شناسهٔ خبر: 60533 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد:

تهدید جدی زیرساخت های قم براثر فرونشست زمین

محمد عباسی فرد رئیس اداره پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: فرونشست در استان قم با توجه به وجود لایه های مختلف و تفاوت جنس و عمق آنها به صورت نامنظم بوده و در صورت ادامه روند کاهش سطح آبهای زیرزمینی با گسست ها و فرونشت های متفاوتی مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمد عباسی‌فرد با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد آب‌های زیر سطحی موجب تضعیف خاک و تحکیم لایه های نشست زمین می‌شود، اظهار داشت: از سال ۹۵ در کارگروه شورای مدیریت بحران استان، موضوع مهم انجام مطالعات فرونشست و مدیریت استفاده از آب‌های زیر سطحی را مورد رسیدگی قرار دادیم.

وی با اشاره به این که مطالعات سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که حدود ۴۰ متر کاهش آب های زیرزمینی داشته‌ایم، عنوان کرد: طبق شواهد و برداشت‌های ماهواره‌ای، در شهر قم در هر سال  دو الی سه سانتی متر فرونشست زمین رخ می دهد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: نقاط مختلف قم دارای لایه‌هایی با ضخامت‌های متفاوت است، به همین منظور نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد که هر نقطه از شهر قم چه مقداری فرونشست داشته است.

وی با اشاره به اجرایی شدن پروژه‌های بزرگ مانند پروژه مترو در شهر قم، تصریح کرد: زمانی که فرونشست رخ می دهد در مرحله اول زیرساخت های حیاتی مانند لوله های آب، گاز، دکل‌های مخابراتی و حتی کابل‌های برق مورد خطر قرار می‌گیرند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطر نشان ساخت:  رصد و  انجام مطالعات فرونشست نیاز به تامین اعتبار و توجه ویژه مسئولین استان دارد .

نظر شما