شناسهٔ خبر: 60005 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۲۵ مهر

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز ( چهارشنبه ۲۵ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

جهان اقتصاد

مدیریت كشور دچار آفت پروژه زدگی است

وزیر راه گفت: با بهره برداری از باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد، همزمان دو هواپیما می توانند از باند چپ و راست این فرودگاه نشست و برخاست کنند.عباس آخوندی در مراسم بهره برداری از ۱۰ پروژه عمرانی در فرودگاه مهرآباد گفت: صنعت هوانوردی صنعت سختی است؛ از یک طرف به فناوری وابسته است و از طرف دیگر اولین تیر تحریم ها به آن اصابت کرده و اداره این صنعت را بسیار سخت کرده است.وی افزود: سهم من از تجربه مدیریتی که در کشور داشته ام این است که ما پروژه زده هستیم و دنبال پروژه هایی هستیم که به کارآمدی آن دقت نکرده ایم و بررسی نکردیم که نهایتاً این همه پروژه چقدر کارایی برای ما داشته است.

آخوندی گفت: ما در این دوره تلاش کردیم پروژه هایی تعریف شود که آسایش مردم و کارایی صنعت را به دنبال داشته باشد. پروژه ها باید کمک می کرد که ایمنی یا آسایش مردم و یا اقتصاد صنعت را ساماندهی کند.به گفته وزیر راه و شهرسازی نکته مهم رضایت مندی مردم است ولی بدون نیروی انسانی آموزش دیده، این میلیاردها تومان هزینه کردن فایده ای ندارد.وی ادامه داد: از همین رو طرح تربیت مدیران فرودگاه های سراسر کشور را اجرا کردیم و در آن بدون آنکه نیازی به اجرای اقداماتی همچون رابطه باشد، نیروهای مستعد را برگزیدیم.

جهان صنعت

تجاری سازی بلای جان بافت تاریخی تهران

از پله‌های متروی پانزده خرداد که بالا بروید، بنایی آجری می‌بینید که از طهران قدیم به جا مانده. حجره‌هایی با سردر کاشی فیروزه‌ای و پنجره‌های چوبی سر چهارراه گلوبندک و وسط بازار جا خوش کرده‌اند که برای لحظاتی هم که شده شما را به روزهای دور طهران می‌برند. بالای بنا، این نوشته نصب شده: «پاساژ موقوفه منیرالسلطنه؛ تاریخ وقف ۱۳۱۱ه.ق (۱۲۷۲ ه.ش)». بازاری‌ها ملک را به «سرای سیگارچی» می‌شناسند. جایی که «منیرالسلطنه» همسر ناصرالدین‌شاه قاجار و مادر کامران میرزای نایب‌السلطنه، وقفش کرده و هنوز هم پابرجاست، چند روزی است که شنیده می‌شود قرار است برای ساختن یک کریدور شبه تجاری چند طبقه تخریب شود. خبر زمانی بهت‌زدگی دوستداران میراث فرهنگی را دوچندان می‌کند که گفته شده مجوز از سوی شورای فنی تهران به ریاست مدیرکل میراث فرهنگی تهران صادر شده است. اگرچه دلاوربزرگ‌نیا در گفت‌وگو با «جهان صنعت» تخریب این بنا را تکذیب کرد و گفت خبر به صورت دیگری منعکس شده اما اعضای شورای شهر تهران در جلسه شورا با تایید این خبر خواستار ورود شهرداری تهران و جلوگیری از این تخریب شدند. حسن خلیل‌آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران هم از ضرب و شتم کارشناسان اعزامی این شورا به محل خبر داده و به «جهان‌صنعت» گفت از این افراد شکایت شده است.

چند روزی است که صدور مجوز تخریب سرای سیگارچی و ساخت‌و‌ساز یک مجتمع تجاری به جای آن خبرساز شده. آن طور که گفته شده بهانه تخریب تهیه کریدوری برای مترو پانزده خرداد است و شورای فنی تهران مجوزش را صادر کرده. دلاور بزرگ‌نیا (مدیرکل استان تهران) که ریاست این شورا را برعهده دارد در گفت‌وگویی با «جهان صنعت» این تخریب را تکذیب کرد و گفت به زودی در این باره توضیح کامل ارائه خواهد کرد.

عصر اقتصاد

اولین تیر تحریم های خارجی به سوی صنعت هوایی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعالیت و مدیریت در صنعت هوایی ایران یکی از دشوارترین حوزه‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود، اعلام کرد: این صنعت همواره اصلی‌ترین و ابتدایی ترین هدفی بوده که از تحریم های خارجی آسیب دیده است.عباس آخوندی در مراسم افتتاح پروژه‌های فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: صنعت هوایی ایران در طول تمام دهه‌های گذشته همواره شرایط خاصی داشته است. این صنعت باید با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا خود را به روز کند و هم نیاز دارد که از تحریم‌ها دور مانده و با وجود تمام این فشارها کار خود را ادامه دهد. از این رو آنچه در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که مدیران این عرصه تا چه میزان فعالیت‌های خود را با وجود تمام این دشواری‌ها به پیش برده‌اند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در دوره اخیر تلاش کرده پروژه‌های خود را به شکل کارکردمحور تعریف کنند، توضیح داد: یکی از مشکلات عمده‌ای که ما در طول سال‌های گذشته با آنها روبرو بوده‌ایم، بحث پروژه‌محوری بسیاری از برنامه‌ها و هدف‌های اقتصادی بوده است. ما متاسفانه در برخی حوزه‌ها پروژه زده شده‌ایم و بدون توجه به کارکرد طرح تنها طرح پروژه‌های مختلفی را کلید زده و افتتاح کرده‌ایم.

شهروند

گزارش «شهروند» از «هرندی» ٢‌سال پس از شروع ساخت و ساز در بوستان حقانی، بوستانی که پاتوق معتادان بود و حالا ...

قرار بود اینجا زندگی بیاید

اوضاع چطور شده؟ چطور باید می‌شد، از آن موقع هم بدتر شده، بیشتر شده‌اند، شما یک‌سر برو میدان شوش، ببین در پیاده‌راه‌ها چه خبر است، کوچه پس‌کوچه‌ها پُر شده، قبلا همه‌شان در یک پارک جمع شده بودند، حالا که پارک نیست، کوچه‌ها را گرفته‌اند.

ستون‌های دراز و بدقواره ساختمان نیمه‌کاره از فاصله چندمتری، عرض‌اندام می‌کنند. سرسره فلزی ناتمام برای کودکانی که دلشان برای سرخوردن از رویش غنج می‌رود، دست تکان می‌دهد و سیمان‌های روی هم نشسته که انگار قرار است تبدیل به یک ساختمان عریض و طویل شود، هر روز بیشتر از روز قبل توی ذوق اهالی می‌زند. اهالی حالا تنها آنهایی نیستند که زاده «هرندی» و «دروازه غار»ند و به خانه آبا و اجدادی‌شان وفادار مانده‌اند، اهالی از ١٥، ١٠‌سال پیش، مهاجرانی‌اند که کار خیلی‌هایشان اعتیاد است، آنها که درآمدشان از مواد است و زندگی‌شان در اتاقک‌های چندمتری خلاصه شده.دیوار کشیدند تا معتادها نروند داخل پارک. نمی‌روند. عوضش همه کارشان را در کوچه پس‌کوچه‌ها می‌کنند، دستشویی‌شان، موادکشیدنشان، دزدی‌شان.

فرصت امروز

مهرآباد در بین یكصد فرودگاه برتر جهان

۱۰ پروژه زیربنایی و خدماتی فرودگاه مهرآباد به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد ریال صبح دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افتتاح شد. علی لاریجانی در این مراسم، صنعت هوایی کشور را صنعتی ممتاز خواند و بر حمایت هر سه قوه بر صنعت هوایی و تاسیس مرکز فکری برای توسعه کشور تاکید کرد.

عباس آخوندی نیز مدیریت در صنعت هوایی ایران را یکی از دشوارترین حوزه های اقتصادی ایران دانست و گفت که تیر نخست تحریم ها همواره به صنعت هوایی خورده است. همچنین مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از پیگیری طرح ساخت یک ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی فرودگاهی در تهران خبر داد. به گفته رحمت الله مهابادی، آخرین ارزیابی ها نشان می دهد که مهرآباد در بین فرودگاه های منطقه از نظر شاخص های مختلف، فرودگاه چهارم است و در میان ۱۰۰ فرودگاه برتر جهان قرار دارد.

تعادل

فصل نقل و انتقالات پایان یافت بازار اجاره تهران آرام نگرفت

سایه نرخ سود سپرده بر سر اجاره بها

همواره با آغاز نیمه دوم سال و عبور از فصل نقل و انتقالات مستاجران، آرامش بر بازار رهن و اجاره حاکم می‌شود و روند نرخ اجاره که در تابستان افزایشی است،همواره با آغاز نیمه دوم سال و عبور از فصل نقل و انتقالات مستاجران، آرامش بر بازار رهن و اجاره حاکم می‌شود و روند نرخ اجاره که در تابستان افزایشی است، ثبات می‌یابد و در صورت افزایش، شیب آن ملایم خواهد بود.

اما در سال جاری با توجه به اینکه از اردیبهشت ماه، قیمت‌ها در بازار خرید و فروش مسکن، با جهش روبرو شد، نرخ اجاره‌بها هم افزایش چشمگیری را تجربه کرد و همین موضوع موجب شد که بسیاری از موجران عرف بازار یعنی محاسبه نسبت یک پنجم و یک ششم قیمت یک خانه را زیرپا گذاشته و نسبت یک سوم و یک چهارم را برای محاسبه رهن کامل یا رهن و اجاره مورد استفاده قرار دهند و همین مساله فشار اقتصادی وارد بر دوش مستاجران را به‌شدت افزایش داد.البته با شروع مهر ماه، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که زمزمه‌ها برای افزایش نرخ سود سپرده بانکی در آینده، موجب شده که موجران انگیزه بیشتری برای ارایه فایل‌های رهن کامل یا فایل‌های قابل تبدیل پیدا کنند و همین موضوع می‌تواند به نفع مستاجران تمام شود.

نوآران

پروژه زده هستیم

آخوندی اظهار داشــت: در برنامه ششــم توسعه صدها پروژه تصویب شده است اما باید دید این پروژههــا در نهایت منجر به رفاه مردم میشــود یا خیر.عباس آخوندی در مراســم افتتاح ۱۰ پروژه ارتقــای خدمات فرودگاهی بــه ارزش ۲۷۰ میلیــارد تومــان در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه صنعت هوانوردی یکی ازسختترین صنایع شــقوق حمل و نقل است گفت: از یک ســو صنعت هوانوردی در مقابل فناوریهای جهانی قــرار دارد و باید خود را به روز نگه دارد و از سوی دیگر اولین تیر تحریمها به صنعت هوانــوردی اصابت میکند بنابراین اداره این صنعت بســیار سخت است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بســیار سخت صنعت فرودگاهی هــم از فعاالن بخــش خصوصی در این صنعــت و هم از بخــش دولتی تقدیرمیکنم که توانستند چرخ صنعت را بچرخانند. وزیر راه و شهرســازی با بیان اینکه متاسفانه پروژهزده هســتیم گفت: متاسفانه در هدایت ســرمایههای پروژه محوری داریــم در حالی که باید به کارآمدیها توجه کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما