شناسهٔ خبر: 5995 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طلایه داری هرمزگان در صنعت مسافرت‌های دریایی ایران

بنادر مسافری استان هرمزگان و سفرهای نوروزی تعطیلات نوروزی سال 94 در حالی به پایان رسید که بنادر مسافری استان هرمزگان با میزبانی میلیون‌ها مهمان نوروزی سفرهایی بدون حادثه را رقم زدند و جایگاه هرمزگان را بار دیگر به عنوان "پایتخت مسافرت های دریایی ایران زمین" ماندگار کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، استان هرمزگان هر ساله پذیرای میلیون ها مهمان نوروزی از اقصی نقاط این سرزمین است که در ایام بهاری چند صباحی را در دامن آب های فیروزه ای خلیج فارس سپری می کنند؛ به گونه ای که بنادر مسافری این استان بیش از ۹۵ درصد از کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و ۱۰۰ درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را پشتیبانی می کنند و حجم عمده این مسافرت ها نیز در تعطیلات نوروزی انجام می شود.

برخوداری این استان از ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ، آب و هوایی معتدل در ایام تعطیلات نوروزی، همچنین بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری در سواحل خلیج فارس و همچنین بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور باعث شده تا هرمزگان طی سالیان اخیر همواره در فهرست ۳۱ استان کشور به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران زمین شناخته شود.

پرونده طرح نوروزی سال۹۴ ساماندهی سفرهای دریایی هرمزگان در حالی با درج مُهر "سفر بدون سانحه دریایی" بسته می شود که در مجموع بالغ بر ۵ میلیون نفر سفر به مقصد جزایر هرمزگان و بالعکس انجام شد؛ از سوی دیگر، جابجایی بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در آب های فیروزه ای خلیج فارس نیز به ثبت رسید.

در این بین، مسئولین کشوری و استانی هر یک به فراخور مسئولیت خود ابعاد مختلف این طرح را مورد کنکاش و ارزیابی قرار داده اند که اظهارات آنان را در ادامه می خوانید:    

توسعه دریا محور و رونق گردشگری دریایی؛ اولویت های مهم سازمان بنادر

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز که به منظور ارزیابی خدمات دهی به مسافران دریایی کشور و نظارت بر جابجایی ایمن مسافران به استان هرمزگان سفر کرده بود، گفت: طی طرح نوروزی ۹۴ ، سفرهای دریایی در کشور بیش از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که عمده آن مربوط به استان هرمزگان است.

"محمد سعید نژاد" افزود: طرح نوروزی امسال با اولویت افزایش تعداد سفرها، افزایش ایمنی و امنیت سفرها و رفاه مردم انجام شد و خوشبختانه هیچ گونه سانحه دریایی گزارش نشده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به تشکیل ستادهای نوروزی در بنادر گفت: نوسازی شناورهای مسافری با ارائه تسهیلات به صاحبان شناورها و نظارت بر ایمنی مسیرهای تردد با حضور ۲۴ ساعته ناوگان تجسس و نجات دریایی از ویژگی های سفرهای امسال بود.

سعید نژاد افزود: توسعه دریا محور و رونق گردشگری دریایی از برنامه سازمان بنادر و دریانوردی کشور است که برنامه داریم در سال جاری در سواحل و بنادر کمتر توسعه یافته آن را گسترش دهیم.

بنادر هرمزگان در خط مقدم مهمان نوازی از گردشگران نوروزی

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان نیز در جریان بازدید خود از بزرگترین بندر مسافری کشور اقدامات صورت گرفته برای سفرهای دریایی در استان را شایسته و مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اقدامات بسیار خوب سازمان بنادر و دریانوردی شاهد پیشرفت های چشمگیری در ارائه خدمات به مردم نسبت به سال گذشته هستیم.

"جاسم جادری" ضمن بیان اینکه استان هرمزگان در خط مقدم مهمان نوازی از گردشگران و همچنین جبهه اقتصادی و نظامی کشور قرار دارد، تصریح کرد: خوشبختانه استان هرمزگان در بسیاری زمینه ها پیشگام است و سال ۹۳ را با کمترین حادثه پشت سر گذاشتیم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای سفرهای دریایی در استان هرمزگان، اظهار داشت: در این زمینه نیز با توجه به اقدامات بسیار خوب سازمان بنادر و دریانوردی شاهد پیشرفت های چشمگیری در ارائه خدمات به مردم نسبت به سال گذشته هستیم.

جادری خاطرنشان کرد: ایجاد امکانات رفاهی، بازگشایی مسیر در بندر شهید حقانی و توسعه پارکینگ ها، افزایش باجه های فروش بلیت برای عدم معطلی مسافران و در نظر گرفتن آمبولانس های هوایی، زمینی و دریایی و شناورهای همیار ناجی از جمله این اقدامات برای نوروز ۹۴ بوده است.

سفرهای دریایی زیر ذره بین بازرسان سازمان بنادر

"هادی حق شناس" معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز گفت: تردد ایمن شناورها از مسیرهای دریایی، بازرسی فنی شناورها و نظارت برسوار و پیاده شدن مسافران مورد کنترل بازرسان سازمان بنادر و دریانوردی بود.

وی افزود: ۷۵ شناور مسافری و ۳۱ لندینگ کرافت جابجایی مسافر و خودرو را در بنادر مسافری کشور بر عهده دارند و۱۵ شناور ناجی و ۱۴ شناور همیار ناجی نیز ایمنی طرح را کنترل کردند.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۲ شناور ناجی در طرح امسال و ۴شناور ناجی نیز برای سال آینده به ناوگان دریایی اضافه می شود.

حق شناس با اشاره به را اندازی خط بندر لنگه به ابوموسی افزود: برای سال آینده تردد از جزیره قشم به کیش و بالعکس و قشم به بندر خصب عمان نیز راه اندازی می شود.

هرمزگان صاحب بزرگترین و پیشرفته ترین ناوگان مسافری دریایی ایران

"ابراهیم ایدنی" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و رییس کمیته حمل و نقل دریایی استان  ظرفیت ناوگان مسافرت دریایی برای تعطیلات نوروزی سال ۹۴ را در مجموع ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: طی سال های اخیر به همت سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت بخش خصوصی، استان هرمزگان در حال حاضر بزرگترین و پیشرفته ترین ناوگان مسافری دریایی ایران را در اختیار دارد.

وی در همین رابطه بیان کرد: طی ۲۰ روز اجرای طرح نوروزی ۹۴، در مجموع تعداد ۹۹ فروند شناور مسافری و لندینگ کرافت در ایام تعطیلات نوروزی به مسافران دریایی خدمات رسانی کردند که تعداد ۵۱ فروند آنها مخصوص حمل مسافر می باشد؛ از این تعداد، ۴۰ فروند مسیر قشم و هرمز  و ۱۱ فروند نیز مسیر کیش را پوشش دادند.

این مقام مسؤول افزود: در مسیرهای دریایی قشم و هرمز با افزایش شناورها ظرفیت موجود به حدود ۴ هزار و ۷۰۰ صندلی و ظرفیت شناورهای دریایی مسیر کیش نیز به حدود یک هزار و ۸۰۰ صندلی رسید.

به گفته ایدنی، ۲۳ فروند شناور لندینگ کرافت با ظرفیت ۸۰۰ دستگاه جابجایی خودرو به قشم و ۲۵ فروند شناور لندینگ کرافت نیز با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ دستگاه جابجایی خودروی مسافران به کیش را انجام دادند.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان، روز ششم فروردین را به عنوان پرترافیک ترین و شلوغ ترین روز طی تعطیلات نوروزی ۹۴ با ثبت جابجایی ۴۸۳ هزار و ۵۴۲ نفر سفر از طریق ۱۰ هزار و ۱۹۶ بار تردد شناورها و ساعات ۸ تا ۱۲ صبح را زمان اوج ترافیک بنادر دانست.

ایدنی اضافه شدن ۲ پست اسکله فلزی شناور به بنادر مسافری شهید حقانی بندرعباس و شهید ذاکری قشم را از جمله اقدامات صورت گرفته برای فراهم کردن زیرساخت های لازم به منظور تردد و جابجایی ایمن مسافران به مقصد جزایر زیبا و شگفت انگیز خلیج فارس اعلام کرد.

وی اضافه کرد: لایروبی حوضچه های جزایر هرمز، شهید ذاکری قشم و بندر پهل، کنترل مسیرها توسط سیستم وی تی اس سامانه (کنترل ترافیک دریایی)، بویه گذاری کانال عبور و مرور شناورها و تعیین نقاط گردشگری از عمده اقدامات صورت گرفته برای طرح نوروزی امسال بود.

عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان گفت: برای روان تر شدن جابجایی مسافر، امسال در بندر شهید حقانی علاوه بر تفکیک مسیر ورود و خروج مسافران اقداماتی همچون، فروش الکترونیکی بلیت و افزایش باجه های بلیت فروشی از جمله تدابیر اندیشیده شده برای کاهش معطلی و ماندگاری مسافران بود.

ایمنی سفرهای دریایی مرهون فعالیت شبانهروزی هزار نفر

"مهدی نوفرستی "معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از استقرار ۱۱ تیم غواصی و همچنین تیمهای واکنش سریع، اورژانس و آتشنشانی در بنادر مسافری هرمزگان خبر داد و اظهار داشت: در بعضی از بنادر نیز واحدهای پزشکی مستقر شده بود که خدمات پزشکی اولیه را به مسافران ارائه کردند.

وی اضافه کرد: امسال در طرح ساماندهی همیاران ناجی، ۱۵ ایستگاه تجهیز شد که در این مراکز، شناورهای ناجی و خدمه آنها حضور فعال داشتند.

جانشین رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان با بیان اینکه ۱۴ شناور خدماتی شامل شناورهای یدککش و ناجی برای کمک در شرایط اضطراری نیز پشتیبانی این طرح را بر عهده داشتند، ادامه داد: این شناورها در بنادر مسافری و مسیرهای دریایی مستقر شدند که وظیفه پایش دریایی سفرهای نوروزی را نیز برعهده داشتند. ضمن اینکه یک فروند بالگرد نیز بکار گرفته شد که علاوه بر ارائه خدمات جستجو و نجات در بخش پایش هوایی این سفرها نیز حضور داشت.

این مقام مسؤول در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان همچنین از استقرار ۴۰ بازرس ویژه در بنادر و مسیرهای دریایی سخن به میان آورد و گفت: گزارش تیمهای بازرسی در پایان هر روز کاری بررسی میشد و پس از آن اقدامات اصلاحی لازم صورت میگرفت.

نوفرستی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی نوروزی طی چندسال اخیر سفرها بدون حادثه انجام شده است، ایمنی سفرهای دریایی را مرهون فعالیت شبانهروزی حدود هزار نفر از خدمه شناورها گرفته تا کارکنان بنادر، همیاران ناجی و ارگانهای همیار اعلام کرد.

وی با اشاره به تعامل خوب تمام ارگانهای دریایی در اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی نوروزی ۹۴ گفت: در اجرای این طرح تحقق دو هدف ایمنی و امنیت مسافر در بندر و دریا و همچنین آسانسازی سفرهای دریایی به گونهای که با کمترین معطلی مسافر و به بهترین شکل انجام شود، مورد توجه بوده است.

لازم به ذکر است، مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی ماه های اخیر همواره "ایمنی سفر" را دغدغه اصلی سکانداران حمل و نقل دریایی در این استان برای ایام تعطیلات نوروزی ۹۴ عنوان نموده و همگرایی ارگان های دریایی را شاه کلید موفقیت طرح ساماندهی سفرهای دریایی دانسته اند. بر همین اساس، دستیابی به موفقیت بزرگی همچون رقم خوردن عملیات جابجایی بیش از  ۵ میلیون نفر سفر در آب های هرمزگان بدون هیچ گونه حادثه دریایی، برآیند تلاش شبانه روزی تمامی بخش های مختلف ناوگان مسافری دریایی محسوب می شود.

یادآور می شود، طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی هرمزگان در سه بخش ایمنی مسیرهای تردد، ایمنی بنادر و ایمنی شناورها از ۲۵ اسفند گذشته کلید خورد و تا پایان روز ۱۵فروردین ماه جاری ادامه داشت؛ دوره ای ۲۰ روزه که خوشبختانه هیچ حادثه ناگوار دریایی در این مدت به وقوع نپیوست و میلیون ها مسافر دریایی سفری ایمن و آرامش بخش را در آغازین روزهای بهاری سال ۹۴ تجربه کردند. /

نظر شما