شناسهٔ خبر: 60457 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیت‌اللهی تشریح کرد؛

توضیح مرکز تحقیقات در مورد زمین‌لرزه‌های یکماه اخیر عسلویه/هشدار نسبت به بروز زلزله در عسلویه؛ کانون تجمع شرکت‌های پتروشیمی و گاز ایران

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن ارایه توضیح در مورد زمین‌لرزه‌های یکماه اخیر عسلویه که کانون تجمع شرکت‌های پتروشیمی و گاز ایران است، نسبت به تجمع این شرکت‌ها در منطقه و بی‌توجهی مسئولان نسبت به بروز زلزله در آن منطقه هشدار داد.

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با زمین‌لرزه‌های یک ماه اخیر عسلویه به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: زلزله ای با بزرگی ۳.۵ روز پنجشنبه دوباره در منطقه بین عسلویه و کوشکنار رخ داد. ظرف مدت یک ماهه هشت زمین‌لرزه در این منطقه رخ داده است. زمین لرزه‌های یکماه اخیر عسلویه، معرف لرزه‌خیزی بالا و فعال بودن گسل های منطقه است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این گستره، کانون تجمع شرکت های پتروشیمی و گاز ایران است، تصریح کرد: لازم است به امر خطر زلزله توجه جدی بشود که متاسفانه نمی‌شود.

بیت‌اللهی همچنین یادآور شد: مذاکرات ما با مسئولان شرکت‌های مختلف پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه نشان می‌دهد که این دوستان اساسا حساسیت لازم را در مقابل اقدامات پیشگیرانه ندارند.

وی در بیان دلایل این مساله، عنوان کرد: علت این امر چنین به‌نظر می‌رسد که با توجه به خصوصی شدن عمده این شرکت‌ها و عمر ناپایدار و کم دوام مدیریت‌ها و تمرکز این مدیران به تنها کسب در آمد از طریق فروش محصولات باشد. چرا که عیار موفقیت‌های مدیریتی ظاهرا کسب سود بیشتر است.

بیت‌اللهی ادامه داد: اقدامات کاهش ریسک و کاهش آسیب‌پذیری المان‌های سازه‌ای و تاسیساتی این مجتمع‌ها مسلما صرف درصد ناچیزی از درآمدهای این شرکت‌ها را طلب می‌کند که تمایلی درونی به این کار نیست. این حقیقت، یکی از نقاط ضعف خصوصی کردن صنایع پتروشیمی است که اینجانب بطور مستقیم مشاهده کرده ام و امیدوارم با تدبیر بتوان جلوی آن را گرفت.

وی در بیان پیشنهادات خود اعلام کرد: باید از مجموعه معاونت پتروشیمی وزارت نفت، این اقدمات بنیادین تاکید شود و به صورت اجباری در بیاید. در غیر این‌صورت رخداد زلزله‌های متوسط هم بر اساس مشاهدات مستقیم، آسیب رسان بوده و موجب توقف تولید تعدادی از شرکت‌های مستقر در این ناحیه خواهد بود.

 

نظر شما