شناسهٔ خبر: 59981 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نشست قزوین در مسیر بازآفرینی برگزار شد:

تصویب سالانه ۳.۵ طرح شهری برای قزوین / ضرورت توجه به نابودی باغستان‌های شمالی شهر قزوین و تدوین برنامه‌ای مشخص جهت نگهداری آن‌ها/ باید از تعصب مینیاتوری به باغ دوری کرد

جلسه نشست اول از دفتر هجدهم با عنوان "قزوین در مسیر بازآفرینی"، با حضور اعضای هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و علاقه مندان در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، منا عرفانیان سلیم، دبیر پانل و محسن حبیبی، استاد دانشگاه، علیرضا خزائلی، مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین، نادر محمدزاده، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران و مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان قزوین، بیدا میرحسنی، دبیر انجمن توسعه حیات شهر، مسعود حق لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اعضای پانل بودند.

قزوین پیشگام در حوزه برنامه ریزی شهری

در ابتدای نشست، علیرضا خزائلی، مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین سخنرانی کرد. او با اشاره به لزوم توجه به مفهوم تحول در حوزه مدیریت شهری اظهارکرد: لزوم توجه به مساله تحول و میزان تحولات رخ داده در طی سالیان گذشته با سلسله پروژه هایی انجام شده، مساله مهمی است.

مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین با تاکید بر اینکه باید توجه داشت، مفهوم  تحول در گذشته چه جایگاهی در مساله مدیریت و بازآفرینی شهری داشته است، گفت: به این منظور باید سه گروه مدیریت شهری، شهروندان و گردشگران را بررسی کرد و در نظر داشت که برنامه های مدیریت شهری چه تحولاتی را برای این گروه ها به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه قزوین پیشگام در برنامه ریزی شهری است، گفت: انجام طرح های جامع شامل طرح مندا در سال ۵۰، طرح مسکون در سال ۵۹، شارمند در سال ۷۰ و طرح جامع شهر و برنامه در سال ۹۴ و همچنین انجام طرح های تفضیلی، طرح های بافت فرسوده شامل طرح محیط پایدار در سال ۸۷ و طرح های موضعی و موضوعی دیگر، نشان دهنده پیشگام بودن شهر قزوین در حوزه برنامه ریزی شهری است. 

خزائلی با اشاره به اینکه قزوین از اولین شهر هایی است که طرح های جامعی را در برنامه ریزی شهری پیگیری کرده است، اظهار کرد: طرح های راهبردی cds در دانشگاه بین المللی امام خمینی در سال ۸۰ و در شارستان در سال ۸۶ از جمله این طرح ها هستند.  

مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین با اشاره به چشم انداز، اهداف و راهبردهای مشترک بین طرح های جامع و راهبردی انجام شده در قزوین اظهارکرد: رشد اقتصادی، هویت شهر، نقش تاریخی از مسائل مشترک موجود در این طرح ها بوده است.

خزائلی ادامه داد: بررسی طرح های انجام شده نشان می دهد، طرح‌های جامع در بخش آموزش، زیست محیطی، خدمات، مدیریت و مالیه شهری ضعیف عمل کرده اند.

وی افزود: تعدد طرح‌ها و فاصله زمانی کم میان آنها سبب شده که در بسیاری موارد تحقق طرح ها مقدور نباشد و پیش از آنکه طرحی به افق مطلوب خود برسد، طرح دیگری تهیه می شود که این امر سبب می شود تغییرات احتمالی نسبت به طرح قبلی، در طرح جدید به عنوان وضع موجود پذیرفته شده و مشروعیت یابد.

خزائلی گفت: توجه به الگو گرفتن از طرح های قبلی و مدگرایی در طرح های انجام شده نیز مساله مهمی است. به نحوی که طرح ها در دوره های مختلف رویکردهای متفاوتی پیدا می کنند.

وی تاکید کرد: رویکرد غالب طرح ها برگرفتگی از طرح های پیشین و توجه به مدگرایی بوده و  نادیده گرفتن و بی توجهی به ابعاد مدیریتی و مالی، نظام های حقوقی و ابعاد اجرایی از نقاط منفی طرح های انجام شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین با اشاره به برنامه میراث فرهنگی و تاریخی در پنج شهر قزوین گفت: طرح مندا و مسکون با هدف توجه خاص به احیا مرکز شهر قزوین و تاکید بر حفظ ابنیه تاریخی، شارمند با هدف حفظ هویت تاریخی شهر، طرح cds دانشگاه امام خمینی و cds شارستان با هدف احیا و تجدید ساختار شهر تاریخی (بافت کهن) قزوین و عناصر مرتبط با آن و تبدیل آن به یک جاذبه تاریخی-راهبردی از جمله طرح های انجام شده در این رابطه هستند.

 وی با اشاره به انجام ۳۰ پروژه در محدوده تاریخی شهر قزوین ادامه داد: محله آخوند، گرمابه قجر، گرمابه حاج میرحسین، بازار سعادت، گرمابه بلور، خانه امام جمعه شهیدی، عمارت طوطی، پاساژ ساربان ها، کاروانسرای سعدالسلطنه، عمارت سردار مفخم، خانه سپه، تالار ایران، خانه ابوترابی، عمارت شهرداری ، عمارت راه و موزه چهل ستون، سبزه میدان، امام زاده حسین، گلزار شهدا، گرمابه سپه از جمله این طرح ها هستند.

خزائلی گفت: خانه بهروزی، موزه فرهنگ وآموزش، زبیده خاتون، پارکینگ انصاری غربی، عمارت باغ سپهدار، گرمابه صفا، موزه شهید بابایی، مدرسه صالحیه، راسته وزیر جنوبی و مسیر گردشگری از دیگر پروژه های انجام شده در محدوده تاریخی شهر قزوین هستند.

مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین با اشاره به مقیاس مداخله در ۳۰ پروژه انجام شده در حوزه بافت های تاریخی شهر قزوین اظهارکرد: مقیاس مداخله در ۱۷ مورد تک بنا، ۸ مورد مجموعه و ۵ مورد بافت و متولیان مداخله در ۲۱ مورد از پروژه ها بخش دولتی، ۳ مورد بخش خصوصی و ۶ مورد به صورت مشارکتی بوده اند که این آمار نشان می دهد شهر قزوین در سال های گذشته بر اساس نگاه تک بنا و بودجه دولتی مورد توجه بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در رویکرد بازآفرینی شهری قزوین حقایقی وجود دارد که ناشی از تجربیات سال های گذشته است، افزود: حقیقت این است که توجه به بناهای تاریخی با دید موزه ای مناسب نیست و باید عملکردی وجود داشته باشد که به شکل عمومی دیده شود.

مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین ادامه داد: اگر فعالیتی بدون توجه به روح بنا و نیازهای جامعه انجام شود اثرات کوتاه مدت خواهد داشت، بنابراین باید فعالیت ها متناسب با روح بنا و نیازهای جامعه انجام گیرد تا موجب پایداری شود.

خزائلی اظهار کرد: نگاه دولتی باید شهروندان و ساکنین را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار دهد چراکه مرمت هر پروژه ای بدون در نظر گرفتن شهروندان و ساکنان، موجب از بین رفتن ارزش آن پروژه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مناسب سازی و ایجاد تسهیلات برای گردشگران باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد، گفت: تعریف دقیق زون ها و محدوده های تاریخی هسته و مراکز و محلات تاریخی که تشکیل دهنده بافت شهر تاریخی قزوین هستند، باید در رئوس برنامه‌ها قرار گیرند و همچنین اصلاح ساختارها در زمینه مدیریت سازمان ها و دستگاه های ذیربط و ذی نفوذ در شهر تاریخی به صورت یکپارچه انجام شود.

خزائلی در ادامه در خصوص رضایتمندی عوامل مدیریت شهری، شهروندان و گردشگران از برنامه های مدیریت شهری در قزوین اظهار کرد: به نظر می رسد نهادهای اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری و شورای شهر به دلیل اختصاص هزینه های قابل توجه، تعدد پروژه‌های بازآفرینی در مقیاس‌های بزرگ و کوچک، برگزاری متعدد مراسم های کلنگ زنی، افتتاحیه، همایش‌ و جشنواره‌ در این مکان‌ها از رضایتمندی نسبت به فعالیت های خود برخوردار هستند.

وی ادامه داد: بر اساس توزیع ۱۰۰پرسشنامه در بین شهروندان و نظرسنجی در خصوص سه حوزه بافت تاریخی، مجموعه سعدالسلطنه و خیابان سپه نیز به نظر می رسد به طور کلی نظرات شهروندان در خصوص پروژه های مورد سوال مثبت بوده است.

قزوین، شهر سفرهای یک روزه و چند ساعته

مدیرعامل شرکت عمران و سازندگی استان قزوین با اشاره به نظرسنجی انجام شده در سال ۹۳ از گردشگران نوروزی اظهار کرد: طی این نظرسنجی مشخص شد گردشگری در شهر قزوین عمدتا یک روزه و حتی چند ساعته است و بیشتر گردشگران به قصد دیدار دوستان یا زیارت شاهزاده حسین به این شهر سفر کرده و بسیاری از گردشگران از نبود امکانات زیرساختی مانند هتل، اقامتگاه و ... ناراضی بودند.

وی با بیان اینکه شهر قزوین برای گردشگران تنها در زمان مناسبت ها خدمات مناسبی را به گردشگران ارائه می دهد، گفت: تفاوت ارائه تسهیلات در خارج از مناسبت ها از نظر گردشگران مناسب نیست بنابراین قزوین نیازمند استراتژی سرمایه‌گذاری در جذابیت‌ها و رخدادهای جدید فرهنگی است.

خزائلی با اشاره به اینکه ۱۶۰ طرح در طول ۵۰ سال گذشته در حوزه مدیریت و بهسازی شهری انجام شده است، اظهار کرد: اینکه همه فرصت خود را با مدگرایی و نقد کردن از بین ببریم به هیچ وجه مناسب نیست.

وی ادامه داد: نقد کردن فعالیت های گذشته اشکالی ندارد اما نباید همه فرصت را برای نقد کردن از دست داد.

هر سال ۳.۵ طرح شهری برای قزوین تصویب شده/ قزوین در خاطره گردشگری کشور ننشسته است

محسن حبیبی، استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قزوین جزو شهرهایی است که به طور متوسط هر سال ۳.۵ طرح برای آن تدوین و تصویب شده است، گفت: ببینید چه بلایی بر سر شهر آمده است. مفهوم بازآفرینی شهری، نوسازی شهری، مرمت شهری با این تعدد طرح رنگ می بازد. اصطلاحی است که می گوییم اگر ماما دو تا شود بچه ناقص می شود، مصداق بارز وضعیت فعلی شهر قزوین است.

قزوین در خاطره گردشگری کشور ننشسته

حبیبی در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد: شهر قزوین با وجود امکانات بسیاری که دارد بر خلاف شهرهایی چون یزد و کاشان در خاطره گردشگری کشور ننشسته است. قزوین یکی از معدود شهر در باغ و باغ در شهرهای ماست که اگرچه این خاصیت را از دست داده اما نسبت به همین دلیل است که به جرات می توانم بگویم، هیچکدام از طراحان و برنامه ریزان، شهر قزوین را از لحاظ محیط پیرامونی مورد بررسی قرار نداده اند و بیشتر تکیه بر دیدگاههایی کرده اند که ما در در مدرسه یاد می دهیم (زونینگ) و بسنده کرده اند.

حال گردشگران خوب نیست

 این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مورد ۳۰ پروژه اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: به نظر می آید همکاران من در این مقیاس ها مسلط تر عمل کرده اند و نتایج بهتری هم بدست آورده اند. به نظر می آید با این اقدامات شهر قزوین دچار تحول شده و حالش خوب است اما شهروندان حالشان نه خوب است و نه بد و تقریبا در همه جا مردد هستند چون تکلیفشان مشخص نیست. گردشگران هم حالشان بد است.

چرا قزوین در خاطره گردشگری کشور نیست؟

او با طرح این پرسش که چرا شهر قزوین در خاطره گردشگری کشور نمانده، چنین پاسخ داد: شاید دلیلش این باشد که به تهران نزدیک است، شاید دلیل دیگر این باشد که قزوین به عنوان مکان عبور مطرح می شود و نه یک مکان حضور. یعنی این شهر به عنوان مقصد تلقی نمی شود بلکه بیشتر به عنوان شهری برای یک توقف کوتاه شناخته می شود.

قزوین در مسیر بازآفرینی اما سردرگم

به گفته حبیبی، در سالهای اخیر قزوین در مسیر مفهوم بازآفرینی قرار گرفته با این حال همچنان سردرگم است. هنوز محله "آخوند" به عنوان یکی از قدیمی ترین محله ها تکلیف خود را نمی داند. زیرا شهر تکلیفش را معلوم نکرده و هنوز گرفتار دستورالعمل های ۹۶۰ طرح است. بنابراین به نظر می آید که تلاش ها باید دو چندان شود.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است مفهوم بازآفرینی با رویکرد حفاظت و توسعه توامان در قزوین در دستور کار قرار گیرد و اگر این کار انجام شود این شهر به خوبی در مسیر بازآفرینی قرار می گیرد.

حبیبی با اشاره به اینکه باید اقدامات انجام شده مستند شوند تا فعالیت های انجام شده و مسیر طی شده سرلوحه اقدامات مدیران آینده باشد، گفت: ذکر این نکته که بافت تاریخی شهر نباید تغییر کند تذکر درستی است اما نباید از یاد ببریم که شهر نیز مانند انسان ها مرتبا در حال تغییر و نیازمند بازآفرینی است.

وی اظهار کرد: برای شهر های ایران نباید اصطلاح باغ شهر را استعمال کرد و باید از اصطلاح شهر در باغ یا باغ در شهر استفاده شود و همچنین به جای استفاده از واژگان معماری و شهرسازی سنتی و باغداری سنتی باید از عبارات سنت شهرسازی، سنت معماری و سنت باغداری استفاده شود زیرا در این واژه ها سنت، مساله ای جاری است و رویکردی قدیمی و کهنه نیست و می تواند به روز شود.   

حبیبی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در حوزه شهری تاکنون عمدتا یک سویه بوده و توسط سطوح بالایی انجام شده است، گفت: این نگرش باید وارونه شود و به سمت مشارکت عمومی پیش برود.

در قزوین به طرح ها وفاداری نشده/ باید از تعصب مینیاتوری به باغ دوری کرد

محمدنادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه این نشست اظهار کرد: در برنامه ریزی ها و مطالعات از صدر تا ذیل، مسائلی وجود دارد که از این مسائل می توان به سلسله مراتب اقدامات، شرح خدمات، وفادار بودن به طرح ها اشاره کرد که در کل کشور نمود پیدا کرده و تنها به قزوین اختصاص ندارد.

در قزوین به طرح ها وفاداری نشده

وی با اشاره به اینکه در قزوین طرح های زیادی انجام شده ولی وفاداری به آن وجود نداشته افزود: در کشور های توسعه یافته سناریو در طرح ها ثابت است و وفاداری به موضوع تا انتها وجود دارد اگرچه در این میان اصلاحاتی نیز در برنامه ها و طرح ها به وجود می آید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: در ایران مطالعات زیادی انجام می شود که بعضا حتی با هم متضاد هستند و متاسفانه به هیچ وجه وفاداری و سناریوی ثابت در طرح ها وجود ندارد و این مساله باید در بدنه مدیریتی کشور مشکل یابی شود.

قزوین مقصد گردشگری نیست

محمدزاده با اشاره به اینکه قزوین مقصد گردشگری نیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که در  قزوین مکانی به عنوان شناسه گردشگری در ذهن گردشگران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پروژه های محوری در قزوین بسیار موفقیت آمیزتر از طرح هایی که باید مسائل را در کنار هم جمع و به ساختار فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شهر هم زمان با هم توجه می کردند، افزود: برای بررسی شهرها در عنوان بازآفرینی به مفهوم عام، باید همه ساختارها در کنار هم دیده شوند تا پروژه ها مفهوم پیدا کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: برای اینکه وفاداری به طرح ها ایجاد شود باید جریان سازی انجام گیرد که البته در یک بازه زمانی در قزوین این کار انجام شده و نتایج خوبی هم داشته است.

وی با اشاره به اینکه رشد گردشگر در قزوین به مراتب بیشتر از متوسط رشد گردشگر در دیگر شهرهای کشور است، گفت: این موفقیت نشان دهنده اقدامات نسبتا خوب در شهر قزوین است.

وفاداری به طرح ها مطالبه عمومی شود

محمدزاده اظهار کرد: بدنه علمی کشور می تواند وفاداری به طرح ها و برنامه ریزی ها را به یک مطالبه عمومی و همگانی تبدیل کند و این نکته می تواند در اجرای بازآفرینی شهری موفق، کمک کننده باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن مجموع اقدامات انجام شده در قزوین نشان می دهد که در مقایسه با کل کشور، با وجود کاستی های موجود، این استان نمره خوبی را به دلیل پروژه های مثبتی که در آن انجام شده به خود اختصاص می دهد. 

وی تاکید کرد: همواره شرایط مطلوب تری وجود دارد که با رسیدن به آن فاصله وجود دارد و طبیعتا باید برای رسیدن به شرایط مطلوب تلاش شود اما تغییرات مثبت را نباید نادیده گرفت.  

مسئولیت حفظ باغستان ها فقط با باغداران نیست

محمدزاده با اشاره به اهمیت حفظ باغستان های شهر قزوین گفت: باغستان بخش قابل توجهی از خدمات خود را به کل شهر می دهد بنابراین نمی توان همه مسئولیت نگهداری آن را تنها به باغداران داد.

باید از تعصب مینیاتوری به باغ دوری کرد

وی افزود: در تاریخ شهر قزوین باغستان همواره همراه با توسعه شهر قزوین توسعه پیدا می کرد و باید از تعصب مینیاتوری و تقدسی به  باغ دوری کرد و توسعه باغ و شهر را در کنار یکدیگر در نظر گرفت.

قزوین بدون باغستان حیات ندارد/ باغستان های شمالی از بین رفته اند/ ۶۰ هزار هکتار باغستان در معرض نابودی

دبیر انجمن توسعه حیات شهر با اشاره به اینکه باغستان ها با حیات شهرها گره خورده اند، گفت: باغستان در شهر قزوین منحصر بفرد و با سایر شهرها متفاوت است، اظهارداشت: در شهر قزوین با شهروندانی نظیر باغبان، باغدار، آبیار، تولیدکننده، دخو و کارگران فصلی روبرو هستیم که با فعالیت های باغ درگیر هستند.

بیدا میرحسینی با یادآوری اینکه باغستان در قزوین به تعابیری بیش از ۲۰۰۰ سال و براساس اسناد و مدارک بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، گفت: باغستان به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است.

 وی با اشاره به موضوع طومار آب شهر قزوین، گفت: تمامی آحاد مردم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و با سرمایه اجتماعی بالا (اعتماد، مشارکت، انسجام) طومار آب را تهیه کرده اند. جالب است بدانید این طومار توسط حمدالله مستوفی در قرن هفتم هجری امضاء شده است.

حیات شهر قزوین با حیات باغستان گره خورده

میرحسینی گفت: وقتی می گوییم حیات شهر با حیات باغستان گره خورده به این دلیل است که مردم شهر، باغستان و باغستان شهر، مردم را حمایت کرده است.

دبیر انجمن توسعه حیات شهر افزود: هنگامیکه گفته می شود باغستان به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است، تعامل انسان و طبیعت را نشان می دهد. انسان ها به این نتیجه رسیده اند که تهدید ها را به فرصت تبدیل کنند و از این فرصت ها، حیاتی برای یک زاد بوم بسازند.

باغستان های شمالی از بین رفته اند

وی با بیان اینکه شهر قزوین تنها شهری است که در میان یک باغستان قرار گرفته است، گفت: متاسفانه امروزه باغستان های شمالی شهر قزوین از بین رفته است.

میرحسینی با اشاره به سخنان زکریای قزوینی اظهار داشت: "قزوین شهر بزرگ و آبادی است در زمین پهناور و بلند و دارای خاکی نیکو و باغ های بسیار و درختان فراوان و نواحی و اقطاری پاکیزه و روییدنی های خوش اسلوب که مانند آن در دیگر شهرها نیست. موستان ها (تاکستان) و باغستان ها از هر طرف به شهر بزرگ محیط است."

وی با اشاره به اینکه شهر قزوین در منطقه کم آب و در کوهپایه البرز واقع شده است، گفت: شهر قزوین دارای پنج رودخانه است که این رودخانه ها یا روان آبها، سیلاب های کوهپایه ها را به شهر هدایت می کردند. این سیلاب ها درگذشته مدیریت شده است. شهر قزوین به دلیل مدیریت خوب در مهار سیلابها، با کمترین تلفات مالی و انسانی درگذشته روبرو بوده است. به این صورت که رودخانه ها، سیلابها را به شهر قزوین روانه می کنند و در نزدیکی شهر توسط کاریزها مهار و به اطراف باغستان های شهر هدایت می شوند.

دبیر انجمن توسعه حیات شهر با اشاره به اینکه شیوه آبیاری باغستانهای شهر قزوین در کل کشور منحصر بفرد است، گفت: گفته می شود که آبیاری های سنتی باید از بین برود و ما این گفته را قبول داریم اما بعضی از آبیاری های سنتی منحصر بفرد هستند و سایر مناطق کشور باید به عنوان الگو از آن استفاده کنند.

میرحسینی با بیان اینکه امروزه موضوع بازآفرینی شهری به صورت محله محور مطرح شده است، گفت: باغات ما محله داشته و این محلات دارای اسم بوده است. در قزوین آخرین قطعات تقسیم شده نفر نام دارد که متشکل از چندین اصله درخت است. یعنی امکان دارد یک باغدار ده، بیست، سی نفر داشته باشد. هنوز ۲۶۰۰ هکتار باغ در شهر قزوین زنده است.

دبیر انجمن توسعه حیات شهر در ادامه به نحوه آبیاری اشاره کرد و گفت: هر نفر (متشکل از چندین اصله درخت) در چاله قرار می گرفتند و به صورت قراقابی آبیاری می شدند و آبدهی آنها نیز به صورت نوبتی انجام می شد.

 وی با بیان اینکه باغستان های شهر قزوین داری حقابه هستند، گفت: براساس طومارکه از گذشته تهیه شده، از ۱۵ دی ماه تا ۱۵ فروردین ماه سهم آبیاری باغ های شهر قزوین مشخص شده است.

دبیر انجمن توسعه حیات شهر افزود: معیار ساعت آبیاری براساس "هنگام" دوازده ساعته بوده است. در شهر قزوین آب هدر نمی رود و بخشی از آب در سفر های زیرزمینی ذخیره می شود.

میرحسینی با اشاره به موضوع گردشگری شهر قزوین گفت: در موضوع بازآفرینی شهری، نگاه ما باید به این سمت سوق داده شود که شهر با محیط اطراف آن و آنچه که شهرها را نجات و حیات داده، در نظر گرفته شود. موضوع باغستان ها در شهر قزوین نیز از این قاعده مستثنا نیست زیرا سیلاب ها را مهار کرده و آبادانی را برای این شهر به ارمغان آورده است.

تعاملات انسانی در دل باغستان ها

 وی با اشاره به موضوع چاه خانه ها در باغستان های شهر قزوین گفت: در گذشته چاه خانه ها محلی بوده افراد مرتبط با باغداری مسائل و مشکلات یکدیگر را در آنجا حل و برای آینده باغ های خود تصمیم گیری می کردند. یعنی تعاملات انسانی در دل باغستان داشته ایم.

میرحسینی گفت: باغستان فضای سبز نیست، بلکه باغستان نشان دهنده مدیریت افرادی است که از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار بودند. آنها کنار همدیگر، یک اکوسیستم با عناصر انسانی و عناصر طبیعی تشکیل داده اند.

وی با بیان اینکه یک عنصر حیاتی باید تبدیل به یک مطالبه حیاتی در شهر شود، گفت: در سالیان اخیر مردم به سمت باغستان سوق داده و آنان با باغستان های اطراف شهر قزوین آشنا شده اند. درصدد هستیم تا مردم خودشان مطالبه گران حفظ حیات و ادامه زندگی اجتماعی شهر شوند.

قزوین بدون باغستان حیات ندارد

میرحسینی با بیان اینکه در موضوع بازآفرینی حتما مباحث اکولوژی انسانی یعنی عناصر طبیعی و عناصر انسانی باید در نظر گرفته شود، گفت: قزوین بدون باغستان حیات ندارد.

دبیر انجمن توسعه حیات شهرافزود: اکوسیستم ها جوان، بالغ یا مسن هستند. باغستان های شهر قزوین، یک اکوسیستم مسن هستند که به حفاظت، پایداری و ارتقای کیفیت نیاز دارند. آنچه در این میان مهم به نظر می رسد، این است که شهر را با پیکره اطراف آن باید مورد توجه قرار دهند تا حیات شهری تداوم داشته باشد.

۶۰ هزار هکتار باغستان در معرض نابودی

او در پایان به این نکته اشاره کرد که فاز دوم پل امام رضا (ع) در حال نابودی ۶۰ هزار هکتار از باغستان های قزوین است.

حق لطفی: برنامه ای برای نگهداری باغستان ها وجود ندارد

در ادامه این نشست مسعود حق لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی در چارچوب سیاست های وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی در خصوص بازآفرینی تعریف شده است و ما باید براساس اهداف بازآفرینی شهری در ۲۷۰ محله مشخص شده در سال اول برنامه، سیاست های تعیین شده را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه در مقاطع پیشین تعریف وزارت راه وشهرسازی از بافت فرسوده دارای سه مولفه ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری بود، افزود: با این دیدگاه در گذشته طرح کالبدی موضعی تعیین می شد و با بازکردن یک خیابان و دادن وام و تجمیع چند خانه فعالیت ها شکل می گرفت.

حق لطفی ادامه داد: در حال حاضر خوشبختانه سیاست ها عوض شده و بر اساس اجتماع محوری پیش می رود و ابتدا مشاوران در منطقه حضور پیدا می کنند بدین ترتیب با نیازسنجی از مردم و بر اساس نیازها و اسناد بالا دستی، فعالیت ها پیگیری می شود.

در دوره جدید، طرح جدیدی تهیه نکرده ایم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی قزوین در دوره فعلی در برنامه های خود وفاداری به طرح های بزرگی که در گذشته انجام شده است را مدنظر قرار داده، گفت: در دوره فعلی طرح جدیدی ایجاد نکرده ایم و سعی براین بوده که به طرح های قبلی که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است وفادار باشیم و در این مسیر تلاش کرده ایم از نقطه نظرات استفاده کنیم و از فعالیت های اشتباه دوری کنیم.

حق لطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر نگاه ما حل مشکلات از بالا به پایین است، گفت: نگاه باغداران  و نگاه ngo ها به باغداری متفاوت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصرار می شود با شیوه سنتی و قدیمی باغداری را انجام دهیم در حالیکه این باغداری به صرفه نیست و موجب رها شدن باغ ها می شود.

رهاشدگی، دلیل تخریب باغستان ها

حق لطفی افزود: تاکنون تخریب باغ ها در قسمت عمده توسط دولتی ها انجام نشده و دلیل آن بیشتر رها شدگی بوده است زیرا در حال حاضر باغداران باغ ها را رها کرده اند و کسی که باغ را حفظ کند وجود ندارد.  

برنامه ای برای نگهداری باغستان ها وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه برنامه ای برای نگهداری باغداران در باغستان های قزوین وجود ندارد، گفت: موضوع توجه به باغستان تنها وظیفه راه و شهر سازی نیست اما مسئولین جهاد کشاورزی و مسئولین منابع آب طوری رفتار می کنند که انگار به هیچ وجه متولی این مساله نیستند.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با اشاره به اینکه تاکید ما بر این است که از فعالیت های اشتباه دوری کنیم و به برنامه ها قبلی پایبند باشیم، گفت: در اداره کل راه و شهرسازی قزوین به روی مشورت دهندگان باز است و ما در راستای اقدامات خود از انتقادها و مشورت های سازنده همه افراد به ویژه تشکل هیا مردم نهاد استقبال می کنیم. /

نظر شما