واگن داخلی به شمار می‌رود.

​به گفته ضیایی مهر، با توسعه ورود واگن‌های ایرانی به کشور ترکمنستان و سایر کشورهای CIS امکان صادرات داخلی و انتقال سایر بارهای تجاری و ترانزیتی از مسیر کشورمان فراهم خواهد آمد که افزایش درآمد و پویایی برای راه‌آهن و شرکت‌های مالک واگن را به دنبال دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما