شناسهٔ خبر: 60085 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تاکید بر آماده‌باش كامل بخش راهداری در برابر بارش‌های بی‌سابقه پاییز امسال

عبداهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های بی‌سابقه نسبت به سال‌های قبل تاکید کرد: لزوم آماده‌باش كامل پرسنل، ادوات و ماشین‌آلات راهداری به‌ویژه بسیج ماشین‌آلات موجو.د برای بازگشایی راه‌های استان‌های سردسیر مورد توجه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در همایش سراسری معاونان راهداری و فنی و نظارت ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها اظهار داشت سازمان‌ها و نهادهای مسئول در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به تبع وظايف خود، مسئوليت بزرگي در مقابل عموم مردم و كاربران جاده‌ها دارند و بايد با همكاري، تعامل و دقت در اجراي هرچه بهتر وظايف و اختيارات خود، ميراث‌دار راهها به عنوان سرمايه ملي با ارزش كشور و حمل‌ونقل به عنوان قطب مهم توسعه اقتصادي كشور هستند و بايد در نگهداري اين سرمايه عظيم و با ارزش، كوشا باشند. 

معاون وزیر راه ‌و ‌شهرسازی با اشاره به این مطلب افزود :سازمان در چندماهه گذشته با بهره گرفتن از توان تخصصی نیروهای كارشناسی و مسئول در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، توانست در مدیریت بحران ایجادشده در این بخش موفق عمل كند و تا حدود زیادی پاسخگوی مطالبات رانندگان تلاشگر شاغل در این بخش و  تأمین سایر مطالبات رانندگان عزیز همچنان در دستور كار مسئولان سازمان قرار دارد.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه در كشور ما جابه‌جایی بیش از ۹۰ درصد كالا و مسافر از طریق محورهای مواصلاتی و جاده‌ها انجام می‌شود، لذا هرگونه مشكلی در ارتباط با این بخش، مستقیماً بر اقتصاد كشور اثرگذار است و همه مردم ایران از این امر تأثیر می‌پذیرند. در این راستا تلاش بسیاری صورت گرفت تا مشكلات یكی پس از دیگری حل‌شده و پاسخگوی نیازهای رانندگان عزیز باشیم. در واقع آنچه اتفاق افتاد ناشی از ترمیم و تنظیم روابط بین صاحبان كالا، شركت و راننده بوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص انجام طرح راهداری زمستانی امسال گفت: انجام امور جاری راهداری و نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی آن باید در اولویت كاری معاونان و مسئولان راهداری در استان‌ها باشد. اعتقاد ما بر آن است كه اگر ابنیه‌ای نظیر پل‌ها به‌خوبی مورد رسیدگی قرار گیرد، خسارات احتمالی وارده به آن به حداقل می‌رسد و با صرف هزینه‌ كمتری جبران خسارت می‌شود.

حسن نیا بر لزوم اجرای دقیق دستورالعمل‌های اجرایی ابلاغی از سوی دفاتر ستادی تأكید كرد و اظهار داشت: راهداری زمستانی فصل مشترك همكاری بخش‌های مختلف سازمان به‌ویژه معاونت راهداری و حمل‌ونقل است. در این راستا همكاری، تعامل، دقت در اجرای دستورالعمل‌ها و استفاده درست از منابع و اعتبارات در انجام امور راهداری جاری نظیر پاک‌سازی جاده‌های قدیمی حاشیه جاده‌ها، نگهداری پل‌ها و ابنیه، انجام امور مربوط به ایمن‌سازی و نظایر آن اهمیت شایانی دارد.

وی گفت: اولویت اكنون با احداث پروژه نیست بلكه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی اجرایی صورت گیرد كه از كلیه امكانات و داشته‌های حوزه راهداری بهترین استفاده صورت گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین افزود: از ابتدای سال تاكنون یك هزار میلیارد تومان اعتبار به‌کل كشور درزمینهٔ راهداری اختصاص‌یافته است. در خصوص انجام راهداری زمستانی در استان‌ها در چندین پارت تقسیم‌بندی منطقه‌ای انجام‌شده است كه حلقه اول اولویت‌بندی در این مقطع زمانی، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، البرز، قزوین، زنجان و آذربایجان قرار دارند و در حلقه دوم، استان‌های مركزی، همدان، اصفهان، سمنان، خراسان و لرستان قرار گرفتند.

حسن نیا خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه پاییز امسال، پربارش است و پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته است، لزوم آماده‌باش كامل بخش راهداری در زمینهٔ پرسنل و ادوات و ماشین‌آلات راهداری به‌ویژه بسیج و به کار گرفتن ماشین‌آلات استان‌های گرمسیر به‌سوی استان‌های سردسیر و بازگشایی راه‌ها و محورهای شریانی در استان‌های اولویت‌دار حائز اهمیت است و مورد تأكید قرار دارد.

​توافیقات خوبی درزمینهٔ تأمین مطالبات رانندگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای محقق شده است   

 در این نشست سراسری داریوش امانی عضو هیئت عامل و معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به توفیقات به‌دست‌آمده از سوی مسئولان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص تأمین مطالبات رانندگان این بخش و رفع بحران به وجود آمده، افزود: در این راستا از اواخر مرداد مكاتباتی با وزارت صمت در خصوص تأمین مطالبات رانندگان درزمینهٔ قطعات یدكی ناوگان و لاستیك انجام شد. همچنین انجام مكاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور و در سطح وزرا انجام‌شده است كه خوشبختانه در زمره مصوبات شورای امنیت كشور قرار گرفته و با كمترین تنش اجرایی شد.

وی افزود: یكی از مطالبات رانندگان، تن كیلومتر بود كه جزء خواسته‌های اولویت‌دار آنان محسوب می‌شد در این خصوص تلاش و پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت و در حال حاضر مورد تصویب شورای عالی ترابری درآمده و در مرحله ابلاغ از سوی مقام عالی وزارت است.

معاون حمل‌ونقل سازمان بر ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مسئولان اجرایی استان‌ها درزمینهٔ حمل‌‌ونقل و راهداری تأكید كرد  و افزود: در ادامه این نشست‌ها، تشكیل كمیته‌های ارزیابی و بررسی مشكلات ضرورت دارد تا پس از بررسی مصوبات و نظرات همكاران در حوزه‌های اجرایی و صف در استان‌ها،‌ راهكارهایی برای رفع مشكلات و موانع و افزایش بهره‌وری با امكانات و وضعیت موجود اتخاذ گردد. 

​اعتبارات اختصاص‌یافته باید به‌موقع و به نحو مطلوب هزینه شود

 در ادامه این نشست محمد تیموری عضو هیئت عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع با تشریح وضعیت اعتباری در حوزه‌های فنی و راهداری در ستاد مركزی و استان‌ها، بر لزوم هزینه کرد صحیح و مطلوب اعتبارات تأكید كرد و افزود: تمامی معاونان فنی و نظارت و راهداری در استان‌ها موظف هستند در خصوص اعتبارات و هزینه کرد به‌موقع آن‌ها و عدم دپوی آن اقدام كردند، در بعضی استان‌ها بسیاری از كارها را معاونان راهداری در امور قرارداد‌ها انجام می‌دهند این در حالی است كه وظیفه مشخص معاونت فنی و نظارت این است كه در خصوص كلیه قراردادها، انجام خدمت داشته باشند.

وی خاطرنشان كرد: در هر سال، هر استان ۳۰۰ قرارداد را باید منعقد كنند كه از معاملات كوچك،‌ متوسط و ... را شامل می‌شود ولی متأسفانه تخصیص‌های استانی نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد كاهش داشته است در این خصوص باید تلاش شود در جهت تأمین منابع و اعتبارات استانی با دیگر مسئولان استان تعامل لازم صورت گیرد.

تیموری با اشاره به اینكه تأمین نمك و قطعات ماشین‌آلات راهداری باید از محل اعتبارات استانی انجام شود افزود: باید با كمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها هماهنگی لازم صورت گیرد این امر در جذب اعتبارات استانی و تقویت تعاملات درون استان‌ها و همچنین تشریح ضرورت انجام امور راهداری به‌عنوان وظیفه‌ای ملی مؤثر است.

استفاده از سیستم توزین در حال حركت در جهت حفظ روكش راه‌ها و نگهداری پل‌ها

 در ادامه برگزاری گردهمایی معاونان فنی و نظارت و معاونان راهداری ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، فرامرز مداح عضو هیئت عامل و نماینده ریاست سازمان در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری بر لزوم مستندسازی قراردادها به‌ویژه در خصوص ابنیه فنی و پل‌ها تأكید كرد و خاطرنشان ساخت: در خصوص تجهیز ماشین‌آلات راهداری به سیستم‌های مكانیاب (GPS) اقدامات خوبی صورت گرفته و درصد زیادی از ماشین‌آلات مجهز شده‌اند و در خصوص بخشی از ماشین‌آلات كه به GPS تجهیز شده‌اند، اعتبار لازم به ادارات استان‌ها اختصاص‌یافته است.

مداح همچنین افزود: طرح الزام به‌كارگیری شبكه بی‌سیم درزمینهٔ راهداری زمستانی و نگهداری راه‌ها اجرایی شده‌ است كه به‌صورت پایلوت در بعضی از استان‌ها اجرا شده است و در صورت موفقیت طرح، بی‌سیم‌های كارتی در كنار بی‌سیم‌های موجود قرار خواهد گرفت و در اجرای پروژه‌های راهداری استفاده می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: نقش پل‌ها در محورهای اصلی بسیار حائز اهمیت است در این راستا حفظ و نگهداری پل‌ها و روكش‌ راه‌ها از طریق سیستم توزین در حال حركت (WIM) امكان‌پذیر است. این سیستم‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند كه معاونان راهداری و مجریان پروژه‌های راهداری در استان‌ها می‌توانند از آن بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند.

باوجود كمبود اعتبارات، هزینه کرد صحیح اعتبارات راهداری ضروری است

 در ادامه این گردهمایی یک‌روزه كه با حضور معاونین راهداری و فنی و نظارت استان‌های سراسر كشور برگزار شد حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با مغتنم شمردن برگزاری این نشست‌های تخصصی در جهت تعامل و همكاری بیشتر مسئولان و دست‌اندركاران حوزه راهداری سازمان در سراسر كشور افزود: رمز موفقیت و استفاده بهینه از این نشست‌ها، در اتخاذ تصمیم‌ها و رویكردهای مناسب و مطلوب در جهت اجرای هرچه بهتر امور راهداری در كل كشور از سوی مسئولان و مجریان این امر در مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها است. با توجه به زمستان پربارش امسال كه از سوی سازمان هواشناسی كشور اعلام شده است، از همین الان بحث نگهداری راه‌ها، ابنیه،‌انجام راهداری جاری زمستانی و تجهیز مناطق و محورها و به‌ویژه گردنه‌های برفگیر به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و آماده‌باش نیروهای راهداری لازم‌الاجراست و بسیار حائز اهمیت است.

مطاعی خاطرنشان كرد: ما به اندازه كافی منابع در اختیار نداریم بنابراین باید در استفاده بهینه و اعمال درست هزینه کرد این اعتبارات و منابع دقت لازم صورت گیرد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی از وضعیت موجود و كمبود اعتبارات به ستاد مركزی در جهت اتخاذ راهكارهای لازم برای رفع مشكلات و موانع تأكید كرد و اظهار داشت: در شهریورماه به‌تمامی مسئولان راهداری در سراسر كشور دستورالعمل‌های راهداری زمستانی ابلاغ شده است. اكنون هر راهدارخانه‌ای در نقاط برفگیر باید با حضور نیروهای متخصص و آماده راهداری، مجهز به یك دستگاه گریدر، یك لودر و یك نمك‌پاش باشد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین افزود: اعمال اولویت‌بندی در بحث هزینه کرد اعتبارات، تلاش در جهت باز بودن راه‌های شریانی حتی در زمان بارش برف سنگین و پس‌ازآن اولویت بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی همچنین استفاده از امكانات دهیاری‌ها در بازگشایی راه‌های روستایی، انجام امور جاری راهداری زمستانی نظیر انجام درواسیون پل‌ها و پاكسازی قنوها و همچنین استفاده از توان ‌بخش خصوصی و استفاده از ماشین‌های بخش پیمانكاری به صورت قراردادی و اجاره‌ای در زمان بحران و بارش‌های سنگین از اهم امور راهداری زمستانی امسال مورد تأكید است كه امید می‌رود با اجرای دقیق وظایف در این حوزه و همكاری و تعامل دست‌اندركاران بخش راهداری زمستانی پربارش همراه با راهداری پویا، مستمر و با نشاط داشته باشیم.

اجرای سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی در چهار استان كشور

 در ادامه نشست سراسری معاونین راهداری و فنی و نظارت استان‌های سراسر كشور خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی، آن را سامانه‌ای جامع در خصوص ایجاد اطلاعات (برآورد صورت‌وضعیت، تعدیل و ...) بررسی، ثبت و بایگانی اسناد و كنترل پیشرفت پروژه‌های عمرانی تحت شبكه دانست و افزود: این سامانه با امكان دسترسی مدیران و كاربران سازمانی، پیمانكاران، ناظرین و مشاوران مرتبط با این موضوع در سطح كشور طراحی‌شده است كه با توجه به تهیه و راه‌اندازی این سامانه در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شروع آموزش كاربران دفاتر ستادی و استانی، بهره‌برداری از این سامانه در استان‌ها نیز آغاز شده است و به‌صورت پایلوت در چهار استان مورد استفاده قرار گرفته است و در مرحله بعدی در استان‌های كل كشور اجرایی می‌شود.

وی به وجود ۲ هزار و ۴۰۰ كیلومتر آزادراه در كل كشور اشاره كرد و در خصوص اعمال فرآیندهای نگهداری این آزادراه‌ها به‌ویژه در زمان بارش‌ها و طرح‌ راهداری زمستانی افزود: در حال حاضر ۱۹ آزادراه از سوی بخش خصوصی و شرکت‌های آزادراهی نگهداری می‌شود كه در این راستا مكاتبات مستمر و لازم با این شرکت‌ها انجام‌شده و همچنین برگزاری جلسات هماهنگی با آن‌ها و انجام بازدیدهای ادواری از این آزادراه‌ها در دستور قرار دارد كه با توان این شرکت‌ها، بتوانیم در كنار نیروهای راهداری سازمان، راهداری زمستانی هرچه بهتر امسال اجرا شود.

وی خاطرنشان كرد: در سال‌های گذشته برای ساخت ۵۰ پاسگاه پلیس‌راه، قرار دارد منعقد شد كه ۳۵ پاسگاه آماده بهره‌برداری است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی همه پاسگاه‌های در دست احداث افتتاح و بهره‌برداری شود كه با راه‌اندازی و آغاز به كار این پاسگاه‌ها و استقرار نیروهای پلیس‌راه، پوشش مناسب برای كنترل تردد و ترافیك جاده‌ها، اعمال مدیریت ترافیكی و كاهش تصادفات انجام می‌شود

نظر شما