شناسهٔ خبر: 59810 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور اعضای ستاد ملی بازآفرینی صورت گرفت:

جزییات تصویب ۶ مصوبه در پنجاهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/ تشکیل كميته راهبری برنامه تسهيلگری و توسعه محله‌ای/ واگذاری محوریت اجرایی برنامه‌ها به دولت محلی

جلسه مصوبات پنجاهمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش تجربه راه اندازی دفاتر تسهیل گری اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری توسط سازمان امور اجتماعی وزارت کشور طی ۶ بند اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پنجاهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی با حضور اعضای ستاد در تاریخ ۱۰ مهرماه برگزار شد. در ابتدای جلسه هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن عرض خیر مقدم و خوش‌آمدگویی، دستور کار جلسه را اعلام و در ادامه گزارش عملکرد و برنامه‌های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در راستای برنامه ملی بازآفرینی شهری توسط معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ارائه شد.

وی در پایان سخنان خود از تمامی دستگاه‌های ‌عضو ستاد ملی بازآفرینی، خواستند از ایجاد واحدها، مراكز و نهادهای موازی برای مداخله در محلات هدف برنامه تسهیلگری و توسعه و محله ای سازمان امور اجتماعی كشور خود داری نمایند و هرگونه برنامه مورد نظر خود را از طریق دفاتر تسهیلگری محلات مورد نظر زیر نظر وزارت کشور اجرا نمایند. در ادامه نماینده مشاور مادر راه اندازی دفاتر تسهیلگری، گزارشی از فرایند راه اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی توسط سازمان امور اجتماعی وزارت کشور را بیان کرد.

سپس دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری اهم موارد مورد نظر خود را درخصوص گزارش عملکرد مذکور به شرح ذیل بیان کردند:

• لزوم هماهنگی میان دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری در خصوص ورود به محلات و محدوده‌های هدف برنامه و پیروی دستگاه‌های عضو ستاد از برنامه ملی ستاد مذکور.

• پرهیز از برنامه‌ریزی و تصمیم گیری‌های  بالا به پایین و ضرورت مشارکت شهروندان و بهره مندی از نهادهای مدنی و پررنگ نمودن نقش تشکل‌های مردم نهاد و خیرین در امر بازآفرینی شهری

• لزوم تشکیل کارگروهی مشترک با عنوان كمیته راهبری برنامه تسهیلگری و توسعه محله‌ای با حضور نمایندگان وزارت كشور (سازمان امور اجتماعی و معاونت امور عمرانی) و وزارت راه و شهرسازی (‌شركت بازآفرینی شهری ایران)‌ و سایر دستگاه‌های مرتبط، جهت راهبری و پیشبرد اهداف برنامه توسعه كمی و كیفی و محتوایی برنامه دفاتر تسهیلگری و گسترش سطح پوشش آن در كل محلات مورد هدف برنامه ملی بازآفرینی شهری

• پیشنهاد اجرای برنامه‌ها به صورت پایلوت و فراگیر شدن آن پس از تحلیل و ارزیابی

• تاکید بر اینکه خواست همه اعضاء ستاد ملی تک صدایی و مدیرت واحد در حوزه توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی و بافت های ناکارآمد است، وزارت کشور در بحث دفاتر تسهیل گری نهادهایی را موازی می داند که قبل از آنها سابقه کار در این بخش ها را داشته اند. اگر نهادهای قبلی ضعیف بوده بهتر بود آنها را تقویت کرد نه اینکه نهاد جدیدی ایجاد کرد.

• نقش وزارت کشور مدیریت و تصمیم گیری است در حالیکه این وزارتخانه به موضوع ورود تاکتیکی داشته است. بهتر است ورود تاکتیکی را در اختیار کسانی بگذارید که سابقه حضور و فعالیت در این بخش را داشته اند. وزارت کشور یک نهاد به غایت مدیریتی و تصمیم گیر است. یعنی این وزارتخانه باید برنامه ها، راهبردها و سیاست ها را تعیین کند و از دیگران بخواهد که نقش ها و سهم ها را اجرا کنند.

•تاکید بر انجام وظایف اجتماعی شورای اجتماعی کشور بر اساس بودجه هزینه‌ای در اختیار، و انجام موضوع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در حوزه کالبدی از طریق وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران)

در پایان پس از اظهار نظر اعضاء ستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی موارد طرح شده در جلسه را در قالب مصوبات ذیل جمع بندی کرده و به نقش و جایگاه نهادهای تسهیلگر و لزوم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف عضو ستاد تاکید کردند.

مصوبات جلسه:

۱. مقرر شد، كمیته مشتركی با عنوان كمیته راهبری برنامه تسهیلگری و توسعه محله‌ای با حضور نمایندگان شورای اجتماعی کشور و ستاد ملی بازآفرینی شهری و رئوسای کارگروه‌های ذیل ستاد ملی و ذیل شورای اجنماعی جهت راهبری برنامه تسهیلگری در محلات هدف بازآفرینی شهری و رسیدن به یک مدل مورد توافق و اتخاذ رویه مشترک تشکیل شود.

۲. مقرر شد گزارش عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد ملی در راستای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در چارچوب برنامه‌ها و اهداف کمی و برنامه عملیاتی دستگاه‌های عضو طی برنامه ششم و مطابق با برنامه ملی بازآفرینی جهت درج در دستور کارهای جلسات ستاد ملی به دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی ارسال شود.

۳. بنا بر تجارب صورت گرفته ورود منحصر دولت در مقام اجرایی به محلات هدف بازآفرینی شهری صحیح نبوده و بایستی محوریت اجرای برنامه‌ها و اقدامات اجرایی را به شهرداری‌ها و با در نظر گرفتن نقش واقعی مشارکتی ساکنین واگذار کرد. لذا مصوب گردید سازمان امور اجتماعی کشور دفاتر تسهیلگری را در محلاتی که از قبل دفاتر تسهیلگری تشکیل نشده است مستقر کند و در نهایت آنها را به شهرداری‌ها واگذار نماید.

۴. مقرر شد شورای اجتماعی کشور وظایف اجتماعی خود را بر اساس بودجه هزینه‌ای در اختیار، انجام دهد و موضوع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در حوزه کالبدی از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام پذیرد.

۵. مقرر شد بر اساس وظایفی که در قانون برای دستگاه‌ها تدوین شده است، اعضای ستاد ملی برنامه‌ها و اقدامات خود را تنظیم نمایند. در این راستا  رعایت ماده (۴) قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مبنی بر اینکه مجریان طرح های احیاء، بهسازی و نوسازی(شرکت بازآفرینی شهری و شهرداری‌ها) می توانند قسمتی از اختیارات خود را به اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر دولتی صاحب صلاحیت فنی، مالی و اجرایی واگذار نماید که صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی را شرکت بازآفرینی شهری تعیین می نماید و همچنین طبق بند (۱) ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دفاتر خدمات نوسازی محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری توسط بخش غیردولتی تحت نظارت شهرداری‌ها تشکیل می گردد که در طول دوران نوسازی کلیه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند اختیارات خود را به دفاتر یاد شده تفویض نمایند، الزامی است.

۶. مقرر شد گزارش عملکرد سازمان فنی و حرفه ای کشور در محلات هدف بازآفرینی شهری در جلسه آتی ستاد ملی در دستور کار قرار گیرد./

نظر شما