شناسهٔ خبر: 60625 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر خبرداد:

اتمام مطالعات پدافند غیر عامل در بنادر امام‌خمینی (ره) و شهیدرجایی/ افزایش بازدارندگی بنادر مهم بازرگانی در مقابل تهدیدات زیستی و سایبری

چنگیز جوادپور مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر با اعلام افزایش بازدارندگی و پدافند غیرعامل بنادر در برابر حملات زیستی و سایبری از تصویب ساختار پدافند و مدیریت بحران در بنادر بزرگ بازرگانی کشور و انجام مطالعات پدافند غیر عامل در دو بندر امام‌خمینی (ره) و شهید رجایی به عنوان مراکز مهم و حیاتی، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چنگیز جواد پور تصویب ساختار پدافند غیر عامل در بنادر را اتفاق بسیار مهم در سازمان بنادر عنوان و تاکید کرد: موضوع اصلی در پدافند غیرعامل " پیشگیری و بازدارندگی" است، ‌ چنانچه بتوانیم در این زمینه ها خود را تقویت کنیم، دشمنان‌ به خود اجازه نمی‌دهند علیه ما کاری کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر و دریانوردی‌توضیح داد: با توسعه تجهیزات و قدرت بازدارندگی، هزینه آسیب‌رساندن به مراکز حیاتی کشور افزایش خواهد یافت که نوعی بازدارندگی در محاسبات تخریبی دشمن محسوب می‌شود.

برنامه ریزی برای مطالعات پدافند غیر عامل در همه بنادر بزرگ تجاری کشور  

جوادپور با مهم خواندن «مدیریت بحران»، «پدافند غیرعامل» و   «  HSE»  در بنادر تجاری کشور، خاطرنشان کرد: پایه و اساس هر کدام از این سه موضوع، ایمنی و امنیت است که با شیوه و رویکرد های متفاوتی از هم به نتیجه می رسد. به عبارت دیگر، تفاوت بحران با پدافند غیرعامل این است که مباحث بحران عمدتاً مربوط به بلایا و موارد طبیعی‌ نظیر زلزله، سیل، طوفان و یا سونامی است، اما مباحث مربوط به پدافند غیرعامل عموماً «انسان‌ساخت» است یعنی انسان در آن نقش اساسی دارد و تصمیم و اراده انسانی پشت آن وجود دارد.  

مدیرکل پدافند غیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره برنامه‌های آتی این اداره‌کل در حوزه‌‌های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اظهار داشت:‌ به جز انجام مطالعات پدافند غیرعامل در بنادر امام به عنوان بندر کالای فله و شهید رجایی به عنوان بندر کانتینری کشور با مشارکت مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه مالک اشتر، در سایر بنادر تجاری و بازرگانی کشور در شمال و جنوب نیز طرح های مطالعاتی در دست اقدام است و در بنادر چون نوشهر، امیرآباد، چابهار، انزلی، بوشهر و خرمشهر مشاوران مربوطه در حال انتخاب هستند.

به گفته جواد پور در حوزه HSE، ایمنی و طب کار توسط کارشناسان مربوطه به همنگام عملیات بندری کنترل و برنامه‌ریزی می‌شود؛ در این بخش سلامت و بهداشت فعالان بندری و دریایی مورد توجه قرار می گیرد.  

مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با انجام مطالعات پدافند غیر عامل، اتفاقات و بحران‌های طبیعی‌ رخ داده در بنادر، شناسایی و مستندسازی می‌شود و با استفاده از این اسناد، دستورالعمل‌هایی تهیه می‌شود تا از آنها استفاده کنیم و در اتفاقات بعدی غافلگیر نشویم.

راه اندازی «طب‌ کار» در بنادر و تقویت مراکز بهداشت و درمان 

وی با تأکید بر اینکه‌ هزینه‌های جانی و مالی ناشی از بروز حوادث، بسیار سنگین‌تر از پیشگیری است، بیان کرد: در بحث HSE و آتش‌نشانی بنادر، فعالیت‌های‌ خاصی انجام شد‌ و یا در حال انجام  است این موضوع مربوط به ایمنی کالاها و شناورهایی است که در بنادر هستند.

مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بنادر به عنوان یکی از محیط‌های کاری پرچالشی محسوب می‌شود که جابه‌جایی میلیون‌ها تن محموله تجاری در آن صورت می‌گیرد، گفت: تنوع کالا در بنادر بسیار زیاد است در بنادر هم کالای نفتی وجود دارد هم کالای خطرناک؛ همچنین ‌غلات، پنبه و بسیاری از کالاهای متفاوت دیگر در بنادر هستند که از نظر ایمنی، نوع نگاه به ‌آنها متفاوت است و طبقه‌بندی‌های گوناگون دارند. بنابراین در این حوزه، فعالیت‌ها باید بسیار دقیق باشد.

جوادپور با اشاره به ایجاد ساختار یکپارچه HSE و آتش‌نشانی در‌ بنادر، اظهار داشت: برنامه‌ریزی کردیم تا بخش HSE سازمان بنادر و دریانوردی قوی‌تر عمل کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ‌هدف‌گذاری کردیم بخش «طب‌کار» در بنادر ایجاد کنیم، اضافه کرد: ‌همچنین مراکز بهداشت و درمان بنادر را تقویت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق مصوبه هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی برای پیمانکاران، با توجه به قوانین بالادستی باید همه پیمانکاران کارشناس HSE داشته باشند تا ما بتوانیم از طریق آن کارشناسان و با نظارت سازمان بنادر و دریانوردی، مباحث HSE را در حوزه پیمانکاری هم به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم و نظارت کنیم تا شرایط بنادر مناسب‌تر باشد.  

برگزاری دوره‌های آموزشی پدافند غیرعامل و HSE 

جوادپور درباره آموزش فعالان بنادر در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بیان کرد: در این راستا دوره الکترونیکی آموزشی ‌طراحی شد همچنین دوره‌های آموزشی پدافند غیرعامل و HSE را طراحی کردیم که در بنادر کشور در حال اجرا است.

مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: همچنین در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سالانه حداقل سه دوره‌ آموزشی در حوزه سرفصل‌های مصوبه سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران  برای فعالان بنادر برگزار کنیم تا فعالان این عرصه در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آشنایی داشته باشند.  

برگزاری «مانور زیستی» در بندر امام به عنوان هاب غلات کشور 

وی با بیان اینکه در حوزه پدافندی با توجه به شرایط تکنولوژیکی روز‌ دنیا مباحث سایبری و به تبع آن حملات سایبری مطرح است، اظهار داشت: در اردیبهشت ماه امسال مانور سایبری در حوزه پدافند غیرعامل بنادر در جزیره کیش برگزار شده است.  

جوادپور با اشاره به اینکه آتش سوزی کالا ها عمده اتفاقات در بنادر است، از برگزاری یک دوره مانور آتش‌نشانی در همه بنادر در سال جاری خبر داد.

مدیرکل پدافند  غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم آذر‌ماه امسال در بندر امام خمینی (ره) مانور زیستی برگزار کنیم، بندر امام خمینی، بندر غلات است و اغلب مایحتاج عمومی ما از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود و این برای ما حساسیت دارد؛  بنابراین می‌خواهیم آمادگی در این بندر ایجاد کنیم تا اگر حملات زیستی رخ دهد بتوانیم با آن شرایط مقابله کنیم؛ این برنامه‌ریزی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل در حال انجام است.

برگزاری همایش پدافند غیرعامل با رویکرد حمل‌‌و‌نقل دریایی در روز ۱۳ آبان

جوادپور با تأکید بر اینکه موضوع افزایش بازدارندگی و پدافندغیرعامل در بنادر باید قابل‌توجه باشد، اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد کالاها از طریق بنادر وارد کشور می‌شود و بنادر نقش حساس و حیاتی برای کشور دارد.

وی اظهار داشت: روز یکشنبه ۱۳ آبان‌ماه ۹۷ همزمان با اعمال دور دوم تحریم‌های‌ آمریکا که تحریم نفتی است و تحریم‌های بنادر و کشتیرانی‌های ما را هم در بر می‌گیرد، همایش پدافند غیرعامل در بنادر با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیران کل پدافندغیرعامل سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و مدیران بنادر کشور برگزار می‌شود.  

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوع این همایش موضوع پدافند غیرعامل با رویکرد حمل و نقل دریایی است، اضافه کرد: درباره اثرات تحریم‌های صنعت حمل و نقل دریایی و پدافند غیرعامل، در این همایش موارد تخصصی جدیدی مطرح می‌شود.  

نظر شما