شناسهٔ خبر: 60444 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام كرد:

لزوم بازنگری در تأمین مالی پروژه‌ها/ حذف تصدی‌گری‌های غیر ضرور بخش دولتی

محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره بر اینكه باید در نحوه تأمین مالی پروژه‌ها بازنگری شود با پیشنهاد تشكیل كارگروه مشترك با اتاق بازرگانی برای ارائه راهكارهای متنوع سازی منابع مالی بر حذف تصدی‌گری‌های غیر ضرور بخش دولتی تاكید كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی امروز در صبحانه كاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تصریح كرد: برنامه ششم و اسناد قانونی، تكالیف وزارت راه و شهرسازی را مشخص كرده‌اند و برای جزء به ج‍زء مشكلاتی كه نمایندگان بخش خصوصی طرح می كنند قانون تسهیلاتی و راه حل‌هایی پیش بینی شده است كه لازم است به آنها عمل شود و هم اكنون وقت "اقدام و عمل" است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان داشت: مهم رویكردها و استراتژی ها است كه اگر در این سنگر سخت، توفیق خدمت داشته باشم هر گونه تصدی گری غیر ضرور دولتی را رها و واگذاری ها را آغاز می كنیم.

وی كه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سخن می گفت، اضافه كرد: این جلسه یك پیام مشترك دارد. اینكه باید از روابط خشك و مكانیكی با بخش خصوصی فاصله گرفت و باید با برخی روش‌های تعامل با بخش خصوصی پایان یابد زیرا كه الگوها تغییر یافته است.

اسلامی با اشاره به اینكه  بازمهندسی ساختاری برای چابك سازی و ایجاد پنجره واحد برای ارائه خدمات باید انجام شود؛ تصریح كرد: نیاز به مسكن امری مستمر و پایدار است پس باید برای تعادل بازار مسكن و ساخت برنامه و سیاست مستمر و پایدار داشت و صنعت ساختمان باید به تقاضاهای زایشی متناسب با تغییرات جمعیتی و ساختار اقتصادی پاسخ دهد. در حال حاضر قشر متوسط و كم درآمد جامعه نیاز به مسكن دارند كه باید برای تأمین این نیاز، بنابر شرایط استانی و غیر متمركز عمل كنیم.

وی در ادامه با تاكید بر لزوم اجرای سیاست‌های بهینه سازی مصرف سوخت با نوسازی ناوگان، یادآور شد: توجه به موضوع ترانزیت و تكمیل زنجیره حمل و نقل در كریدورهای كشور از مؤلفه های كمك دهنده به رونق اقتصادی است..

اسلامی اذعان داشت: شناخت ظرفیت ها و فرصت‌های مزیت دار، همچون ایجاد شركت‌های سهامی عام برای تكمیل پروژه‌ها و مجتمع‌های گردشگری و خدماتی می تواند منافع مشتركی برای بخش خصوصی و دولتی تعریف كند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه روش ساخت و بهره برداری از فرودگاه‌ها در كشورهای مختلف به صورت ساخت، اجاره، واگذاری است كه باید این موضوع در كشور ما هم انجام شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به فرصت تاریخی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت، تصریح كرد: علاوه بر تكمیل زنجیره حمل و نقل برای تسهیل ترانزیت لازم است تولید بار هم صورت گیرد و سهم خودمان را از بازار دنیا افزایش دهیم.

اسلامی توضیح داد: تحول گرایی و دگرگونی دیدگاه‌ها باید صورت گیرد و جوانگرایی و ایجاد فرصت‌های خلاقانه باید مد نظر باشد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینكه باید برای افزایش ارزش پول ملی نهایت تلاش و كوشش خود را داشته باشیم زیرا این بخشی از هویت ملی ما است بر مودت، صمیمیت و اقدام به همراه عمل برای تقویت اقتصاد كشور تاكید كرد./

نظر شما