شناسهٔ خبر: 60244 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۱ آبان

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

جمله

مهندس محمد اسلامی وزیر وزارت راه و شهرسازی از سوی رئیس جمهور را بیشتر بشناسیم

مهندس محمد اسلامی متولد اول مهر ماه ۱۳۳۵ در شهر اصفهان دانش آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه (دیترویت) میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه(تولیدو) اوهایو امریکاست.

وی همچنین در سال ۱۳۸۳ مدرک(ام بی ای) مدیریت جهانی هوانوردی مشترک  را از دانشگاه ( رویال رویدز) کانادا و دانشگاه شریف دریافت کرده است و از هفتم آبان ۹۶ تا ۲۸ مهر سال جاری استاندار مازندران بوده است.

اطلاعات

بازسازی روستاهای زلزله زده کرمانشاه امسال پایان می یابد

بازسازی تمامی واحدهای مسکونی و تجاری روستایی مستقر در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.این مطلب را مهندس رضا خواجه ای رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده در آستانه نخستین سالگرد وقوع زمین لرزه دلخراش استان کرمانشاه به خبرنگار اطلاعات گفت و افزود: خوشحالیم که به همت خود مردم مناطق زلزله‌زده مرحله نخست بازسازی مناطق روستایی را در مهر امسال (شش ماه زودتر از وعده اولیه) به پایان رساندیم و مرحله نهایی این فرآیند هم حداکثر تا پایان امسال خاتمه خواهد یافت.

خواجه ای افزود: قبلا وعده کرده بودیم که بازسازی تمامی واحدهای آسیب دیده از زلزله در مناطق شهری را هم تا پایان سال آینده به پایان برسانیم ولی با مشارکت جدی مردم و کمک های خوب دولت ساخت، تعمیر و بهسازی واحدهای مسکونی و تجاری مناطق شهری استان کرمانشاه را تا پیش از پایان تابستان ۹۸ به اتمام خواهیم رساند.خواجه ای گفت: در جریان زلزله پارسال ۱۲هزار و ۵۰۰ واحد روستایی و ۸۰۰۰ واحد شهری حدود ۱۰۰ درصد تخریب شدند و بالغ بر ۶۰ هزار واحد مسکونی هم آسیب جدی دید.

جهان اقتصاد

بازبینی دولت در سیاست های حوزه مسکن و بازآفرینی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست دولت در حوزه مسکن و بازآفرینی شهری به ویژه بافت فرسوده مغایر با خواسته و مطالبه مردم است و انتظار می‌رود در این سیاق بازبینی شود.صدیف بدری اظهار کرد: بعد از گذشت ۷ ماه تازه دولت به یادش افتاده تا برای بازآفرینی شهری به ویژه احیای بافت فرسوده منابعی را اختصاص دهد در حالی که در بسیاری از استان‌های سردسیر وقت و فرصت کار به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه بهتر بود زودتر این تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: در حالی که وزیر راه و شهرسازی استعفا داده عقد چنین توافقنامه‌هایی دردی را از مردم دوا نکرده بلکه نوعی دهن‌کجی به خواست به حق مردم در حوزه مسکن و بازآفرینی شهری است.

عصر اقتصاد

بنادر رجائی، امام و شهید بهشتی مراکز لجستیکی کشور

مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بررسی نحوه اجرای "سند آمایش مراکز لجستیک کشور" ، گفت: این سند به عنوان یک سند بالادستی برای احداث مراکز لجستیکی کشور محسوب می شود.خسرو سرایی با اشاره به ابلاغ "سند آمایش مراکز لجستیک کشور"  توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان ها برای اجرایی سازی مراکز لجستیکی در کشور، افزود: سند آمایش مراکز لجستیک کشور، یک سند بالادستی برای احداث مراکز لجستیکی محسوب می شود و روش‌شناسی لازم برای شناسایی ۵۸ پهنه در سراسر کشور را برای مراکز لجستیکی ارایه می کند.

وی ادامه داد: به همین منظور جلسه تبیین سند آمایش مراکز لجستیک کشور در سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مشاور مدیرعامل این سازمان و مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و نیز مدیران کل بنادر استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و معاونین بنادر امیرآباد، سیستان و بلوچستان، روسای ادارات سازمان بنادر تشکیل شد.

جهان صنعت

شرایط کنترلی و استعلام واجدین شرایط تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم تغییر کرد

دامنه وام مسکن محدود شد

بانک عامل مسکن با گسترش دستورالعمل کنترل و استعلام واجدین شرایط دریافت وام مسکن در اقدامی دور از انتظار، باعث سخت‌تر شدن شرایط دریافت وام مسکن شد‌. با اعمال دستورالعمل جدید دامنه افرادی که می‌توانند از این وام استفاده کنند محدودتر خواهد شد‌. این در حالی است که دولت قرار بود با افزایش سقف وام و بهبود شرایط بخشی از کاهش قدرت خرید متقاضیان در اثر نوسانات اقتصادی را جبران کند‌. کنترل و استعلامات لازم در خصوص شروط سه‌گانه خانه اولی برای متقاضیان تسهیلات صندوق مسکن یکم زوجین، از ابتدای آبان ماه، علاوه بر فرد متقاضی این تسهیلات، برای همسر او نیز اعمال می‌شود‌. از ابتدای تشکیل و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، مطابق با ضوابط و چارچوب‌های تعیین شده اعطای تسهیلات این صندوق، چنانچه یک متقاضی، به شکل انفرادی قصد افتتاح حساب و سپرده‌گذاری در صندوق را داشت، شرایط مربوط به خانه اولی بودن، صرفا برای همان فرد و نه برای همسر او (در صورت متاهل بودن)، مورد کنترل و استعلام قرار می‌گرفت‌.

به این معنا که اگر به طور مثال، پدر یک خانواده دارای سابقه مالکیت بود اما همسر او برای دریافت تسهیلات از صندوق پس‌انداز مسکن یکم اقدام می‌کرد، استعلام خانه اولی بودن صرفا برای همسر (فرد متقاضی) انجام می‌شد و خانه‌دار بودن پدر خانواده، مانعی برای دریافت تسهیلات یکم از سوی همسر او نبود‌. اما از یکم آبان ماه سال ۹۷ مطابق ضوابط بالادست بانک عامل بخش مسکن و مقررات جدید این بانک، شروط خانه اولی بودن، هم برای متقاضی و هم برای همسر او، استعلام می‌شود به این معنا که هر فرد متاهلی که برای افتتاح صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌خواهد اقدام کند هم او و هم همسر او باید خانه اولی باشد‌.

تعادل

ریشه رشد ۳۴ درصدی استارت ساخت و ساز

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در سه‌ماهه نخست سال جاری ۳۲ هزار پروانه‌  ساختمانی در مناطق شهری صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۵ درصد رشد داشته است، میزان رشد پروانه‌های ساختمانی در دوره مورد اشاره با صدور حدود ۳۰۰۰ پروانه ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد بوده است.مرور آمارهای چند سال گذشته از نظر تعداد پروانه‌های صادر شده خالی از لطف نیست. براساس آمارهای منتشره از سوی شهرداری تهران در بهار سال ۱۳۹۳، تعداد ۳۵۲۲ پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصـل گذشـته حـدود ۲.۹ درصـد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۵۰.۵ درصد کاهش داشته است، این تعداد پروانه حدود ۱۰.۳ درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد.

همچنین در بهار سال ۱۳۹۴، تعداد ۲۲۳۴ پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصـل گذشـته حـدود ۷.۶ درصـد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود۳۶.۶ درصد کاهش داشته است.در بهار سال ۱۳۹۵ نیز تعداد ۱۷۹۳ پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۹/۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۷ درصد کاهش داشته است.

برچسب‌ها: